Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Сексуален тормоз и самоубийство: Скандалът, който може да потопи Activision Blizzard

World of Warcraft губи все повече играчи, но това не е единственият проблем Снимка: Blizzard
World of Warcraft губи все повече играчи, но това не е единственият проблем

Когато играта World of Warcraft излезе на пазара през далечната 2004 г., тя буквално преобърна цяла една индустрия с главата надолу. Oпределено не бе първата MMORPG (massively multiplayer online role-playing game), но още с премиерата си постигна такъв невероятен успех, че реално се превърна в една от основите, върху които се изгради целия жанр, и създаде цяла една субкултура.  

Цифрите говорят достатъчно - това е една от най-печелившите поредици в историята на гейминга изобщо с приходи от над 9 милиарда долара към 2017 г. и над 12 милиона активни играчи в пика на популярността си преди 2015 г.

Оттогава обаче мина твърде много време, а ситуацията вече съвсем не изглежда толкова печеливша за разработчиците от Blizzard Entertainment и компанията-майка Activision Blizzard. Оказва се, че в света на Warcraft има много проблеми. И този път те не са причинени от армии демони или немъртви.

През последните месеци се наблюдава рязък спад в броя регистрирани играчи, което съвсем не говори добре за развитието на франчайза, донесъл толкова радост на поне две поколения геймъри.

По принцип Activision Blizzard още през 2015 г. прекъсва практиката да публикува броя на активните играчи. Все пак компанията всяко тримесечие продължава да предоставя данни за общия брой потребители на всичките си игри и цифрите показват, че те са намалели с над 2 милиона. Макар да не е ясно колко от тях са играчи на WoW, MMORPG-то със сигурност е от засегнатите.

"Наистина не е възможно да се оцени реалния отлив. Но на базата на всичко, което съм чул от източници вътре и извън компанията, това е най-големият спад досега", твърди пред BBC популярния в WoW средите подкастър Скот Джонсън.

Причините според него са много и представляват микс от различни фактори, свързани най-вече с липсата на нововъведения, като следствие от това, че няма комуникация между феновете и Blizzard.

"Просто играчите продължават да правят едни и същи неща по един и същ начин, докато усещането "бил съм вече там и съм правил това" стане по-масово от когато и да било досега", продължава Джонсън. "Казано с други думи твърде много играчи усещат, че не са били чути от компанията, че желанията им не са били уважени. И сега вече са уморени."

Изглежда обаче, че всичко това се дължи на много по-дълбоки проблеми в компанията, които тепърва ще излизат наяве и очевидно са оказали негативно влияние върху цялостната ѝ дейност през последните години.

Още преди няколко седмици стана ясно, че Отделът за справедлива заетост и жилищно настаняване към щатското правителство в Калифорния ще заведе дело срещу Activision Blizzard с обвинения за дискриминация и сексуален тормоз над жени на работното място. Става въпрос за двугодишно разследване, при което агенцията е събрала доказателства за несправедливо заплащане, откази да се дадат възможности за издигане в компанията, отмъщения за оплаквания, както и системни случаи на сексуален тормоз.

Оказва се, че при общо 9500 служители едва 20% от тях са жени, като много малка част от тях реално получават възможност за кариерен растеж в структурите на огромния холдинг, който е отговорен не само за WoW, но и за хитове като Call of Duty, StarCraft, Diablo, Overwatch и Candy Crush Saga. Жените, които все пак успяват да достигнат до повишение, в крайна сметка получават значително по-малко заплащане от свои колеги мъже.

Според обвинението цялостната среда в компанията е била изключително враждебна спрямо жените, подлагайки ги на тормоз и стрес. Един от показателните примери е така нареченото "cube crawl" - практика при която пияни мъже обикалят офисите и се "държат крайно неподходящо" спрямо своите колежки.

Друга история разказва дори за ужасяващ случай на самоубийство по време на командировка. Жена, която е била в интимна връзка със свой началник, отнема живота си, след като той разпространил нейни голи снимки по време на празнично парти.

Първоначалният отговор на ръководството е да отхвърли категорично всякакви обвинения, като вицепрезидента по корпоративните въпроси Фран Таунзенд ги определя за "неверни, стари и изкарани от контекст истории, представящи една изкривена картина за компанията."

Вбесени от реакцията на своето ръководство над 2000 служители на Activision Blizzard подписаха отворено писмо, в което критикуват Таунзенд, а малко след това проведоха и демонстрация пред централата в Санта Моника, Калифорния. Събитието бе подкрепено и от поне 1000 служители на Ubisoft, които изразиха солидарност към своите колеги.

Все пак от ръководството на Activision Blizzard смекчиха тона, а сам изпълнителният директор Боби Котик призна, че компанията не е реагирала адекватно на оплакванията от служители след избухването на скандала и обеща разглеждане на всеки един случай, цялостна преоценка на всички мениджърски позиции, промени в подходите за набиране на кадри, както и съществена промяна в съдържанието на игрите.

Щетите обаче вече са нанесени и последствията от скандала тепърва ще се усещат.

Спадът в играчите на WoW вече е видим, а пък на хоризонта се виждат и следващите проекти. Този месец трябва да бъде представена поредната Call of Duty, която по принцип е предвидена за есента. Горе-долу по същото време трябва да бъде пусната на пазара и дългоoчакваната ремастър версия на Diablo 2.

Едва ли има по-неподходящо време и по-деликатен момент за подобни събития в навечерието на най-тежкия скандал в историята на Activision Blizzard.

Оттам нататък следват щетите за имиджа на самата компания и това без съмнение ще доведе до трудности в наемането на нови служители, работа с клиенти, инвеститори и разпространители, както и най-вече в отношенията с феновете, които трябва да бъдат убедени да не търсят алтернативи при конкурентните игри на пазара.

От години Activision Blizzard се движат по тънък лед и търпят немалко критики от гейминг общността за липсата на съществени нововъведения в някои от своите заглавия като WoW и Call of Duty. Този скандал би могъл окончателно да разбие този лед.

А тогава тези 2 милиона оттеглили се играчи могат да бъдат само началото.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените