Дори не е guerrilla marketing. (Из)пускането на глуповатите и плоски карикатури на пророка Мохамед във френското сатирично списание "Шарли ебдо" - акция, представена и защитена като "свобода на словото", е всичко друго, само не и проява на демокрацията и производната й медийна гласност.
Тиражът се разграбил светкавично, купували дори хора, които обикновено предпочитат други издания. Пропагандната машина днес е по-ужасна и от "полицията на мисълта", Светата инквизиция. Сега, ако се намери някой, който да подпали и редакцията - или да извърши друга акция на насилие, "Шарли ебдо" стават херои - страдалци на свободното слово (идея, толкова жива и присъща на Франция), и доказателство за "джихада", с който зомбита на радикалния ислям са готови да тероризират интелигентните мирни европейци.
А къде отиде този велик принцип, изкован на барикадите в Париж: Свобода, равенство, братство - или смърт (Liberte, еgalite, fraternite - ou la mort)? Макар по времето на Великата Френска революция чистотата на френската нация да не е накърнена от вълни имигранти от бившите африкански колонии. А именно Франция е държавата в Европа, в която живеят най-много мюсюлмани - 4 милиона. Другата е Русия - с 20 милиона.
За чест на французите само ще споменем удивлението на Линкълн от тази свободолюбива, либерална и без предразсъдъци към цветнокожите страна.
Не е ли странно, че макар и датският карикатурист Курт Вестергор да пусна подобна серия комично-сатирични рисунки на пророка Мохамед преди 7 години, в нито едно мюсюлманско издание не са се появили карикатури на Иисус Христос или на Йехова, бога на юдеите. Нито преди, нито след това.
С приятел, който живее между Германия и Австрия, се питахме онзи ден в скайпа какво би станало, ако в Германия някой си позволи да подиграва по този начин евреите например? Невъзможно, каза той. Веднага ще бъде заклеймен като нацист, расист и пр. Ferboten.
Не-публикуването на глуповатите карикатури е проява на демокрацията, а не обратното. Означава толерантност, съобразяване с различните, които мислят по различен от теб, мен, нас начин. Простащина е да осмиваш и подиграваш нещо, което за някого е свято и част от същността му - все едно да влезеш неканен и с мръсни обувки у дома му. Още по-ужасно е, че знаеш каква ще е реакцията и въпреки това го правиш, застрашавайки не собствения си живот, а този на стотици хиляди други хора.
Това си е предумишлено убийство.
Ама защо тези хора се ядосват, че се подиграваме на пророка Мохамед? Както многократно вече обясняваха специалисти и експерти - и както са наясно всички, живели в държави, където ислямът е официално вероизповедание, религията там е неразделна част от бита, от делника на всеки един човек. За обществата извън този свят това е странно, необичайно, закрепостяващо, накърняващо правата на жените и пр.
Но защо, по дяволите, искаме да налагаме своите разбирания на 1.6 милиарда души на планетата - нима това е демократично?
Как се нарича обидното отношение към хора от друг етнос или религия - расизъм и ксенофобия. Ето това представлява заканата на американския пастор да изгори Корана, тъпият филм "Невинността на мюсюлманите", карикатурите на пророка Мохамед, провокацията на петъчната молитва пред джамията Баня Баши в София през май т.г., извършена от "Атака".
Срещу тази вълна се надига друга, равна, че и по-голяма като противодействие - демонстрации, палежи на американското знаме и на портрети на Обама (президентът, чийто род по бащина линия изповядва исляма), убийства, нападения срещу посолства на САЩ и европейски страни.
И ако някои от нас се сещат за вярата си само когато минават покрай църква и на големи християнски празници, кръщенета и погребения, то преобладаващата част от изповядващите исляма - най-младата религия на света, живеят така както предписва Коранът на всеки правоверен. Екзекуцията с камъни не фигурира там, идва от предислямската епоха и няма как да е част от мултикултурализма.
Според някои тълкуватели на исляма съществува малък и голям джихад. Големият джихад не е религиозната война, а по-скоро усилието да се пребориш със себе си - със собствените си слабости и изкушения, които те отклоняват от пътя към Бог.
Преди година допитване на френския в. Монд показа, че близо 40% от французите и германците приемат исляма като заплаха, но все пак 24 на сто го приемат като културно обогатяване. Жените в бурки вървят заедно с убийствата на честа, фанатизма, волята на семейството/общността над тази на индивида - все неща, непонятни за нас.
И все пак... Нима фактът, че Ататюрк скъса забрадките на туркините така както правеха с фереджета у нас при смяната на имената, ги изличи завинаги от турския бит и направи Турция по-европейска?
Противопоставянето винаги е било бизнес за тези, които го разиграват - и от двете страни. Студената война, Израел-Палестина, САЩ-Ирак, Северна Корея-Южна Корея. Държи във форма само спецслужбите, военните и производителите на оръжие.
Нали демокрацията е и правото на всеки да изразява своята културна, традиционна и религиозна принадлежност, включително и чрез начин на обличане - без да пречи на другите и без да я налага принудително някому. Демокрацията е и отговорност към свободата. Противното е диктатура.
fata morgana и авторката Емилия Милчева да ги пратят в Пакистан да им скъсат гъза от е*ане резаните брадати пакистанци, пък после да видиме каква песен ще запеят.
Преди няколко дни някой беше написал – Защо никой не протестира в Саудитка арабия- люлката на исляма и може би най-„правоверната“ като бит и нрави страна? Този въпрос ме кара да мисля, че авторът и греши и придава незаслужено голяма значение на религията в случая. Не че това не е важен елемент от събитията – просто смятам, че в случай си бърка повод и причина. Ако карикатурите и филмите са повода, то фундаментализма е само инструмента който дава възможност на хората от тези размирни страни да извадят наяве омразата си към англо-американският свят. А тази омраза е много повече чисто политическа отколкото религиозна или културна. Алчността на петролните компании и сервилните им политици прави обстановката там взривоопасна, а толкова провокациите. Дори и най-простите хора, когато виждат как някой иска да отнеме независимостта и ресурсите на държавите им ще избухне. Трябва му само идеология в която да облече и оправдае насилието и гнева си
Статия пропита със страх. Пораженческа, примиренческа и предаваща свободи, без които не можем. Автора осъжда безвкусицата, вместо убийствата по улиците. Явно безвкусицата е по-голямо престъпление. Но чакайте, важното е да не обидим онези, чиято количествена цифра винаги придружава тяхната обида. Ей така, просто да стреснат с количеството вярващи. Съжалявам, ама няма да се кача на този влак на страха и пораженчеството, защото утре ще ги обидим, че жените ни са с къси поли и пак ще има заклани по улиците. Достатъчно. Не на ислямската гаменщина и изнудване. Да развият по-дебела кожа и да се научат да уважават свободата на словото, което никога няма да предадем под какъвто и да е натиск. И както е казал Кант, свободата на мисълта започва с критика към религията.
Абсолютно "Да" за статията, и две препратки към ot4eto , свободата на словото много отдавна не се "предава" , а се продава ; и що се отнася до Кант, абсолютно вярно , но колкото е важно от къде започваш, толкова е от значение и къде ще свършиш
Иван, обиждате нашите мюсюлмани, които за разлика от други подобни, са светски настроени модерни хора, които няма да ги обидиш толкова лесно, защото не са деца. Не знам, вие смятате ли, че е нормално поведение да убиеш за обида? Ако смятате, то принадлежите на друга култура от преди няколко столетия. Днес варвари обаче не ни трябват. За свободата на словото трябва стомах. Когато пиша тези редове, съм на ясно, че ще има хора които ще ме обидят, въобще не възнамерявам да им обръщам сериозно внимание, нито да паля сгради и убивам хора. Така че не драги, няма да се поддам на никакъв страх от насилие. Свободата на словото е основа на западната цивилизация. Основа, която имаме удоволствието и привилегията да притежаваме. И докато хора като вас са готови да отворят вратите пред варварските орди от страх, аз съм от тези, които ще бранят това скъпоценно постижение на цивилизацията ни. Не ме е страх. Маджестик, ако се изразиш по-конкретно, може и да те даря с отговор.
Критика мн. критики, ж. 1. Само ед. Обсъждане, анализиране с цел да се откроят добрите и лошите страни, обикн. на произведение на изкуството или на литературата. 2. Прен. Само ед. Дял от науката за литературата, който разглежда и преценява художествените произведения, както и съвкупността от изследвания с такъв предмет. 3. Разг. Посочване на недостатъци, грешки. Унищожителна критика. Търпя големи критики.
"Аз мразя мюсюлманите, те мразят мене и се гледаме лошо докато умреме"- перефразирам Карбовски Тая сутрин прегледах иранската преса(Техеран Times) и никъде не видях призиви да се изтрепят всички християни, бомби , газ, атом и т.н. Тук обаче забелязвам някои Другари дето са готови да хванат АК-47 и да пукат наред. Кой крив, кой прав -не знам. Явно наште мозъци още нямат имунитет срещу пропагандата в която ни вкарват, та някой да си прокара интересите някъде.... Между другото... Иран ще внесе от Индия 2 мил. тона пшеница и няма да плаща в долари $... некой хора пикат газ....
Та се чуда, вместо да ги трепем тия хора, що не им изнесем малко пшеница, па с пшеницата и некой доматче, сиренце, кашкавалче..те тия неща ги обичат от край време. И агнета и офци обичат, ама ние тоя сектор го разрушихме ,та няма и за нас... Те да си ни платят с нефт и да си караме моторите с 0,80 ст литъра. Та се чудя...
Иван, Знам го заради честите ми пътешествия в тези региони и заради липсата на гневни протести при тези и предишни събития. Например датските карикатури. Поне аз имам емпиричен опит, за разлика от вас, който плава не толкова във фантазии, колкото в страхове. Любопитно че споменахте бивша Югославия, където православни националисти и усташите, клаха невинни и безащитни мюсюлмани. Какво точно искахте да кажете с този пример? И какво предлагате всички тук, които защитавате фанатичните убийци, да си наложим цензура за да успокоим някой луд? Ще завърша с: "Censorship is telling a man he can't have a steak jut because a baby can't chew it" - Mark Twain
Щото е по-лесно бе Джон Смит, щото е по-лесно! Какво има да му се чудиш.... Колко по-лесно е да се тръшкаш по форумите и в кръчмата, че мюслитата идат, отколкото да вземеш да побачкаш и да им продадеш нещо, да завъртиш бизнес.... Те някои изявени писачи в тоя форум искрено вярват, че мечтата на Турция е на да ни помохамеданчи, а не забелязват, че турците всъщност бачкат яко и идват не с ятагани, а с бизнеса си и парите..... Цялата тая работа с религиите и карикатурите дето засягали някого е за парлама.
Джонка, щото знаеш, че слънцЕто като пръдне, ние се наакваме и се прайм на по-католици и катогъзове от папата.
Оня....братче, сефте ти слагам плюсче, да знаеш...ама с кеф ти го сложих. Едно време на Бургаският порт не моехме да смогваме да товарим офци, ама е трябвало да товарим политици....
Отче, много ме зарадва, камък ми падна от душата. Защо не напишеш подробно за своите оптимистични наблюдения върху българските мюсюлмани в „стани автор”.
Със сигурност на турците им се иска да си върнат Южна България, както на нас ни се иска България да има южна граница по линията Мидия – Енос. Но, да не стане първото, едва ли ще бъде достатъчно да рисуваме карикатури на пророка Мохамед.
Боби:"Идва тука бизнеса и парите, правят производство и наемат само турци/мюсюлмани на работа (пример - шише-джам). " Това не е съвсем вярно, дори и за тях, а те се наричат не шише-джам, а Тракия глас.