Интернет за богати, интернет за бедни, интернет за бели, интернет за чернокожи. Това не е антиутопия, а корпоративна политика с цел по-голямо удобство за рекламодателите. Според две независими проучвания, цитирани от "Дейли Телеграф", Google разделя потребителите спрямо техния етнически и расов произход.
Преди година американският компютърен специалист Нейтън Нюман прави прост експеримент - регистрира няколко мейла в Gmail, като имената им са характерни за бели, тъмнокожи и латиноси.
Оказва се, че при изпращане на едно и също писмо с тема като "Трябва ми адвокат" или "Нуждая се от пари", Google предлага коренно различни (и подчинени на стари стереотипи) реклами на мнимите потребители. На белите се предлагат високоплатени кантори и финансови съветници, докато представителите на останалите групи виждат реклами на адвокати, измъкващи от ареста пийнали шофьори, както и компании за бързи малки кредити.
Нюман открива и че географското разположение на машината, от която се изпращат писмата има значение - когато лаптопът му е в по-слабо развит квартал, той получава реклами за по-бедни хора.
Google омаловажават откритието на компютърния специалист, като посочват, че методологията на изследването му е била погрешна и е трябвало предварително да се свърже с тях. "Ние не избираме показваните реклами съобразно чувствителна информация като данните за етническа принадлежност, съдържащи се в името на човек", категорични бяха от компанията тогава.
Журналистът от "Дейли Телеграф" Уилард Фокстън решава да повтори експеримента на британска земя година по-късно. Въпреки обясненията на компанията за сложния алгоритъм, който използват, за да не се налага да навлизат в личното пространство на потребителите, резултатите от американското изследване се повтарят напълно.
Например, посочва Фокстън, ако в писмата си използвам повече италиански думи, ще ми бъдат предлагани евтини полети до Рим. Колкото и смешно да звучи, мнимият потребител на име Рамадан получава, на свой ред, предложения за пътуване до Мека.
Журналистът е категоричен, че изкуственият интелект на Google е особено чувствителен към имената на потребителя и хората, с които контактува. Това е особено очевидно в случаите, когато даденото име притежава други значения или е разпространено в даден регион.
Според "Дейли Телеграф", по този начин интернет компанията насочва потребителите към тези рекламодатели, които смята за подходящи. За богатите бели мъже от развитите държави политиката на Google не е особен проблем, тъй като те получават чрез нея най-доброто. Притеснителна е, обаче, мисълта за това дали онлайн изживяването на всички останали не е твърде различно.