Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Mobile World Congress 2012

What appeared to be a dream is now an outstanding reality! Снимка: Петър Делчев
What appeared to be a dream is now an outstanding reality!

Mobile World Congress (MWC) е най-голямото технологично шоу в света. Eжегодният панаир се организира от GSM Association (GSMA) от 2006 г. и се провежда в Барселона.

Събитието посреща цялата индустрия, с изключение на Apple, които не участват нито на MWC, нито на CES (Consumer Electronics Show, изложение в Лас Вегас, Невада, САЩ). Apple си имат собствени събития.

На Mobile World Congress (MWC) производителите на мобилни устройства показват своите нови модели. Мобилните оператори говорят за светлото бъдеще за всички нас.

Разработчиците на мобилни приложения демонстрират новите си творби. Десетки хиляди хора от над 100 страни обикалят, гледат, питат, пипат, разнасят информации, слухове и клюки от големия казан на мобилните комуникации.

Ето и някои от тенденциите, които ще са от особено значение на конгреса, според един от най-големите брокери на информация за комуникациите в света, Informa Telecoms & Media.

Борбата за приходите на мобилните оператори

С навлизането на услуги като WhatsApp, Viber и iMessage операторите се оказват в пряка конкуренция с "новите" OTT (англ. "Over The Top" - "над традиционни") играчи на пазара, чиитo услуги подяждат приходите им.

Според Informa, загубите на западноевропейските оператори могат да достигнат над милиард евро годишно за всеки 10% покачване на броя на смартфоните в техните мрежи.

За да се предпазят, мобилните оператори ще се опитват да въвеждат услуги по стандарта RCS (англ. "Rich Communication Suite" - "набор за обогатена комуникация"). Действията им нямат дори малък шанс за успех, ако не са подкрепени от производителите на устройства.

Ще има ли нови модели, следващи RCS стандарта?

Това не е единственият възможен отговор от операторите на конкурентната заплаха. Много вероятни са партньорства между оператори и OTT играчи - през последните години Skype и операторите Verizon, 3 (Three) и KDDI предоставяха съвместни услуги.

Всеки се конкурира с всеки

След нашествието на андроидските "малки зелени човечета" на MWC 2011, тази година се очаква отговорът на Microsoft. Може да има и промени в намеренията на мобилни оператори, които ще се пробват да ограничат или да се възползват от настъпленията на гигантите.

Интересно ще е и развитието на инициативата WAC (англ. "Wholesale Application Community" - "общност за приложения на едро"), като опит за възвръщане на част от изгубените позиции на мобилните оператори спрямо производителите на операционни системи и на крайни устройства.

WAC не е нова, но сериозното ѝ развитие започна отскоро. То е директен отговор на Android Market, Apple App Store и на десетките им по-малки конкуренти. В съответствие с WAC, мобилните оператори предоставят достъп до свои системи на доставчици на мобилни услуги. В резултат се появяват приложения, които не би трябвало да са обвързани с дадена операционна система или марка телефони. Надеждата е те да са по-адекватни на местните пазари.

Мобилното здраве

За поредна година се очаква сериозно развитие на услуги за здравето. Такива решения съществуват в момента, но различни културни и регулаторни ограничения правят масовото им навлизане практически невъзможно.

Добрите мобилни здравни услуги изискват сигурна свързаност, висока скорост на пренос на данни, универсален достъп до "облачни" услуги, мобилност и партньорства с различни играчи по веригата.

От друга страна, с въвеждането на такива услуги (независимо от високата им начална цена) може да се намалят драстично разходите по наблюдение и третиране на хронични заболявания, дистанционна диагностика и консултиране, управление на процеси в здравната система.

За свързаните автомобили

Друга област, която в която се очакват новини, е сътрудничеството между автомобилните производители и производителите на мобилни решения. Освен навигация, музика и комуникации, забавлението в автомобила може да е нов голям пазар, ограничен до скоро от свързаността. Но това се променя с всеки изминал ден.

Свързания дом и "Облакът"

Смартфоните са вече толкова обичайни в ежедневието, че започват да изместват битови предмети, например дистанционното на телевизора. През смартфоните върви и голяма част от личните забавления - игри, филми, музика, четене. Изглежда, че интегрирането им в домашната среда ще върви по две направления - комуникация и управление на домашните уреди и системи, и "услуги в облака". Масовото навлизане на високоскоростен и мобилен интернет позволяват не само да се управлява домашният климатик от офиса, но и да държим любимите файлове "в мрежата". Как, кога и къде ще ги ползваме е големият въпрос пред мобилния бизнес.

Ще завършим с лозунга на друг международен форум, предшестващ MWC 2012: What appeared to be a dream is now an outstanding reality! ("Туй, що бе блян, днес е кристална реалност!")

 

Най-четените