Необходимото зло

Миналата година конференцията Google I/O бе открита с болезнено дълга презентация, завършваща с трогателна реч на Лари Пейдж, съчетана с отговори на въпроси от разработчици сред аудиторията. И всички я обявиха за фантастична.

С леко дрезгав глас от нервно напрежение на гласните струни Пейдж говореше открито за всичко, обсъждайки Google, конкурентите им и ролята на технологиите в обществото. Натъжен от състоянието на технологичния бранш, Пейдж редеше думите със страст и отправяше призиви към аудиторията и Силициевата долина. "Най-важните неща не са игра с нулев резултат," заяви той. "Трябва да създаваме страхотни неща, които не съществуват."

"Технологията трябва да върши тежката работа, така че хората да се занимават с нещата, които ги правят най-щастливи в живота им," каза Пейдж. И наистина изглежда вярваше в това. Всеки, наблюдавал изпълнителния директор на Google, би се затруднил да твърди, че Пейдж не говореше искрено. Google наистина искат да създават неща, които правят живота ни по-лесен. Те искат да са лидер в иновациите. И искат да направят света по-добро място.

Но мотивите на Google не са чак толкова чисти

От една страна, Google са създатели. Те изграждат новаторски продукти и услуги, които правят живота ни по-лесен, които ни дават власт и ни насърчават да изследваме нови хоризонти. Но зад всичко, което Google правят, стои и абсолютно прозрачен подмолен мотив, независимо колко дълбоко искаме да вярваме, че те действат просто и единствено с цел да направят света по-добро място.

По същността си Google са рекламна компания. С малобройни изключения, продуктите и услугите им съществуват предимно, за да събират данни за потребителите на компанията и да подават реклами до тези потребители.

Gmail е фантастична безплатна имейл услуга, която доведе до революция в цифровите комуникации. Тя също така позволява на Google да анализират цялата ни кореспонденция и да използват събраната информация, за да ни профилират - и да ни подават по-релевантни реклами в екосистемата на Google.

Google Maps ни помагат да се ориентираме във все по-сложния свят, с поразителна детайлност и точност. Те ни дават посока за движение, без да се лутаме насред нищото, и са златният стандарт за картография и навигация, като същевременно са напълно безплатни за употреба. И те, естествено, знаят къде сме били, къде сме и къде искаме да отидем. И - логично - те подават спонсорирани резултати наравно с резултатите от търсене, дори върху картите.

Android е най-популярната мобилна операционна система в света. Тя стои зад телефоните от висок клас, които оформят бъдещето на бизнеса със смартфони, безплатна е за производителите, така че Android позволява на компаниите да създават достъпни устройства, свързващи десетки милиони хора на развиващите се пазари. Но пък тя заобикаля потребителя с услуги на Google, събиращи още повече данни и подаващи реклами.

Търсачката на Google промени света. Буквално. Тя безспорно е едно от най-важните неща, които някога са се случвали в Интернет. Тя също така следи всяка заявка и подава реклами, паралелно с резултатите от търсене.

Бъдещите услуги на Google ще бъдат издържани в същия дух, независимо дали ни харесва или не

Автоматичните коли без шофьори постоянно ще следят местоположението ни, ще записват къде сме ходили и маршрутите, които сме използвали, за да стигнем там.

Google Glass ще вижда всичко, което ние виждаме, и ще събира тези данни, така че други продукти на Google да ни подават по-добри реклами.

Услугите за доставка на Интернет от Google - като Google Fiber, ще гарантират, че потребителите имат свръхбърза връзка с мрежата, така че да няма прегради между потребителя и продуктите на Google.

Можем да продължим до безкрайност

Google стават дори още по-"зли", когато се замислите как те са станали гигантите, каквито са в момента. Компанията определено открива нови хоризонти с многобройни проекти и в момента, но всеки от основните й бизнеси съществува, защото Google са навлезли на съществуващ пазар и са смазали всички или повечето си конкуренти.

Search, Maps, YouTube, Gmail, Android... тези продукти са копирали различни аспекти от предложенията на други компании, подобрили са ги и в повечето случаи са надвили конкурентните продукти, изхвърляйки съперниците си от бизнеса и заставяйки останалите да търсят отчаяни средства да променят курса си.

Google е преди всичко бизнес, ако поиска да изяде вашия обяд, толкова по-зле за вас

Когато услуга на Google не осигурява достатъчно много или достатъчно добри данни за бизнеса на компанията, или не подава достатъчно реклами, тя бива ликвидирана, независимо колко от потребителите й разчитат на нея.

Google Reader беше най-очевидният пример в последно време, но със сигурност няма да е последният. Всъщност повече от една трета от услугите на Google рано или късно се ликвидират.

Google е компания, при това публична. Ако продукт не служи на по-висше благо - да носи пари за Google и акционерите й - той просто няма да съществува.

В по-ранни медийни изяви Пейдж е говорил неведнъж за неудовлетворението от конкурентната природа на технологичния бранш. Той е призовавал за по-голямо взаимодействие, по-малко негативност в индустрията, по-масово възприемане на отворени стандарти и дори "отделяне на част от света" за нерегулирани и неограничени експерименти.

Същевременно това не попречи на Google да изпратят писмо, с което изискват от Microsoft да оттеглят своето външно приложение за YouTube от магазина за приложения за Windows Phone, защото "нарушава условията за употреба на Google".

Компанията тъкмо бе започнала да работи и върху модифицирана, затворена разновидност на WebKit, масово използваното тяхно рендериращо ядро за уеб браузъри с отворен код, за да създаде собствено решение, наречено Blink.

Дали обаче всичко това е непременно нещо лошо?

Google са толкова важни в съвременната ера, защото услугите им често са по-добри от тези, предлагани от конкурентите им, и защото повечето от тях са достъпни безплатно. Те са достъпни в равна степен за богати и бедни, на десетки езици. Те ни помагат да учим, да пътуваме, да се развиваме, да работим и играем.

Липсата на цена за крайния потребител обаче си има своя цена - и тази цена се поема от компаниите, които плащат на Google, за да показва рекламите им.

Целият бизнес на Google е въпрос на баланс. За потребителите фирмата трябва да осигурява най-добрите възможни услуги - безплатно. Тя трябва да улеснява живота им и да се превръща в център на цифровата им вселена. За рекламодателите тя трябва да събира колкото може повече лични данни, да таргетира рекламите си по-добре от всичките си конкуренти, и да подава тези реклами до по-широка аудитория от тази, предлагана от конкурентите й.

Едната страна на Google не може да бъде успешна, ако другата се провали. Доброто и злото трябва да съществуват паралелно

Google е една от най-важните компании, съществували до момента. Никой не може да отрече, че тя не храни бедните, нито лекува болните. Поне не и пряко (и поне не и в момента).

Това обаче, което прави Google, е да улеснява ученето и развитието. Тя дава на хората достъп до ресурси и информация, които те без нея никога не биха намерили. Постоянно свързаният свят разполага с всичко това на една ръка разстояние, както и голяма част от развиващите се страни, донякъде и заради евтините смартфони, базирани на Android.

През нашия живот ще бъдат преодолени болести, ще бъдат направени критични стъпки в областта на алтернативните енергоизточници, а пробиви в земеделието ще нахранят милиони, като осигурят по-издръжливи добиви, отглеждането на които струва по-малко, и ще бъде постигнат напредък в много други области, от които ще спечели цялото човечество.

И Google, за добро или зло, ще играе роля във всичко това. И то не малка роля

Давайки достъп на всички с Интернет връзка и уеб браузър до изобилие от информация и ресурси, които биха изисквали стотици години за събиране дори преди няколко десетилетия, Google със сигурност са променили света.

И са го направили безплатно. Така че се налага да бъдат поне малко "зли", за да играят тази решаваща роля в промяната на бъдещето ни.

Новините

Най-четените