В навечерието на Седмицата на модата, когато традиционно дизайнерите представят новите си колекции, шест вече бивши модели се качват на самолета от Ню Йорк до Париж, но не за да вървят по подиумите, а за да свидетелстват по делото, което разтърси модната индустрия.
Мила Йовович, Карла Бруни-Саркози, Хелена Кристенсен, Карън Елсън, Полина Порижкова и Каре Отис се изправят лице в лице в съда срещу Джералд Мари. Той е бивш директор за европейския филиал на модна агенция Elite, бивш съпруг на модела Линда Еванджелиста и настоящ подсъдим по обвинения за системен сексуален тормоз и изнасилване, подадени от общо 24 жени.
Още в края на миналата година се появиха разкази за предполагаеми инциденти, в които се твърди, че през 80-те и 90-те години Мари е използвал влиянието си в модния свят, за да злоупотребява с моделите - твърдения, които самият той отрече, но които не се забравиха.
С напредване на разследването и поемането на случая от френската прокуратура, единичните обвинения срещу Джаралд Мари в отделни посегателства прераснаха в хор от разгневени жени, търсещи справедливост.
Историите, в които те са жертви на сексуален хищник, подмамил ги с обещания за слава и богатство, водят до неизбежен паралел с делото срещу Харви Уайнстийн и социалните движения #Metoo и Time's Up. Надеждите на Бруни, Кристенсен, Йовович, Порижкова, Отис и Елсън са и че случаят с Джералд Мари ще придобие също толкова голяма гласност и ще задейства защитата на работещите в модната индустрия.
"Търпяхме достатъчно. Не трябва да има сфера, имунизирана срещу сексуалния тормоз. Има много по какво да се работи, за да се защити работната среда в модата както във Франция, така и по целия свят, а ние няма да стоим безучастни", заявява Карла Бруни-Саркози пред "Ню Йорк Таймс".
За нейната колежка Мила Йовович изходът от процеса да бъде осъдителна присъда за Мари също е значима битка. 13-годишната дъщеря на актрисата е прохождащ модел и последното, което Йовович си представя за нея, е развитие в бранш, където опипването и сексуалните намеци все още се приемат като комплимент.
"Като модели не ни плащат за таланта. Наемат нашите тела и лица и ни убеждават, че те им принадлежат, докато сме на снимачната площадка. Болезнено е да си помисля, че този подход ще продължи и в бъдеще", казва Йовович.
В делото срещу 71-годишния моден агент се включват още 22 жени. Някои от тях са доста популярни от страниците на списанията през последните три десетилетия, а други - недотам известни, но всички твърдят, че под някаква форма са имали "негативен опит" в работата си с Джералд Мари.
Човекът, който три десетилетия дърпа конците на модната сцена в Европа, е истинско чудовище зад кулисите, разказва бившият модел Каре Отис в мемоара си Beauty, Disrupted, където твърди, че Джералд Мари я изнасилил, когато е била на 17 години.
Кошмарът за Каре започва през 1986 г., когато е повикана на кастинг от агенцията Paris Planning, по-късно сменила името си на Elite. Според инструкциите моделът трябва да се яви по оскъдно облекло, добре демонстриращо формите ѝ, не в сградата на агенцията, а в апартамента на Мари и неговата съпруга по това време - моделът Линда Еванджелиста.
"Линда бе само няколко години по-възрастна от мен, но вече имаше статуса на недостижима звезда в небето. Изпитах прилив на паник атака само от мисълта, че може да я срещна", разказва Отис пред "Гардиън".
В жилището обаче тя не се засича със своя идол, както се е надявала, а с още четири млади модели, които чакали на опашка пред кабинета на Мари. Той ги извиквал една по една, прекарвали известно време насаме и след това ги изпращал.
Каре останала с впечатлението, че интервютата не продължават дълго и зачудила защо трябва да се провеждат в дома на модния агент, но тъй като била само на 17 г. и напълно неизвестна, не смятала, че има право на мнение, още повече да противоречи на човек, който представлява най-големите супермодели за времето си.
Затова когато идва нейния ред, тя послушно прекрачва прага и застава пред Джералд Мари. Още от вратата 36-годишният тогава агент започва да я опипва, показвайки и зоните, където трябва да отслабне. Прави ѝ забележка за прическата, а на изпроводяк ѝ дава пакетче кокаин с думите, че "това е ключът към перфектната фигура".
На следващия ден Отис отново се среща с Джералд, понеже имат уговорена среща за фризьор. Агентът не понасял разпиляната ѝ и безформена коса и заявил, че първото условия, за да подпише договор с нея, е да я приглади и да изглежда като дама. Но вместо да отидат в салона, Мари я отвежда в хотелска стая и я изнасилва.
В мемоарите на Каре това не е единствения спомен за насилие от годините, в които работи като модел. Тя разказва, че Мари я е изпращал на пътувания и партита, където влизала в ролята на секс играчка за неговите познати.
"След 2 години проумях, че за да пробиеш в този бизнес, трябва да се държиш като проститутка. Ако искаш да си в кампания на Louis Vuitton или да отидеш до Монте Карло на ревю, трябва да си склонна да преспиш с агенти, фотографи, стилисти и дори с фризьора си за работа. Не проявиш ли готовност да сътрудничиш на това ниво, отпадаш", разказва Каре в мемоара си.
Днес някои от най-големите брандове в модната индустрия твърдят, че отношението към моделите се е променило из основи, а разкази като този на Каре ще останат завинаги в миналото. Адвокатите на Джералд Мари, от друга страна, защитават позицията, че споделеното от Отис е отчасти невярно и отчасти - сериозно преувеличаване на действителните събития.
Но каквато и да е истината, модният бизнес няма никакъв интерес да поддържа слухове, в които се казва, че зад лъскавите сцени на ревютата възрастни мъже посягат на непълнолетни момичета. Не и когато социалните движения заплашват да се разраснат дотам, че да ребрандират и дори да затворят вратите на големи модни къщи.
Някои като Victoria's Secret вече изпитаха на свой гръб последствията на новата култура спрямо жените, а дали и агенциите ще си вземат поука, предстои да разберем.