Някои особености на съвременния атеизъм | webcafe.bg
Webcafe

Някои особености на съвременния атеизъм

Иван Стамболов - СулаИван Стамболов - Сула
10.04.2018, 17:36 (обновена 13.04.2018, 14:21)
Иван Стамболов - Сула

И проявленията му по Великден

В неделя, на връх Великден, се поддадох на съблазънта да надзърна какво пише във Фейсбук. Дори се опитах да съставя неангажираща класификация на изявяващите се. Установих, че в общи линии те са три вида, обединени от порива да впечатлят публиката:

1. Набожни. Тук е представена цяла палитра, като започнеш от грамотни хора, които доказват по езиковедски път как е правилно да поздравяваш и да отговаряш (дали „воистину“ е една дума, или са две и какво по дяволите е това „у“ накрая!), та чак до трогателни картички с пиленца, яйчица, зайчета и агънца. Говори се предимно за доброта и щастие, нерядко за здраве и късмет, а от време на време дори и за покаяние, изкупление и вечен живот.

2. Весели хедонисти. Те още от Разпети петък, когато пиле не пее и гнездо не вие, започнаха да снимат по кръчмите чинии с пържоли и шкембе чорба и да ги публикуват на стените си, за да видят всички това чудо невиждано – наденица с картофи в чиния! Ти да видиш! На Велика събота, докато Христос ломеше портите адови и разкъсваше оковите на отвека свързаните в ада праведници, те продължиха да снимат и публикуват тави, гювечи, купи и кастрони, мръвки и филии, супи и чорби в очакване на неделния ден, когато да заразпращат на приятели лични съобщения с разпятия, яйца и „Христос воскресе!“.

3. Жлъчни атеисти. Те дълбоко в себе си нямаха нищо против четирите почивни дни, които ги накараха да се почувстват празнично. Но още по-празнично им стана, когато взеха да демонстрират пред почитатели своята духовитост и разкрепостеност.

Ако кажеш на такъв „Христос воскресе!“, той ще ти отговори: „Докладваха ми вече“. След това ще добави, че БПЦ е филиал на КГБ и ще се зачуди „кога ще престанем да се халосваме с този т.нар. „благодатен огън!!!“, който очевидно се крие в купола на църквата, защото никой не го е видял да слиза от небето.

Защо този „огин“ не спохожда католиците и протестантите и „Джизъс, Баща му и Светия Дух не са ли едни за всички?“.

„Къде остана духът на Иларион Макариополски! Готви ли Св. Синод ново национално предателство?“ (тези хора много обичат да ангажират вселенскостта на Църквата с политическите нужди на националната държава).

За най-духовити минават двусмислиците и намеците около яйцата. С такова дръзновение споделят шеги за великденски яйца в смисъл на тестиси, сякаш тази прилика е нещо, което могат да открият само най-изтънчените умове и да го споделят с по-простите.

При това остроумията са илюстрирани не само с човешки, но и със свински боядисани тестиси. Ето, един казва: „Най-бързо се боядисват яйца с китайски боксерки“, друг, за да не остане назад, добавя: „Най-добрата боя за яйца си е червилото“, трети го надвиква: „В четвъртък жената боядиса яйцата и вече трети ден не мога да си изпера гащите“ и веднага след това добавя: „Абе, у Банкя не’къф одел със кръст и викал, че е Господ, а след него тичали 4 гавази и викали „Шефе, чекай да ти манеме пироните!“.

И останалите веднага се включват: „Започва голямото чукане, чеда мои!“; „Библията ни учи да обичаме ближния, Кама сутра ни учи как точно (което го има във вариант: „Казано е „Обичай ближния!“, а не „Ближи обичния!“). Накрая обобщават: „Някакъв вирус бил воскресъл“...

Какво е това: войнстващ атеизъм или обикновена простотия (доколкото първото не е частен случай на второто)?

За мен атеистите винаги са били много интересни, по-интересни даже от веганите (които на Великден били боядисвали кокосови орехи – пропуснах да споделя по-горе тази шега).

Понякога се питам кое е по-правилно да се каже за атеистите: не вярват, че има Бог, или вярват, че няма Бог? Като се замислите, ще видите, че това са две съвсем различни твърдения. Но и в двата случая, даже и за тях – атеистите – нещата опират до вяра.

Всъщност, войнстващите и присмехулни атеисти не са атеисти изобщо, а само антихристияни. Те нямат нищо против забулените мюсюлманки пред готическите катедрали, нито похотливите пощипвания на бекярчетата, с които те уважават европейските жени. Те нямат нищо против исляма и не съм чул да се подиграват по време на Рамазан с това как Аллах чрез ангела Джибрил е диктувал в продължение на 23 години Корана на Мохамед.

Те нямат нищо против и оранжевите шествия на кришнарите и не им е смешно, че Кришна е осмият аватар на Вишну, слязъл на земята да воюва на страната на братовчедите си и да решава техните любовни и семейни дела. Не се възмущават от това, то не им се струва мракобесно и примитивно, напротив - с широко отворени мултикултурни очи попиват екзотиката.

Много често самите модерни атеисти са йоги или окултисти.

Вярват в прераждането и кармата, енергезират се с нарочни кристали и са наясно в най-тънки подробности със зодиите си и с хороскопите на своите близки. Носят талисмани, имат си щастливо число и т.н.

Да, има и такива атеисти, които отричат абсолютно всичко, изредено по-горе, защото са толкова интелигентни, толкова културни и толкова образовани, че не могат да си представят нищо по-съвършено от собствения си разум и нищо по-морално от собствената си личност. Именно те са най-религиозни от всички, защото обожествяват себе си.

Ако дойде атеистът Иван Петров и ми каже „аз не вярвам в Бог“, ще му отговоря: „Напротив, ти вярваш точно толкова, колкото и аз, но аз наричам Бог Исус Христос, а ти го наричаш Иван Петров. С всичко, произтичащо от това, разбира се“.

И друго. Модерният атеист обича да се изявява авторитетно в области, които не познава, в които е абсолютен профан.

Ето, аз например си признавам, че не разбирам струнната теория и никога, и с никого не я обсъждам. Камо ли пък да я осъждам и да ѝ се присмивам.

При атеиста не е така - той се присмива и осъжда, дори когато разбира от неща като Боговъплъщание, Възкресение, тринитарен догмат (учение за трите ипостаси в една природа и за двете природи в една ипостас), време и вечност, сътворение и пресътворяване, промисъл и свободна воля, точно толкова, колкото аз разбирам от струни...

Пробвай някой ден, о, атеисте, и малко смирение. Пробвай го като екзотично блюдо, каквото досега не си опитвал, пък ако можеш - снимай го с телефона и го качи във Фейсбук.

Ще видиш колко леко ще стане на душата ти (ти имаш душа, нали знаеш?) и как ще усетиш истинската свобода на интелигентно същество, осъзнало принадлежността си към един по-голям замисъл.

Христос воскресе! А Картаген трябва да бъде разрушен. Амин.

Oще: антихризъм  атеист  атеисти  великден  вяра  вярващи  иван стамболов  иван стамболов - сула  обиди  остроумия  профани  смирение 


Още от Оня, дето не го трият

Webcafe.bg предупреждава, че администраторите на сайта трият коментари, които съдържат нецензурни думи, обиди по расов, етнически, религиозен, полов или сексуален признак, както и коментарите, които са на латиница.

Регистриран на: 14.04.2018, 11:41

50 Maria1 | 14.04.201812:56

Осъждате атеистите, че се подиграват и обиждат, а правите същото като тях. Пробвайте и Вие със смирение.

Не одобрявам подигравките с нещо, което за вярващите е свято. Но не одобрявам и налагането на религиозен празник в светска държава. Все пак съм съгласна, че е за предпочитане да изтърпим един Великден и една Коледа пред всичките му там Рамазани, Байрями и други подобни. Един вид, и по-зле можеше да бъде.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

49 Mako | 12.04.201823:15

deowin | 12.04.201823:07

>си го отглеждаш отдавна

Категорично отричам да съм имал какъвто и да било активен и съзнателен принос или дори бегъл интерес към развитието на Mako.
=======================================

Тате......на кого ме оставяш.....

Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

48 deowin | 12.04.201823:07

>си го отглеждаш отдавна

Категорично отричам да съм имал какъвто и да било активен и съзнателен принос или дори бегъл интерес към развитието на Mako.
Според мен наистина му придаваш гротескно преувеличени характеристики, а жуженето на комара далеч не е опасно.
Също, не правя експерименти с хора. Това би било крайно неетично, което за мен е повече от достатъчна причина.
Относно violator, апропо, съм склонен да вярвам, че предупреждението ти има смисъл - двамата изглеждат на доста сходно интелектуално ниво и добре си пасват като съперници, както е ясно видимо от факта, че violator все още усърдно бори комара.
   

оценка

+0 -5

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

47 Mako | 12.04.201822:57

SamVaims | 12.04.201822:38

@deowin "Според мен това е все едно да наречеш комар......"

Да, ясно ми е, че си го отглеждаш отдавна, от съвсем малко тролченце
===================================

Ехаааааа, импозантна размяна на уникални прозрения между мъдреци.....впечатляващо Смее се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.11.2015, 17:55

46 SamVaims | 12.04.201822:38

@deowin "Според мен това е все едно да наречеш комар......"

Да, ясно ми е, че си го отглеждаш отдавна, от съвсем малко тролченце - храниш го, поиш го, докато нарасне и стане голям и силен трол. Аз мисля, че @Мако е плод на някакъв твой си, собствен социален експеримент. Както учените правят опити с мишоци, нещо такова, предполагам.
Постът ми беше насочен обаче към виолатора, който ми се струва свястно момче. Нещо като предупреждение, един вид.
   

оценка

+0 -5

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

45 Mako | 12.04.201822:17

deowin | 12.04.201821:15

>Мако е професионален трол

Според мен това е все едно да наречеш комар
==============================

Чакай, бе - нали бях плъх, какви комари те подгониха сега?!?
Чуди се
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 27.02.2015, 15:00

44 Mako | 12.04.201821:49

violatоr | 12.04.201821:28

> Изпитал си затруднението да осъзнаеш, че в това писмо на Айнщайн не се коментира Богът въобще...

.......................................................................


Аха. Когато не ни изнася
=================================

Изпитал си поредното затруднение - този път да коментираш цитатите на АА, затова минималистично си коментирал мен.
Е, всеки със затрудненията си Намига
Кой ще е следващият учен?
   

оценка

+1 -0

Регистриран на: 11.10.2016, 10:21

43 BaronVino | 12.04.201821:41

"И който докато не пърди галактики от необозримия си анус, опложда девици на някаква мизерна екзопланета. Мейкс пърфект сенс!"

Хаха разсмя ме искренно Усмивка. Виолатора е начетено момче със силно изразено научно мнение за космоса и ме радва много. Имахме хубав разговор преди време, за мисии до Марс и дълбок космос.
Абе Роки-Павето липсва нещо? Що така? Да бяха сложили едно "Руски атеизъм" в заглавието, да скочи и той. Че той е и ултра ортодокс, набожен "С Нам и Бога". Те такова нещо, "ултра-ортодоксален русофоб" рядко се среща... Щеше да е интересно.
   

оценка

+0 -0

Регистриран на: 14.04.2017, 10:49

42 violatоr | 12.04.201821:28

> Изпитал си затруднението да осъзнаеш, че в това писмо на Айнщайн не се коментира Богът въобще...

.......................................................................


Аха. Когато не ни изнася, "Бог" е метафора..., когато ни изнася, е онзи конкретният Бог в облаците, който е гълъб, старец и мъж в един образ. И който докато не пърди галактики от необозримия си анус, опложда девици на някаква мизерна екзопланета. Мейкс пърфект сенс!
   

оценка

+0 -5

Регистриран на: 14.09.2011, 21:56

41 deowin | 12.04.201821:15

>Мако е професионален трол

Според мен това е все едно да наречеш комар "опасен, коварен и лукав хищник".
Докато разбирам откъде вероятно изхождаш, едното е досадно в най-лошия случай, а второто е досадно само в най-добрия.
Жуженето на комара може лесно да се пренебрегне с минимални, често нулеви, последици. Бих спорил - следва да се пренебрегне, освен ако собственото ти ниво не е на това на комар, при което може да намериш за нужно да се бориш с него.
Воят на хиената, от друга страна, често е по-добре да не бъде пренебрегван, защото може да вещае лошо.
Разликата не е точно пренебрежима.
   

оценка

+0 -5

Най-коментирани

Стани автор

Моливче
Изпрати текст

Изпращайте материали по темите, които ви вълнуват. Ако ни харесат, ще ги публикуваме след редакция в рубриката "Стани автор". Не публикуваме текстове, съдържащи обидни или нецензурни твърдения, квалификации, расистки определения или заплахи.