Смартфони, приложения, мобилен маркетинг, мобилна реклама... По тези теми от години се говори много. Публикуват се всякакви данни, предимно за чужбина, кои конкретни и смислени, кои - по-малко. За положението в страната ни, освен догадки, PR хвалби и недомлъвки, рядко се намира информация.
В опит да открие отговори на част от въпросите, вълнуващи професионалистите и широката публика, и да промени гореописаното положение, екипът на агенцията за анализи „Мобайл Ревю" ООД се срещна с хора от мобилните оператори и маркетинговите агенции. И се увери, че всеки мери нещо свое и го нарича, както намери за добре.
КРС брои „активни SIM карти с възможност за ползване на гласови услуги". Операторите пишат за "милиони клиенти, ползващи телеком услуги". Маркетинговите агенции питат живи хора из страната и после обобщават събраните анкети. За да се избегне сравняването на краставици с възглавници бе съставена методика, която разчита на силните страни на всеки от източниците на данни.
Мобилните оператори знаят броя и вида на устройствата, регистрирани в техните мрежи. Всяко устройство има свой уникален номер (IMEI), а първите 8 цифри от всеки IMEI определят производителя и модела, съответно вида на операционната система (ако устройството е смартфон).
Маркетинговите агенции проучват пазарните дялове на отделните оператори, без да са изкушени от връзките с инвеститорите и борсовите котировки да завишават бройки и проценти. НСИ в „Преброяване 2011" написа колко са жителите на България (към м.февруари 2011 г.) и какво е разпределението им по възрасти.
В резултат се появиха числата, с които може да се запознаете по-долу
2011 г., България и смартфоните
По оценка на „Мобайл Ревю" ООД броят на ежедневно използваните в страната персонални (и лични, и служебни) мобилни телефони и други GSM/3G устройства в края на 2011 г. е около 8,5 милиона. Към 30% от активните SIM-ове са във „втори", „трети" и т.н. устройства - втори и трети телефони, USB модеми, таблети и други. Около 10% от населението нямат мобилни телефони.
Делът на смартфоните (без таблетите) е над 12% от ползваните персонални устройства или малко над 1,04 милиона. Към началото на 2011 г. броят им е бил около 700 хиляди. Все още близо 2/3 от смартфоните са с операционна система Symbian, но за последната година относителният им дял от всички смартфони е спаднал с около 14%. Другата операционна система, която не успява да се възползва от общия ръст, е Windows Phone/Mobile, чийто дял е над 4%.
Android, с ръст от 3,5 до 4,5 пъти при отделните мобилни оператори, е най-агресивно нарастващата операционна система с дял над 15% от смартфоните. iOS също расте забележително - средно 2,5 пъти повече са телефоните на Apple в края на 2011 г., спрямо 2010 г., и приближават 9%.
Blackberry расте над средното за пазара, но с по-ниски темпове и гони 5%. Другият напредващ участник е появилата се през 2010 г. софтуерна платформа на Samsung - Bada, която заема около 1% дял. Linux, Maemo, Palm/WebOS имат заедно към 0,5% от всички смартфони.
Към 2011Q4 (четвъртото тримесечие на 2011 г.)
Защо стана така?
Повечето нови апарати се продават от мобилните оператори и техните партньори/дилъри. Успехът често е в зависимост от промоционалните условия, с които се предлага един или друг модел.
Отличниците по растеж
Втора година Мобилтел, Глобул и Виваком активно предлагат апарати с Android. Android-и има за всеки вкус и (почти) всеки джоб. Не е особено трудно да се намери Android без договор с оператор, на цена около и под 300 лв.
Втора година Глобул и Мобилтел официално предлагат iPhone. Телефонът на Apple е масовата статусна вещ в България. С появата на новите модели, старите продължават живота си като “втора ръка” апарати. Виваком трупа iOS потребители с изключително улеснена подмяна на SIM с microSIM и примамливи тарифи за пренос на данни.
Samsung успешно се бори на глобално ниво за първото място в класацията на производителите на смартфони. Със собствената елементна база, особено екрани и памети, корейците правят впечатляващи апарати. Което, съчетано с ниската отправна точка, води до трицифрените проценти ръст за Bada.
В средата
BlackBerry рядко е личен апарат в България. Изключение от случаите на „служебни телефони” са феновете на превъзходните им QWERTY клавиатури. Няма как да стане масов в период на криза и при липса на промоции за “млади текстописци”.
Symbian и Nokia, значително свалиха средните цени на продаваните смартфони. Но при липсата на успешни топ модели не могат да удържат на конкуренцията от Android и iOS. Въпреки силата на марката, броят продадени апарати е по-малък от тези с Android.
Наказани или неразбрани?
Новата версия на Windows за смартфони, WP7, остана непозната. Може би заради високите цени, на които опитаха да продават телефоните с WP7. Може би заради неразбирането и трудностите, с които се сблъсква всяко ново нещо.
Какво да очакваме през 2012 г.
Накратко: развитие на тенденциите от 2011 г.
С естественото отмиране на апаратите на 2-3 години, Symbian ще продължи да губи дял. Досегашните потребители на Symbian S60 и UIQ ще преминават на Android и iOS. Eвентуално Nokia ще успее да прехвърли малка част към WP7 и очакваната нова WP8. Bada няма шансове за утвърждаване, защото в Samsung действат многопосочно - успешно продават устройства с Android, заиграват се с WP, обявиха наскоро проект с Intel за Linux базираната open-source система Tizen, която ще ползва натрупания с Bada опит.
В „Мобайл Ревю” ООД смятат, че е напълно реалистично 2012 г. да завърши с 1,5 милиона смартфона в България, половината на Symbian, четвърт на Android, iOS с над 10%. При такива числа загърбването на мобилния маркетинг и мобилната реклама ще е сериозна грешка за всеки бизнес, разчитащ на клиенти с високи доходи.
Малко завишени резултатите според мен. Подлудиха хората с тия глупости - само за 300лв получавате супер модерен смартфон с андроид, кверти клавиатура и тн., който след 2-3 години е за хвърляне, защото е направен калпаво и ненадеждно, а и след няколко месеца излиза новия супер, ултра модерен и умен телефон. Но като искат нека будалите да си дават парите за тия глупости.
Поръчкова статийка...........
Не знам за тенденцията, но аз от смартфон се прехвърлих на апарат за 60 лв. Засега не ми липсва нищо. Дори съм по-спокоен, защото батерията държи седмица и не го пазя много защото е евтин. Разбира се от време на време ми е по-удобно да имам интернет навсякъде, но това ме кара в повечето време ненужно да се взирам в малкото екранче. Това е проблемът на днешните смартфони, че постоянно ти привличат вниманието, а за мен това е ненужно.