Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Какво е това "виртуален мобилен оператор" и има ли бъдеще идеята в България

Изпълнителният директор на „Телекабел“ Ангел Василев пред Webcafe.bg
Изпълнителният директор на „Телекабел“ Ангел Василев пред Webcafe.bg

България е сред първенците в областта на потреблението на фиксиран интернет, но същевременно изостава в сферата на виртуалните мобилни оператори. Всъщност, у нас няма нито един такъв. Това скоро ще се промени или поне такава е идеята на „Мобилни алтернативни комуникации“ (МАК) – обединение от пет регионални доставчици на интернет и телевизионни услуги.

Тази седмица те обявиха намерението си да създадат първия виртуален мобилен оператор* у нас. Продължават преговорите им с трите телекома за ползване на някоя от готовите мрежи в страната. Целта на МАК не е дъмпинг на цените, които мобилните оператори предлагат в момента, а предоставяне на по-иновативна услуга на потребителите, най-вече в областта на интернет свързаността.

Петте компании в обединението – Нет 1, Нетера, СКАТ, Телекабел и Телесим – оперират на територията на София, Източна и Южна България. Бъдещата им мобилна услуга трябва да бъде достъпна и насочена към всички потребители у нас, а не само в регионите, където компаниите вече предоставят услуги.

За повече подробности за мащабната идея Webcafe.bg се обърна към Ангел Василев, изпълнителен директор на една от фирмите в обединението – „Телекабел АД“.

Към какви клиенти ще е насочена услугата, която виртуалният мобилен оператор ще предлага?

Услугата потенциално е насочена към всеки български гражданин, няма никакво ограничение. Но тъй като ние сме консорциум от фиксирани оператори и покриваме населени места, в които живеят около 2 милиона души население, таргетирането вероятно ще бъде най-активно там, където ние имаме присъствие. Но по принцип, като потенциал, няма ограничение.

Смисълът на виртуалните оператори е те да предоставят услуга във физическия обхват на мобилния оператор, който е предоставил споделен ресурс. Ако е в мрежата на някой от трите български телекома, които имат мобилни мрежи, покритието ще бъде абсолютно същото, няма да има разлика.

На кого всъщност ще е конкурент новата мрежа - на мобилната телефония или на интернет базирани услуги, като Вайбър, например?

Това, което МАК АД си поставя за цел, е не просто само да развием една идентична услуга, каквато вече има на пазара. Ние сме си поставили по-амбициозна цел и искаме да доразвием мобилната услуга, като това основно е насочено в посока да предоставим иновативни продукти в интернет свързаността и по този начин чисто технологично да имаме конкурентно предимство.

Не мога да дам конкретна информация за това какво точно ще предложим, тъй като това е нещо, което искаме да обявим след като имаме договореност с мобилен оператор. Но имаме много ясна визия какво точно ще предоставим.

Питам Ви и защото Булсатком например, също предлагат т.нар. мобилна гласова услуга посредством интернет и специално приложение. Нещо подобно ли планирате?

Не. Нека бъде съвсем ясно – виртуалният мобилен оператор предоставя абсолютно идентична гласова услуга каквато предоставя всеки един от мобилните оператори. Това е GSM технология, която е в обхвата на мрежата на мобилния оператор.  Фактически се използва само преносната мрежа на мобилния оператор. А управлението на услугата, билването на сметките и обслужването на клиентите става от виртуалния мобилен оператор. В този смисъл той е напълно независим. Това е идеологията за споделения ресурс, вместо всеки да трябва да изгражда собствена радиомрежа. Както Петър Ризов (бел.авт. управител на Нет 1) много добре посочи на пресконференцията: „Вместо на всеки хълм да има по 3, 4 или 5 мачти, по принцип е достатъчна само една“. Това, че са 3 мачти просто  прави услугата тройно по-скъпа, не я прави 3 пъти по-добра.

Идеята е, че върху радиомрежата всъщност могат да се дадат канали или капацитети на повече от един оператор. В случая в радиочестотната мрежа на всеки един от мобилните оператори работят само те. А ние като виртуален оператор искаме да кажем: „дайте ни част от вашата радиомрежа, която вие сте изградили, за да я ползваме и за да можем ние да предоставяме мобилни услуги“. Но те са напълно идентични с мобилните услуги на всеки един от мобилните оператори като технологии. Като пак казвам - ние искаме да доразвием специално предоставянето на интернет и да го направим по-иновативно. Ще бъдем готови да го презентираме, когато имаме ясна визия с кого ще работим.

Как вие и партньорите ви оценявате пазара? Има ли възможности за нови играчи?

Абсолютно. Отново ще цитирам статистиката - 45 града и над 200 села. Това са 2 милиона души население. Там в момента ние имаме присъствие с мрежите си. Предоставяме някакви услуги на свои абонати във всички тези населени места. Обикнoвено им предоставяме пакет кабелна телевизия и интернет. Очевидно, ние можем да таргетираме първо тях и да им предложим да си вземат и мобилна услуга от нас. Най-вероятно това би било доста добро предложение, особено ако абонатът е доволен от обслужването на фиксирания си оператор.

След като са наши клиенти и, така да се каже, са засвидетелствали своята лоялност, вероятно биха ни избрали да бъдем и техния мобилен оператор. Така че ние имаме съвсем конкретен таргет. Съвсем естествено е да предложим услугата първо на нашите абонати. Но не само на тях! Това искам да подчертая – мрежата и проектът не се ограничават до абонатите на консорциума.

В какви граници виждате цената на мобилната услугата, която ще предлагате?

Нямаме никакво намерение да правим дъмпинг на цена. Истината е, че няма как да е евтино, да е качествено и да бързо. Нашият таргет е друг – ние нямаме намерение да сваляме цени, а да предложим иновативна услуга - повече от това, което в момента абонатите на мобилен интернет получават, и да го бънделираме** с нашите услуги. В този смисъл абонатът да бъде доволен от качеството и от обслужването – да получи нова, качествена услуга и да я получи с качествено обслужване. Когато се обадиш в кол център да има реакция, когато отидеш в офис да има добро отношение, и т.н.

Но предполагаме, че потребителите, които не са абонати на телевизия или интернет от някои от операторите в обединението, също ще могат да ползват услугите на МАК.

Абсолютно. Ако говорим за националното покритие, което ние бихме искали да получим, то е разделено основно на две групи: потенциални клиенти, които нямат никакви услуги от нас и вероятно биха си купили мобилна услуга или пакет мобилна услуга с фиксирана услуга; и клиенти, които вече имат някаква услуга от нас. Това са абонатите на телевизия, на интернет или на пакет. По този начин ние таргетираме тези две групи, като съответно подготвяме предложения в бъндели или самостоятелни пакети.

Обединението между Вашата компания и останалите 4 доставчици е нещо необичайно за българския пазар. Това ли според Вас е начинът регионални компании по-бързо да достигнат до по-голям пазар и да навлизат в нови сфери?

Съвсем обичайно е по света компаниите, които имат общи цели, визии и идеи, да се събират заедно и така да ги постигат по-бързо и дори по-изгодно. Не само за самите компании; това води до позитиви и за самия пазар, и за потребителите. Тук има много дълбока закономерност. Всяка една от фирмите в консорциума е с над 20-годишен опит. През всичките тези години сме си взаимодействали. Първо, разменяли сме си много знания и умения, които сме натрупали. Впоследствие започнахме да си помагаме и като си осигуряваме ползването на общо оборудване, дори доставка на материали, от доста време споделяме мрежите си. Аз предоставям мрежата си на останалите – не само на членовете на консорциума, но и въобще на оператори, които имат интерес да получат достъп, и съответно те предоставят на мен, когато аз имам интерес.

Така че има една строга закономерност за това как се стигна обединението ни в консорциум. Просто това е органично, естествено развитие на дейността ни в посока намиране на решение, което никой сам – нито има интерес, нито финансово – не би могъл да осъществи. Тъй като проектът не е по силите на нито един от играчите поотделно, но заедно можем да го осъществим.

Няма ли да е трудно за управление подобно обединение, след като контролът е разпределен между пет отделни субекта?

Не е трудно. Това обединение е акционерно дружество, което е регистрирано преди няколко месеца. Акционерното дружество има двама изпълнителни директори – това са Невен Дилков (бел. авт. управител на Нетера) и Петър Ризов. Петимата участници сформират Съвет на директорите, в който влизат управителите на отделните дружества. Аз съм председател на Съвета. В него решенията се взимат както е записано по устав - със съответното мнозинство. Ние вече сме взели много решения. Дотук сме свършили много работа от гледна точка на техническото установяване на решението, финансовите параметри, преговорите, които сме провели с всичките мобилни оператори. Съвсем естествено е петима еднакво мислещи оператора да функционират в едно общо дружество.

Има ли вече постигнато споразумение с някой от операторите за ползване на мрежата му?

Ние сме в активни преговори с всеки един оператор. В момента, в който установим къде е най-изгодно за нас, ще предприемем стъпки към оформяне на споразумение с този оператор и веднага ще го обявим.

Сам казахте, че сте осигурявал достъп до Вашата мрежа на мобилни оператори. Дали те ще са отворени да направят същото и да допуснат някого в своя бранш?

Сигурни сме, че операторът, който се съгласи да работи с нас, ще има изгода от това. Изработили сме нашия финансов модел и го презентираме пред съответния оператор, за да можем не само да го убедим, но и да демонстрираме, че ще има изгода от взаимодействие с МАК. Ние сме с математически сигурни, че той не може да загуби от работата си с нас. Ако една фирма печели клиенти и абонати, очевидно някой друг ще губи. Въпросът е, че това в никакъв случай няма да бъде мобилният оператор, който ще е наш партньор.

Преговорите продължават, но вие вече обявихте обединението си. Каква беше идеята зад това още сега да излезете с партньорите си и да разкриете плановете за създаването на виртуален мобилен оператор?

Съвсем простичко е. В проекта си разчитаме не само на нашите усилия. Първо, ние разчитаме на това, че в този проект ще въвлечем и други оператори. Тоав е много важно. Самата фирма МАК АД има идеята да създаде този виртуален оператор като агрегатор. В този смисъл ние ще сме не просто готови, но и ще разчитаме да добавим като клиенти към услугата на МАК всеки един фиксиран оператор, който е готов да работи с нас, да спазва принципите и философията за правене на бизнес на МАК, и по този начин да постигнем по-голям търсен мащаб и да направим проекта по-финансово изгоден.

От друга страна, разчитаме, разбира се, и на институциите да си свършат тяхната работа. В България институцията, която регулира телеком пазара, е КРС – Комисията за регулиране на съобщенията. Провели сме разговор с тях; смятаме, че имаме добро взаимодействие. Те съвсем позитивно откликнаха на нашия план и инициатива. И смятаме, че те също могат да изиграят положителна роля, за да доведем проекта до реализация.

България е единствената държава в Европейския съюз без виртуален мобилен оператор. Това само по себе си винаги говори нещо лошо. Особено при положение, че в големите западни държави има много - например над 100 в Германия, по 60-70 в някои северни държави. Дори в Румъния и Македония има два. Така че не е нормално отново да сме последни и то при положение, че сме първи във фиксирания интернет. А защо сме първи? Защото има 300 оператори, които се борят да предоставят все по-качествени услуги на по-добри цени.

България в никакъв случай не може да се похвали с най-добрия мобилен интернет. Ние смятаме, че това е пътят за създаване на една конкурентна интернет и гласова мобилна услуга. Както и да се отвори мобилният пазар за навлизането на виртуални оператори. Ние не бихме имали проблем да има и други такива, защото това в крайна сметка би подобрило услугата за крайния потребител.

В какъв период след подписване на споразумението за ползване на готова мрежа може да се очаква виртуалният оператор да заработи?

Нашето желание е най-късно до лятото да се подпише договор с оператор. Това не са никак лесни преговори, поради което този срок не бива да изглежда дълъг, той е напълно нормален за такъв бизнес. Нашата цел е виртуалният мобилен оператор да започне да функционира до края на тази година. Осигуряването на мрежата е първата стъпка, но има, разбира се, много технически процеси, които трябва да бъдат извършени.

---

* Виртуален мобилен оператор е доставчик на безжични комуникационни услуги - мобилна телефония и интернет, който не притежава мрежата, която използва. Виртуалният мобилен оператор се споразумява с мобилен оператор, който вече има готова мрежа, и срещу заплащане използва тази готова мрежа, за да доставя услуги на клиентите си. В държави като Ирландия и Франция, например, регулаторните органи в сферата на комуникациите са задължили мобилните оператори да допуснат виртуални мобилни оператори до мрежите си. У нас обаче мобилният оператор сам преценява дали да се съгласи на споразумение и да допусне виртуален оператор до своята мрежа.

** комбинираме, съберем; от bundle (англ.) - пакет, куп.

 

Най-четените