Новият Facebook e ужасен, но можеше да е по-зле

Преди почти година Facebook представи визията за бъдещето на news feed-а (стената) на потребителите. Компанията на Марк Зукърбърг прекара месеци в изглаждането на новия си дизайн, който включваше големи снимки, динамична навигационна лента и подобни на Tumblr профилни снимки. Компанията въведе новия дизайн само за малък дял от единия си милиард потребители, след което като че ли се отказа напълно от него.

Потребителите буквално МРАЗЕХА новия дизайн - така че за следващия дизайн на news feed-а, Facebook се върнаха отново в началото.

Сега социалната мрежа представи най-новия си редизайн, който се е поучил от провалените опити до момента и прилага наученото към познат, но същевременно и осъвременен дизайн, който ще бъде въведен глобално в следващите седмици. Ако и на вас не ви харесва, не сте единствените.

Новата стена изглежда почти точно като мобилната версия на Facebook, с нови икони, по-големи снимки, нови (ужасни, поне на кирилица) шрифтове (Helvetica и Arial, плюс още няколко други за малки групи потребители), и публикации с акценти. И още повече реклама.

Дизайнът изоставя падащото меню с фийдове, което Facebook налагаше във визията си миналия март, и ги връща в лявата лента. С други думи, на мечтите на Facebook да превърнат потока от публикации в нещо като вестник на RSS-подобни потоци официално бе сложен кръст. Потоците като "All Friends," "Groups" и "Photos" са тотално премахнати.

 

ФБ

FB

"Хората не обичат да разместваме особено дизайна – приемат го агресивно," казва продуктовият мениджър Грег Мара. Тъмната странична лента на Facebook, която се свиваше в ивица от икони в зависимост от размерите на екрана, просто е била твърде объркваща за повечето потребители, казва той. "Това е специфична дизайнерска идея, която изглеждаше интересно, но не помагаше в ориентацията в сайта," казва Мара.

"Не се налага да учите наново всичко — това е едно от основните ни послания."

Facebook са направили редизайн и са опростили „комплексните“ постинги - ако приятел коментира линк, който са споделили двама приятели, новите абзаци — въпреки че бяха точни като позоваване по отношение на авторството — правеха нещата много хаотични, коментира Мара. Профилните снимки също така са видимо върнати обратно в пространството до постовете, като в стария дизайн, за да се ограничи претрупаността.

FB

Друга забележима промяна е, че вече всички потребители виждат голяма лента за търсене отгоре на екрана. Англоговорящите потребители ще виждат лента Graph Search, където да пишат заявки като "Friends of friends who are single." Неанглоговорящите ще виждат обикновени резултати от търсене, като хора, места и страници. Facebook отказаха да разкрият кога Graph Search ще бъде въведена за други езици, или върху мобилни устройства.

Редизайнът на Facebook е далеч от революционните промени и представя компанията като такава, която не може да се променя толкова бързо, колкото би искала. Вероятно обаче не е и толкова лесно да "се действа бързо и да се чупят нещата", когато имаш 1.2 млрд. потребители. И това явно е причината, поради която Facebook основаха Creative Labs, ново поделение, имащо задачата да създава експериментални продукти, твърде прогресивни за основната им потребителска база. И в този аспект, първият продукт на Creative Labs — Paper — определено е забавен и новаторски подход към новинарския поток, който е много по-драстичен от редизайните от последната година.

Уеб версията на потока от публикации обаче се налага да отговаря на нуждите на най-малкото общо кратно на всичките над милиард потребители на Facebook

Въпреки че редизайнът не изглежда толкова "нов", колкото тестовете от миналата година, Facebook изглежда са научили един основен урок: мобилните устройства и десктопът не са равностойни. Редизайнът от миналия март беше лансиран като начин да се създаде визуална цялостност на десктоп версиите и мобилните приложения на компанията. "Съзнаваме, че въпреки че се стремим към цялостен дизайн, част от това е да признаем, че начинът, по който хората използват сайта на PC е различен от този върху телефона," казва Мара. "И все пак е важно те да изглеждат поне донякъде сходно."

Facebook се отказа от предния редизайн заради потребителите със стари компютри и малки екрани

Защо Facebook изоставиха красивия редизайн в полза на нещо, което изглежда като взето от 2007 година? Продуктовият дизайнер от Facebook Джули Жуо твърди, че причината, поради която Facebook са избрали по-стария на вид дизайн е, че за разлика от служителите на Facebook, или професионалните дизайнери, или хората, които четат блог-постове на тема дизайн, повечето потребители на Facebook все още са със стари компютри с нискокачествени монитори - и за тях дизайнът с по-стария вид е по-удобен от богатия на снимки и графика дизайн, демонстриран преди година.

Ако цитираме Жуо: "Оказва се, че докато аз (а може би и вие?) имам гигантски, ефектен 27-инчов монитор с огромна резолюция, много хора по света го нямат. Малката резолюция, и малките екрани, са по-разпрространени в света от гигантските екрани на Apple или Dell. И старият дизайн, който тествахме, не изглежда никак добре на 10-инчов нетбук. Всъщност дори една публикация може да не се побере във видимата част на екрана. Плюс това много хора, използващи сайта, го отварят само от PC — не от мобилни телефони или таблети. И скролването чрез кликване или издърпване на скролираща лента е масово, защото не всички имат тракпадове или скролиращи колелца. И повечето скролиране или повечето движения на мишката правят сайта по-труден за употреба.

В случая Facebook са постъпили умно. Те са толкова гигантска компания, че се налага да се съобразяват със старомодните потребители - и в дългосрочен план това може да ги затрудни в поемането в новаторски насоки. Има риск те да бъдат изпреварени от по-бързо действаща стартираща компания, която няма милиард старомодни потребители, с които да се съобразява. И Марк Зукърбърг очевидно съзнава тази заплаха - именно затова толкова упорито изкупува стартиращи компании като Instagram, WhatsApp и Oculus.

#1 Rodrigo Diaz de Vivar 07.04.2014 в 11:29:35

Абсолютно никакво сравнение не мога да направя с преди и сега. Преди две години и нещо, спрях профила си във Facebook понеже ми дойдоха в повече шарениите, рекламите и всевъзможните линкове към игри, гадателки, кафеджийки, цици, дебели, слаби, почитатели на адвентистите от седмия ден, бели братства, групи и т.н. Сега съм си супер в G+

#3 deowin 07.04.2014 в 19:11:08

>Сега съм си супер в G+ Вероятно защото си мизантроп и обичаш да си си сам. В това, естествено, няма нищо лошо, но G+ е не социална, а асоциална мрежа.

#6 Rodrigo Diaz de Vivar 07.04.2014 в 21:34:17

@deowin Вероятно защото си мизантроп и обичаш да си си сам. Ха, ... ела да ме видиш какъв мизантроп съм след 22.00 часа вечер, когато нямам професионални ангажименти. По вероятно е в G+ да ме привлича възможността по-удачно да филтрирам хората с които комуникирам, следвам, ме следват и т. н. Потока дет. се вика. А и очевидно аз и ти имаме различно разбиране за социални контакти. Аз предпочитам личните, а не пред клавиатурата. Не ме е срам от себе си, комплекси нямам.

#8 deowin 07.04.2014 в 22:29:39

>По вероятно е в G+ да ме привлича възможността по-удачно да филтрирам хората Интересно как те привлича една от най-популярните слабости на G+. FYI - в G+ трябва експлицитно да блокираш хората, които са решили да те добавят към собствените си групи без твое позволение, докато във FB можеш да си избираш поведение по подразбиране, например, че не може произволни хора да те добавят като приятел без твое разрешение.

#9 Rodrigo Diaz de Vivar 08.04.2014 в 00:30:47

@Manuela Gerenova "Родриго, във Фейсбук можеш да правиш същите ограничения, просто е малко по-връткаво докато оправиш настройките и после провериш през чий профил как се вижда твоят." Ей това "по-връткаво" ме дразни, Мануелита. Защото е не само "по-връткаво", а ужасно "по-връткаво". И през месец, нещо се променя и аз трябва да минавам през 10 подменюта, за да оправя "през чий профил как се вижда" моят. @deowin "FYI - в G+ трябва експлицитно да блокираш хората, които са решили да те добавят към собствените си групи без твое позволение" Кръгове deowin, не групи. Кръгове, неговите интереси. Ако му допада това, което пиша, да го чете във feed-а си, аз нямам нужда да ми иска позволение. А и с един бутон мога да определя кой да вижда написаното. Без менюта, само с един бутон определям FYI. А и идеята е съвсем друга. Аз нямам нужда от "социална мрежа" за да градя приятелства. Имам нужда да чета това, което ме интересува. Само него. Приятелствата ми са в реалния живот, по телефона, чрез e-mail и т.н. Не искам никой да ми праща рикуести за приятелство, нито аз да изпращам подобни. Имам feed, който мога съвсем лесно и без условности да настройвам. Не искам никой да ми изпраща съобщения, нито пък аз да получавам. Искам да чета интересни неща и ако на някой му харесват моите, да ги чете без да ми иска разрешение.

#10 deowin 08.04.2014 в 01:27:58

>Ако му допада това, което пиша, да го чете във feed-а си, аз нямам нужда да ми иска позволение На някои хора, особено от женски пол, не им харесва идеята произволни чекиджии да ги добавят в кръговете си без тяхно позволение просто заради пола им, като единствената им опция е да ги блокират експлицитно един по един. Просто наблюдение, иначе и на мен лично не ми пука. Съответно, жена ми скоропостижно напусна G+, докато аз съм все още там с 30-40 приятеля в кръгове и пренебрежимо малко активност, главно от двама от тях, които упорстват. Предполагам е съвпадение, че и двамата бачкат за Google. Затова и не го ползвам - защото никой не го ползва, а идеята на социалната мрежа е да е социална. >нямам нужда от "социална мрежа" за да градя приятелства Нито потребителите на ФБ имат такава нужда. Убеждението ти в обратното не е нищо повече от арогантна, самовлюбена, елитарна самозаблуда, с която единствено целиш да принизиш всички други докато се самоубеждаваш, че си по-велик от тях. Вероятно не си. >Искам да чета интересни неща И как това се случва в мрежа, която пренебрежимо малко хора ползват? Защо изобщо ползваш социална мрежа, ако не за да се информираш за социалния си кръг? Ако просто искаш интересни неща и новини - има CNN, WSJ, NYT, HuffPost, Reddit, /. и каквото там те влече.

#11 Rodrigo Diaz de Vivar 08.04.2014 в 10:24:49

1. Грешиш. Или по-скоро грешите със съпругата си. Не е нужно "експлицитно" да блокира чекиджии "един по един". Просто "експлицитно" може да настрои профила си, настройките са една страничка с ясни опции, кой може да вижда части от профила, нищо от него или всичко от него. И лично на мен 540 милиона потребители ми стигат да намеря определени кръгове, чиято социална активност да ми допада. Няма изискване за брой потребители, за да се определи една CMS като социална. 2. Напротив. Не случайно има "Покана за приятелство". Ако нямаха нужда да демонстрират желанието си за приятелство, "социалността" си, нямаше да има такава опция. 3. Както написах по-горе, на мен 540 милиона потребители са ми повече от достатъчно. И съвсем хипотетично си представи, че това което ме интересува не го публикуват в CNN, WSJ, NYT, HuffPost, Reddit. Или поне не, когато, и във вида, в който ме интересува. Хората от моите кръгове обаче, активно участват в определени CMS, като са настроили тяхната страница да се захранва от активността им в дузина или десетки тематични CMS. По този начин аз чета и коментирам написаното от тях без да се налага ежедневно да посещавам всички тези дузина или десетки CMS. 4. И ограничи квалификациите си. Около мен има интелигентни хора, професионални и доказали се профайлъри, занимаващи се с поведенчески анализ. Представил съм те, и те четейки написаното, забелязват в теб някаква неимоверна комплексираност. Опитай се да я преодолееш. Или да не я показваш. Лесно би могла да бъде използвана за манипулация. Съвет просто.

#15 deowin 08.04.2014 в 14:30:28

>1. Грешиш Не, не греша: https://plus.google.com/+GplusExpertise/posts/YJVBmkPvRtU По-точно: "On Google+ anyone can add anyone in their circles and start following the posts." И докато аз лично съм напълно съгласен с "Blocking in this case is quite unnecessary", за жена ми това не е достатъчно. Нея я дразни чекиджии да я имат в кръговете си просто защото е от женски пол. А че раздразнението й било ирационално не я топли особено. >540 милиона потребители Сред които съм и аз с точно 0 поста. Какво броиш - колко хора имат Г+ акаунт или колко хора го ползват активно? Двете са съществено различни бройки, а твоята презумпция май беше, че са еднакви. >2. Напротив. Не случайно има "Покана за приятелство". Във ФБ можеш да настроиш поведението по подразбиране да е "никой не може да ми праща покани за приятелство" с разните му вариации от типа на "само приятели на моите приятели". При което не, няма да получаваш покани. Никой няма да може да те добави като приятел, хареса или да бъде асоцииран с теб по какъвто и да било ФБ-сроден начин. Виж, очевидно имаш съществени фактологични пропуски относно функционалността на Г+/ФБ. Можеш да продължаваш да се заблуждаваш, защото ти е нужно да си убеден, че си най-великият, просто защото си избрал Г+, докато тъпите овце цъкат ферми във ФБ, а можеш и да постъпиш достойно - "виж, сбърках за възможностите; на мен Г+ ми върши работа и нямам проблем с това на други ФБ да им върши без да ги оприличавам с овце". Изборът все още е твой, въпреки че доста упорито се опитваш да го затриеш.

#16 Rodrigo Diaz de Vivar 08.04.2014 в 19:08:59

Интересно ... къде в коментарите ми прочете да съм оприличил някого с овца/овце, поради това че ползва Facebook? Посочи ми моля те. Ако ти се чувстваш така в определени моменти, градейки социални контакти и копаейки ферми във FB, аз нямам никаква вина. Не влагай себеусещането си, като мое мнение. Имам достатъчно близки познати, които живеят, заспиват, спят и се събуждат с Facebook. Макар и да намирам такава крайност за излишна, не ги смятам за овце, просто контактите ми с тях са в друга плоскост. Забавляваме се социално по друг начин.

#17 deowin 08.04.2014 в 19:54:11

Затри го. Щом те влече..

#18 Rodrigo Diaz de Vivar 09.04.2014 в 05:28:25

Кое съм затрил? Мой коментар? Ти наистина си болен и комплексиран мозък. Да ти приличам на редактор или администратор на webcafe, че да трия/редактирам моите или на когото и да било коментари? Ако имаше малко себеуважение, щеше просто да напишеш: "Rodrigo, не е бил твой коментар, разсеян съм бил". Приятно ми е да споря с интелигентни хора, дори и да са на коренно различно от моето мнение. Дрисльовците обаче ги игнорирам.

#19 deowin 09.04.2014 в 17:16:08

Контекстът ти се загуби, защото реагираш първосигнално, вместо да помислиш и да се поогледаш. Но, типично за хората като теб, не си объркан. Не задаваш въпроси. Защото си въобразяваш, че знаеш, че си разбрал. Дори когато налице е елементарен пропуск в комуникацията от твоя страна. А коментари все още не могат да се трият.

Новините

Най-четените