Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Polemix - елитният онлайн клуб за дебати, в който се влиза само с покани

Единият бутон гласи "Уважавам, но не съм съгласен", а другият - "Убеди ме!" Снимка: iStock
Единият бутон гласи "Уважавам, но не съм съгласен", а другият - "Убеди ме!"

И Facebook започва така - социална мрежа, предназначена за студентите на някои от най-елитните американски колежи.

Впоследствие завладява света, а същото се кани да направи и една нова платформа, до която не всеки има достъп. Освен това тя малко прилича на TikTok, но само на пръв поглед.

Когато погледнеш видео в Polemix, вместо познатото лого на китайския сайт има два огромни бутона.

Единият бутон гласи "Уважавам, но не съм съгласен", а другият - "Убеди ме!".

В самите клипове потребителите излагат своите възгледи, а останалите могат да преценят доколко авторът на видеото е убедителен и доколко са съгласни с тезата му. Най-често темите са злободневни и щекотливи и за кратко време обикновено се формира истински задочен онлайн диспут.

Да, Polemix има за цел да насърчи младите хора да навлизат в дебати. Докато добре познатите ни социални мрежи се борят с дезинформацията и фалшивите новини като ги цензурират, Polemix е намерил друго решение - свободен пазар на идеи и мнения, където се дискутира почти всичко и модерацията е минимална.

Затова и не е учудващо, че платформата привлича интелигентни, заинтересовани хора, които имат собствено мнение и дар словото да го изрекат на висок глас и пред широка публика. Но освен това Polemix е жив експеримент как могат да протичат диспути онлайн и то без особена администраторска намеса.

Почти всички потребители в Polemix са студенти в елитни колежи като Оксфорд и са специално селектирани да са първите, които ще изпробват платформата.

Създателите на Polemix ги наричат "лидерите" - 40 млади хора от елита, които ще дадат летящ старт на сайта.

Това са младежи, които имат засилен интерес към публичното говорене и към цивилизования спор, но освен това изглеждат и достатъчно представително. Не е имало някакъв официален начин да кандидатстваш за "лидер" - основателите на приложението сами са подбрали тези, които ще станат техните "лидери".

Както ги описва сайтът на Polemix, това са "едни от топ мислителите на света" и са "много внимателно подбрани лидери от техните университети". Там има финалисти от математически олимпиади, топ спортисти, отличници. Що се отнася до расата и пола на потребителите, идеята за максимално разнообразие е спазена до последно.

Дебатите в колежа са били специалността и за основателя на Polemix - Ян Селецки, който е възпитаник на Кеймбридж. Селецки е категоричен, че социалните мрежи могат да научат много от състезанията по дебати, които се провеждат от колежаните, и вижда в своето творение начин за справяне с дезинформацията и "празните" дискусии из интернет.

Социалните мрежи, казва той, използват алгоритми и ти предоставят съдържание, за което вече си се съгласил.

При Polemix не е задължително да виждате само това, с което сте съгласни, защото целта е да видите магията на дебатите и на различното мислене.

Ясно е, че в случая Polemix се цели в младите хора, но освен това Селецки се оплаква, че наблюдава как хората просто вече не се слушат едни-други. "Това е първото нещо, което трябва да поправим в този свят", категоричен е той и допълва, че за да има промяна, трябва да бъдат ангажирани именно младите.

Интерфейсът на Polemix заимства доста от TikTok, но съдържанието е коренно различно. Всяко видео в платформата трябва да отговаря на някой актуален въпрос, независимо дали е "Ще спечели ли Федерер нова титла?", или "Превъзхожда ли Канада САЩ?". Потребителите могат да скролват през видеата и да реагират с "Да" или "Не".

Алгоритмите обаче не взимат предвид напълно отговорите, които сте дали, за да преценят какво да ви покажат по-нататък. Напротив, някои видеа, които получават много реакции "Уважавам, но не съм съгласен", стават изключително популярни и гледани.

Освен това Polemix няма изрични правила срещу реч на омразата и вместо това лаконично се отбелязва, че "мразенето е за загубеняците".

Платформата е готова да приеме дори потребители от конспираторския кръг на QAnon или от администрацията на Тръмп. А и на всеки крайнодесен или конспиративно мислещ се появяват поне няколко, които да оборят позицията му. "Това е нашето лекарство", убеден е Селецки.

Разбира се, някои въпроси ще се сторят твърде крайни за либералното крило. В Polemix има дискусии на тема дали коронавирусът е изпуснат от лаборатория в Ухан, расисти ли са американците, стига ли твърде далеч политическата коректност. Именно свободата в обсъждането на подобни теми вдига доверието на потребителите към платформата.

Пред The Verge посетители на социалната мрежа споделят, че въпреки твърде либералните правила не са попадали на реч на омразата. Селецки потвърждава, че много рядко модерация се намесва и се налага да се разправя с тролове. "Един на хиляда се оказва хейтър", посочва основателят на Polemix.

Приложението обаче до голяма степен си остава като ексклузивен клуб и там се влиза само с покани.

Към момента има 2500 активни потребители и няколко хиляди изчакващи заявките им да бъдат одобрени. Все още не е ясно когато посетителите нараснат неимоверно много, дали мирният тон на Polemix ще се запази. Засега се знае, че новите "лидери" в платформата ще трябва да покриват квота от положителни отзиви, за да останат в сайта.

"Няма да нарастваме масивно само и само с идеята да нараснем", заявява Селецки. Някои от най-първите членове на елитната социална мрежа обаче не са съгласни всеки да бъде допускан до тяхното малко общество.

"Това ще е като да изпуснеш Кракен", казва един от първите "лидери" на Polemix.

Най-четените