Didi vs. Uber: Война за милиарди между две братовчедки

Китай се готви за една от най-големите сделки на годината: Uber реши да продаде китайското си подразделение на местната компания за споделени пътувания Didi Chuxing.

Новата мегакомпания се оценява на около 35 млрд. долара, съобщава Bloomberg, като цитира свои източници, запознати с преговорите.

Инвеститорите в Uber China, сред които американската компания-майка на Травис Каланик, китайският Baidu Inc. и др., ще получат 20-процентов дял в Didi. Uber ще продължи да извършва услуги на територията на Китай през собственото си приложение - поне засега.

Като част от условията по комплексната сделка, Didi ще трябва да инвестира 1 млрд. долара в Uber.

Сделката ще сложи край на твърде скъпата война между двете компании, които не пестят средства в борбата за клиенти и шофьори.

Както Uber, така и Didi похарчиха огромни средства в опит да спечелят пазарен дял. Но този сблъсък е нещо повече от конкурентна битка за надмощие на най-големия пазар в света.

Това е и дуел между две млади китайки. Нещо повече, сблъсъкът между Didi и Uber се превърна в семейна война между две братовчедки: Джийн Лю срещу Лю Дзъ.

Джийн Лю е президент на Didi Chuxing, а дъщерята на нейния чичо - Лю Дзъ - е най-високопоставеният мениджър на Uber в Китай.

37-годишната Джийн Лю е дъщеря на Лю Чуанчи. В средата на 80-те години той създава компютърната компания Legend, която по-късно прерасна в Lenovo, впоследствие купи подразделението на IBМ за персонални компютри и днес е една от най-успешните китайски компании в глобален мащаб.

Дъщерята на Лю Чуанчи прави кариера като по учебник: завършила е компютърни науки в Университета в Пекин, магистратура в Харвард, след което работи 12 години в Goldman Sachs, a от 2015 г. e директор на Didi Chuxing.

Джийн Лю се определя като работохоличка и казва, че се гордее със 120-часовата си работна седмица в Goldman.

По-младата й съперничка Лю Дзъ завършва право първо в Университета Ренмин в Пекин, след това - в Калифорнийския университет в Бъркли. В продължение на 10 години тя работи като юрист в Силициевата долина, където съветва основно интернет стартъпи - включително и Uber.

От пролетта на 2015 г. тя е стратегически директор на Uber за Китай, като централата на регионалното подразделение се намира в Пекин. Uber няма самостоятелен главен изпълнителен директор в Китай.

Лю Дзъ - племенницата на Лю Чуанчи

И двете братовчедки успяха да привлекат милиарди към бизнеса си през последните няколко месеца.

Сред акционерите на Didi са китайските интернет-гиганти Alibaba и Tencent, държавните инвестиционни фондове CIC (Китай) и Temasek (Сингапур). Apple също инвестира 1 милиард долара в Didi през май 2016 г.

Зад Uber стоят китайски концерни като China Life, Citic Securities, Guangzhou Auto и туристическия концерн HNA. Част от инвестициите в китайския Uber са със саудитски произход.

Ценовата война в търсенето на клиенти обаче заплашваше да съсипе и двете компании.

Didi и Uber водят брутална и почти самоубиствена дъмпингова война. Didi е лидер в Китай с 80-процентов дял на пазара на споделените пътувания. Uber обаче се опитва да се наложи на всяка цена - а цената е твърде висока. Компанията има загуба в размер на 1 млрд. долара за една година.

И докато Didi и Uber най-после обявиха примирие, на терена излезе и трети играч - компанията UCAR, която събира все повече клиенти благодарение на доброто си обслужване.

Един от хората зад UCAR, впрочем, е Лю Чуанчи - бащата на Джийн Лю и чичо на Лю Дзъ.

Едно е сигурно: който и да излезе победител във великата китайска война на превозвачите, той ще е член на фамилията Лю.

Новините

Най-четените