Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Twitter спира политическите реклами. Сега на ход е Зукърбърг.

Джак Дорси обяснява решението по следния начин: политическите послания имат смисъл тогава, когато хората решат да последват конкретната партия/лидер или да го споделят на своите приятели с retweet.

Плащането за по-широк достъп до аудиторията на Twitter елиминира възможността на всеки човек да реши самостоятелно дали иска или не иска да чете определени политически послания. Снимка: Getty
Джак Дорси обяснява решението по следния начин: политическите послания имат смисъл тогава, когато хората решат да последват конкретната партия/лидер или да го споделят на своите приятели с retweet. Плащането за по-широк достъп до аудиторията на Twitter елиминира възможността на всеки човек да реши самостоятелно дали иска или не иска да чете определени политически послания.

Twitter обяви, че спира да приема пари за политическа реклама в платформата си. Решението беше анонсирано от главния изпълнителен директор на социалната мрежа Джак Дорси с думите: "Вярваме, че достъпът на политически послания до повече хора трябва да бъде заслужен, а не купен".

На практика - нищо не спира политическите лидери или партийни организации да публикуват собствените си позиции в Twitter, но вече няма да могат да ги спонсорират под формата на рекламни съобщения до големи целеви групи.

Решението на Дорси беше разчетено от мнозина наблюдатели като удар срещу Facebook. Натискът срещу Марк Зукърбърг да прекрати разпространението на платени реклами, съдържащи фалшиви новини или дезинформация, става все по-силен. Ходът на Twitter вероятно ще добави допълнителна тежест на аргументите срещу политиката на Facebook.

Джак Дорси обяснява решението по следния начин: политическите послания имат смисъл тогава, когато хората решат да последват конкретната партия/лидер или да го споделят на своите приятели с retweet.

Плащането за по-широк достъп до аудиторията на Twitter елиминира възможността на всеки човек да реши самостоятелно дали иска или не иска да чете определени политически послания. Напротив - специфично таргетираните реклами се появяват "насила" в потока с нови съобщения на потребителите в Twitter.

"Мислим, че това лично решение не бива да се компрометира с пари", пише Джак Дорси.

Той предупреждава, че силата на онлайн-рекламата "води до значителни рискове за политическото пространство".

В завоалирана критика срещу Facebook, които не правят проверка на фактите в платените рекламни съобщения от политически организации, Дорси пише:

"За нас не е правдоподобно следното твърдение: "Полагаме големи усилия да спрем хората, които използват системата ни за разпространение на подвеждаща информация, нооооо ако някой ни плати да таргетираме и насилим хората да видят политическите им реклами... е, тогава нека си говорят, каквото искат".

"Наясно сме, че сме малка част от много по-голяма екосистема за политическа реклама. Някои може да решат, че действията ни днес може да облагодетелстват текущите управляващи. Но сме свидетели на това как много социални движения набират огромен мащаб без каквато и да е политическа реклама. Вярвам, че тази тенденция ще се увеличава занапред", казва той.

Действително, Twitter e относително малък играч на фона на мащабите на Facebook или Google като платформа за разпространение на новини и политически изказвания. Въпреки това, спирането на този тип реклами в социалната мрежа ще окаже допълнителен натиск върху конкурентните компании.

Както посочва Recode: едва ли е случайно, че Twitter обявиха решението си по същото време, по което Facebook публикуваха финансовите си отчети за тримесечието. А хора като Хилари Клинтън директно прехвърлиха топката към Зукърбърг:

"Това е правилно решение за демокрацията в Америка и по целия свят. Какво ще кажете вие от Facebook?"

Недоволството срещу "всеядността" на Facebook е особено силно през последните години - както от страна на политици и журналисти, така и от страна на служители в самата компания. Независимо от това Марк Зукърбърг не променя философията си, че Facebook е само платформа и не може да носи отговорност за проверка и преценка на фактите в съобщенията си (извън възможността, която самите потребители имат да докладват конкретни публикации за обидно, криминално или невярно съдържание).

Неадекватността на правилата във Facebook беше демонстрирана от кандидата за президентската номинация на Демократическата партия Елизабет Уорън, която пусна фалшиво платено съобщение, в което твърди, че Марк Зукърбърг подкрепял Доналд Тръмп за втори мандат.

Решението на Джак Дорси да спре финансирането на Twitter от политическа реклама съвсем не решава всички проблеми на неговата социална мрежа, която също е обект на критики заради допускането на огромен достъп до дезинформация, пускана от фалшиви профили. Някои от критиците на Дорси го обвиняват в двоен стандарт заради факта, че не модерира публикации от личния профил на Доналд Тръмп дори когато той публикува директни обиди и заплахи, нарушаващи общите правилата за поведение на Twitter.

В известен смисъл - колебанието на платформите да се въвличат в спорове с враждуващи политически лагери е напълно разбираемо. Във всички положения една от групите ще остане недоволна от преценката.

Решението на Twitter е ясно: не искаме да правим приходи от нещо, което не искаме да регулираме. Сега на ход е Марк Зукърбърг.

 

Най-четените