През август 2017 г. Apple предприема ход, който да докаже окончателно пред света, че компанията има сериозни намерения да превземе Холивуд.
Технологичният гигант побеждава Netflix в наддаването за сериал за американски сутрешен блок, който ще отбележи триумфалното завръщане на Дженифър Анистън на малкия екран.
Създаден отчасти по роман на Брайън Стелтър, се очаква той да бъде водещото заглавие в каталога на новата стрийминг услуга.
Оттук обаче започва и трънливото приключение на Apple по пътя към Меката на киното.
През есента на 2017 година продуцентите на "Morning Show" изпадат в паника. Налице е само първият сценарий от автора на шоуто - Джей Карсън, а междувременно сутрешният ефир, който ще е основна тема в шоуто на Карсън, е белязан от изгонването на Мат Лауер от NBC по обвинения в сексуален тормоз.
Става ясно, че сюжетът на бъдещия сериал трябва да бъде прекроен, за да отрази адекватно #MeToo вълната. Екипът на Apple, Анистън и нейната колежка и съпродуцент Рийз Уидърспун започват да се колебаят какви промени да бъдат нанесени по първоначалния вариант на сценария, за да отговори той на новата реалност.
В крайна сметка решават да изберат нов сценарист, който да представи по-добре женската гледна точка.
През април 2018 г. Карсън е окончателно отстранен от проекта и заместен от автора на "Мотел Бейтс" - Кери Ерин. Изминали са 10 месеца, откакто компанията от Купъртино печели наддаването за "Morning Show" и наема част от ветераните на Sony TV, за да й проправят пътя към стрийминг славата. Всички са в изходна позиция в работата по шоуто, което би трябвало да се превърне във визитната картичка на Apple TV+.
Apple преживяват меко казано трудно начало в и без това хаотичния свят на шоубизнеса.
Ясно е, че почти всеки титан на Силициевата долина се опитва в даден момент да догони Netflix, но обикновено се сблъсква с непреодолими препятствия.
Сред примерите изпъква успешният опит на Amazon, поведен от ексцентричния директор по съдържанието Рой Прайс.
Той обаче се оттегли от позицията си, също заради обвинения в сексуален тормоз. Microsoft имаха планове да навлязат на полето на стрийминг услугите, но в последния момент предпочетоха да се оттеглят, още преди да започне продукцията на високобюджетния "Halo".
Според специалисти от филмовата индустрия изпълнителният директор на Apple - Тим Кук - ще се сблъска с друг вид препятствия, въпреки че наема уважавани експерти в шоубизнеса.
Двустранната връзка с потребителите, с която разполага компанията, както и огромният брой клиенти обаче накланят сериозно везните в полза на Apple.
Мениджърите там са наясно, че развлекателната индустрия не е и никога няма да бъде тяхната стихия. Технологичните гении сами признават, че не разбират от правенето на телевизия.
Само че с наближаващия дебют на платформата, те трябва да докажат, че вече са научили поне нещо за изкуството на малкия екран. Всички проблеми ще изглеждат като далечен спомен, ако компанията успее да спази обещанието си за достатъчно на брой оригинални програми срещу само 5 долара на месец.
Мнозина вярват, че Apple ще успеят. Ако до 2023 г. съумеят да привлекат 100 млн. постоянни абонати, печалбите от услугата ще достигнат от 7 до 10 млрд. долара.
Въпреки че брандът печели много повече от продажбата на iPhone - 167 млрд. за 2018 г. - колкото по-дълго потребителите прекарват с устройствата си в ръце, толкова по-лоялни ще са към другите екстри от екосистемата на фирмата.
Само една разходка по бул. "Вашингтон" в Лос Анджелис е достатъчна, за да се убедите, че Apple приема сериозно навлизането си в развлекателната индустрия и печалбите, които може да извлече от нея. В момента се строи лъскава офис сграда, в която ще се помещава екипът, който отговаря за видеоматериалите по целия свят. До 2021 г. този екип трябва да наброява над 1000 души.
Ако се обърнем назад във времето към моментите, в които Apple завземат нова бизнес ниша, виждаме, че обикновено го правят далеч по-бързо и категорично.
Когато през 2001 г. представят на потребителите си iTunes, те сключват сделки с всеки по-голям музикален лейбъл, за да са сигурни, че песните му ще са налични в приложението.
Ходът им е свръх успешен, защото iTunes прави истинска революция в начина, по който хората слушат музика. Сега компанията се опитва да повтори стратегията си, като подписва договори с някои от най-добрите творци в киното и телевизията, сред които са Алфонсо Куарон и Опра Уинфри.
Още един признак, че амбициите им са сериозно подплатени - брандът следва натиска на индустрията да притежава съдържанието, което излъчва, и така на 11 октомври обяви и плановете си за основаване на собствено студио.
Междувременно отново изниква проблем - по първоначални сметки Apple вече са похарчили първоначално предвидения бюджет от 1 млрд. долара. Само създаването на "Morning Show" струва около 15 млн. долара на епизод и общо 300 млн. долара за два сезона.
Голяма част от сумата отива за хонорари на актьорите - Анистън и Уидърспун взимат по около 2 млн. долара на епизод. Научната фантастика "See" на Франсис Лорънс също е скъп проект със своите 240 млн. долара за два епизода.
Тези разходи от една страна са оправдани, защото Apple настоява за качествена продукция, но и са сериозно отклонение от първоначално зададения бюджет.
Сякаш за да демонстрират неограничени финансови възможности и безгрижие по темата за парите, мениджърите на фирмата предлагат на всеки, който по някакъв начин работи за Apple TV+, безплатни продукти с логото с нахапана ябълка. Цветът и дизайнът са по предпочитание на клиентите.
Подаръците обаче не могат да компенсират неприятното усещане на снимачните екипи, че някой от технологичната компания постоянно присъства на снимките и следи какво се случва под лупа.
Всяка стъпка от продукцията се наблюдава внимателно, за да са уверени всички, че продуктът се вписва в портфолиото на Apple. От там не налагат строги условия съдържанието да е подходящо за гледане от цялото семейство - първите епизоди на "Morning Show" например са изпъстрени с псувни. Но всички проекти в крайна сметка трябва да могат да се асоциират с Apple и да е ясно, че са от един бранд.
Борбата за всеки отделен зрител ще е жестока.
Според доклад на BuzzFeed от последните дни филмовите екипи имат изрична забрана да представят Китай в негативна светлина, за да се избегне евентуална цензура от режима на Си Дзинпин.
Корпоративната намеса в работата на кинодейците се оказва поредния препъникамък, защото води до творчески различия. Още в началото на снимките на друга поредица за стрийминга на Apple - "Amazing Stories" - Брайън Фулър получава критики за начина, по който представя историите в сериала.
Шоуто трябваше да е сред първите заглавия в Apple TV+, но Фулър напуска обиден заради конфликтите и проектът се забавя.
Макар че напускането на ключови членове от екипа на даден сериал не е нещо рядко срещано, някои наблюдатели приписват тези спънки именно на липсата на умения в бранша.
Компанията е в необичайна ситуация, защото в сферата на развлекателния бизнес няма нито история, нито предходни опити, от които да черпи знания.
Очевидно е, че все още от Apple нямат добре изградена система за работа, а иначе опитните лица, които наемат, работят един с друг за първи път. Намесата в творческия процес и конфликтите със сценаристи и режисьори само утежняват положението, а най-големият проблем е упоритото схващане, че индустрията трябва да се приспособи към Apple, а не обратното.
Но въпреки фаловете на мениджърите от Купъртино, продукцията на "Morning Show" продължава с пълна сила. Карсън получава като комплимент възможността да се появи в надписите към шоуто, а Ерин е посочена като сценарист.
И докато сериалът с Дженифър Анистън ще е ключова част от програмата, от Apple залагат надежди и на редица интересни заглавия. Трилърът на М. Найт Шаямалан "Servant" излиза на 28 ноември, а "Truth to be Told" на Октавия Спенсър - на 6 декември. За част от сериалите вече е ясно, че ще имат и втори сезон.
Ако Apple TV+ в крайна сметка успее, може да се превърне в основен източник на доходи за компанията.
Тим Кук си е поставил за цел до 2020 г. приходите от услуги да достигнат 50 млрд. долара и бизнесът му все повече да се разграничава от "онези, които произвеждат iPhone". Според изпълнителния директор Apple е в "криза за иновации" и шоубизнесът е един от опитите за свежо и ново начинание.
Прогнозите дали компанията ще оправдае очакванията за момента са неясни. Ясно е само едно - на 1 ноември около 1 млрд. души ще се събудят и ще установят, че чрез смартфоните си срещу символичните 5 долара имат достъп до нов сериал и то с участието на Дженифър Анистън и Рийз Уидърспун.
Apple може и да не разбират напълно света на Холивуд. Но с подобен актив зад гърба си, най-вероятно нямат и нужда.