Българската прима Цветелина Василева за успеха и българската следа в Япония

Да направиш нещо голямо понякога е да развълнуваш много хора с таланта си. Да завладяваш с изящество и бляскаво изпълнение. Също като новия Samsung Galaxy Note8. Всяка снимка, направена с този телефон, вълнува благодарение на високото качество на изображението, постигнато чрез камерата с два обектива.

Тази седмица Samsung Galaxy Note8 и webcafe.bg ви срещаме с още един успял човек - световната прима Цветелина Василева. С таланта си тя застава редом до световни легенди в оперното пеене, а красивият ѝ глас е познат в САЩ, Европа и Азия.

Цветелина Василева е един успял човек, преодолял всички свои житейски трудности и оставил следа в световното оперно изкуство. Тя ще остави следа и със S Pen стилуса на новия Galaxy Note8. Защото Samsung Galaxy Note8 се прекланя пред смелите и успели хора.

Много хора в България свързват успеха с финансово благополучие. Но успехът има много измерения, а успешният човек не е просто някой, който е достигнал високи върхове в своята кариера, а човек, който е оставил нещо значимо след себе си, което да бъде запомнено и да е в полза на други.

Точно такъв човек е българската прима Цветелина Василева. Тя е пример за един наистина успешен човек, който прославя с името си не само себе си, но и своя произход. Нейната сила е нейният талант, завладял стотици международни сцени и оставил вълнение по лицата и в сърцата на хиляди хора, присъствали на нейни изпълнения.

Годината е 1994 г. Цветелина тъкмо е пристигнала във Виена за прослушване. Настроението ѝ не е възторжено, даже напротив - младата тогава Цветелина е малко разочарована, че тя не е единственият сопран от агенцията, изпратен на това международно прослушване. Но все пак излиза на сцената и дава всичко от себе си - така, както го е правила на всяка репетиция в София.

Комисията първо поисква от Цветелина да изпее „Анна Болейн", а после и арията на Елеонора в „Трубадур". Цветелина изпълнява и двете блестящо и точно преди да затвори вратата на залата след себе си, вижда към нея да бърза, почти да подтичва, гологлав пълен мъж. Все още развълнувана малко след прослушването си, Цветелина не успява да чуе нито името му, нито кой е. Единственото, което чува, са думите „Беше много хубаво, вероятно ще се видим отново".

Без Цветелина да подозира, този момент се оказва ключът за вратата към международната сцена, където изгрява красивият и незабравим глас на българската прима.

„Извикаха ме за второ прослушване - в Сан Франциско. Заминах малко притеснена - за първи път отивах в САЩ. Обикновено при прослушвания от оперите се режат елементи, а аз бях научила всичко. Докато чаках в коридора реда си, забелязах, че една от окачените там снимки е портрет на същия онзи човек, който бързаше към мен във Виена. Оказа се генералният мениджър на операта в Сан Франциско - човекът, от когото зависи всичко."

Следва дебютното изпълнение на Цветелина на световната сцена в театъра на Сан Франциско, откъдето започва и пътят към нейната световна слава. От първото си изпълнение на сцената на Софийската опера в „Бал с маски" до днес Цветелина е имала участия в стотици опери и театри в САЩ, Европа и Азия, сред които „Ковънт Гардън" и „Метрополитън". Пяла е заедно със световни знаменитости като Нетребко, Хворостовски, Хосе Кура и Луис Лима.

В израстването си Цветелина се учи от Мария Калас и Борис Христов.

„Те пренаписаха операта, внесоха драмата и започнаха да играят. В миналото като кажеш опера, хората се сещаха за едрите жени, стоящи неподвижно в средата на сцената, а Мария Калас и Борис Христов промениха изцяло оперното изпълнение, направиха го по-драматично и емоционално".

>Зад днешната слава на Цветелина стоят жертви. Защото както всеки успех, така и успехът на Цветелина не е само песни и забава - той е преди всичко труд, усилия, въздържание, а понякога и самота.

В професионалното израстване на Цветелина не всичко се случва така бързо и неусетно както дебютът ѝ на световната сцена. Още в детството, когато се заражда интересът ѝ към музиката, Цветелина среща съпротива от страна на родителите си. Въпреки че всеки от семейството ѝ има отношение към музиката и изкуството, баща ѝ мечтае тя да стане юрист.

В крайна сметка моята упоритост надделява над мнението на баща ми. Но признанието идва далеч по-късно, когато започнах да пея в големите театри и да взимам награди."

Наградите идват след много репетиции, а за да пази Цветелина гласа си здрав и силен, е необходимо не само да избягва газираните напитки и алкохолът. Успехът е и много въздържание.

„PR е, когато се говори за това, че изпълнителите са хора с богат светски живот, които ходят по много партита и се забавляват. Това не е вярно. Ние сме много самотни и „скучни" хора, защото се стараем да пазим гласовете си. И понеже аз много пътувам, се налага да сменям континенти, а часовата разлика също се отразява зле на организма."

Признанието от публиката към труда и таланта на Цветелина идва още с изгряването ѝ на международната сцена. Въпреки че в различните страни хората реагират по различен начин на всяко нейно изпълнение, класическата музика е една, а глобализацията е направила така, че вкусът на хората в различните страни не се различава осезаемо.

Американци, азиатци, японци - Цветелина е пяла пред разнородна публика. Определя американците като по-въздържани - те ръкопляскат след края на изпълнението с известно закъснение, а японците като традиционалисти, с които обаче Цветелина се чувства като старите звезди - возят я в лимузини, искат автографи, правят си снимки с нея сякаш е рок звезда.

Японците са свързани и с България, защото консумират нашето кисело мляко. Те си мислят, че ако всеки ден ядат по едно кисело мляко, животът им се удължава", разказва Цветелина.

Българската прима е категорична в едно - че в днешно време младите хора трябва да бъдат провокирани да влязат в операта, защото тя не е това, с което все още много хора я свързват - скучно и никому непонятно изкуство. В действителност днес режисьорите правят модерни интерпретации на операта така че от скучно изпълнение на високи тонове, тя да се превърне в незабравимо преживяване за младите хора.

Освен това въпреки че операта е изкуство, което не всеки разбира, благодарение на субтитрите в оперите, вече всеки може да следи действието и да го разбира без да му е необходима детайлна предварителна подготовка. А според Цветелина младите хора могат да бъдат привлечени в театрите и оперите чрез добра комуникация, която да информира хората, че днес се правят модерни оперни интерпретации.

На кое място по света ти се иска да се връщаш отново и отново?

Понякога когато си в САЩ, ти се иска да си в Европа. Когато си в Европа, ти се иска да си в САЩ. Но днес бих казала, че обичам да прекарвам време и в България и да имам участия у нас.

Как се живее „в куфар"?

С отдаденост. А в куфара си нося освен най-необходимото, и нещата, които ми внасят лично спокойствие.

Какъв е съветът ви към хората, които търсят някакъв професионален успех?

Да следват мечтите си. В днешно време има възможност човек да постигне мечтите си. Но да не е всичко на всяка цена, разбира се. Да гониш целите със спокойствие и постоянство.

Какво е успехът?

Успехът е и болка, и щастие.

Тагове: webcafe

Новините

Най-четените