Рецепта за вечеря, кой е най-близкият магазин в района или пък последните новини около любим певец - в ежедневието си вече всеки от нас използва интернет за намирането на информация.
Едва ли има някой, който да не се е сблъсквал досега с търсачката на Google. Тя е най-големият софтуер за извличане на информация, предоставяйки резултати за 3,8 милиона търсения на минута в световен мащаб.
При такъв гиганстки обем от информация много често може да се окаже, че част от най-деликатните ни лични данни може да се окажат уязвими и да се появят в някой от резултатите на милионите търсения. В крайна сметка наистина би било неприятно вашият имейл, телефонен номер или пък домашен адрес да попаднат в неподходящи ръце.
Затова от Google най-накрая предприемат мерки в посока защита на личните данни при търсения в мрежата.
"Отвореният достъп до информация е ключова цел на Google Search. Такава е и предоставянето на инструменти на потребителите, чрез които те да защитят личната си информация. Ето защо актуализираме нашите правила, за да помогнем на хората да поемат повече контрол върху присъствието си онлайн в Google Search", обяснява в официално изявление Мишел Чанг, ръководител на Google Search.
"Наличието на данни за контакт в онлайн пространството може да бъде смущаващо и да се използва по вредни начини, включително за нежелан директен контакт или дори физическо нараняване", обяснява тя.
Ако желаете да премахнете личната си информация от търсачката, трябва да посетете тази страница в сайта на технологичния гигант и да посочете какво точно искате да изчезне.
Ще можете да избирате от следните категории:
- Лична информация за контакт, включително имейл адрес, телефонен номер и физически адрес;
- Съдържание, което може да доведе до кражба на самоличност, като номера на кредитни карти и банкови сметки или изображения на вашия подпис;
- Информация, която представлява риск от хакване, като идентификатори за вход и пароли;
- Медицински досиета и друга поверителна информация;
- Снимки на непълнолетни.
- Порнографски материали, свързани с конкретно име.
Все пак премахването на информацията не е автоматизиран процес.
Подава се заявка, в която се включват URL адресите на страници, които хостват вашата информация, както и страници, които показват нежеланите резултати. Също така може да се наложи да включите снимки на въпросната информация.
След това от Google ще оценят заявката и ]e вземат предвид дали премахването би ограничило достъпа до публично достъпна информация, като например новинарска статия. Така че невинаги е сигурно дали заявката ще бъде одобрена.
При всички положения ще получите известие за каквото и да е предприето действие. В зависимост от съдържанието и контекста, Google може да премахне връзките към всички резултати от търсенето или само от резултатите, които включват вашето име.
Тук е важно да се отбележи, че ако Google реши да премахне информацията, тя изчезва само от Search, но ще продължи да съществува в източника, от който е получена. Тоест тя няма да изчезне от интернет и уебсайта, който я хоства. За да я премахнете изцяло от мрежата, ще е необходимо да се свържете с източника.
Може би мотивирането на промяната в политиката на Google е нарастването на броя на онлайн измамите.
Данни на технологичната компания TelTech показват, че само през март 2022 г. в САЩ са били разпратени 11,6 милиарда спам съобщения с вируси. Това се допълва нарастващия брой на така наречените "робообаждания" - автоматизирани телефонни съобщения - както и оценките на Федерланата търговска комисия, които показват, 70% ръст на финансовите измами в интернет.
На подобен фон не е изненада, че Google взима мерки.