Шоуто на Слави тази седмица съвсем откровено заяви, че подкрепя първия официално обявен кандидат за президент Меглена Кунева. (Май е вторият - защото лидерът на "Атака" Волен Сидеров се самообяви най-рано...)
От една страна, винаги съм вярвал, че медиите трябва да са неутрални, а не напористи мажоретки. Но пък от друга - много добре знам, че независими са само тези, от които нищо не зависи. Влиянието също е стока.
Шоуто поне беше откровено. Така вече на зрителите няма да им се налага да гадаят какво стои зад всяка закачка с политик. Екипът слезе от пиедестала на морален съдник и излезе на светло като застъпник. Лошо няма! Такава честност е световна практика. Само че у нас тя има известни особености.
Ако сте британски гражданин, наближават избори и искате да се информирате какво става на политическата сцена, можете да направите следното. Отваряте в Wikipedia статията за вестник „Гардиън" например и поглеждате вдясно. Там има едно каре, в което са изброени най-важните факти за това издание: собственик, седалище, дата на основаване, председател на борда на директорите, изпълнителен директор и... политически уклон.
Срещу последното пише: либерализъм, център-ляво. Ако сте собственик на бизнес, работодател и фен на Дейвид Камерън, веднага ви става ясно, че повечето от нещата, които ще прочетете във вестника, няма да ви харесат.
Там се изявяват едни анархисти и мърляви интелектуалци, които се борят за слободия и права за бедните. Те не харесват торите - и Камерън, сигурно ще пускат само компромати и подигравки за него, а ще хвалят някакви комунисти и парии.
Отивате на статията за "Дейли Телеграф" и поглеждате съответното каренце вдясно. И какво да видим там срещу политически уклон? Консерватизъм, център-дясно. А, ето това вашият вестник!
Вече знаете на кого да си дадете парите и какво може да очаквате. Нито едно от двете издания не ви се кълне в обективност и не се опитва да монополизира представата ви за последна инстанция.
Всяко едно съвсем честно ви обяснява каква философия за живота подкрепя. От избраната от него идеология зависи зад кой кандидат и коя партия ще застане. Стига тя да се вписва в предварително оповестените му представи за добро и зло.
Как стоят нещата у нас?
Тук всички медии - и телевизионни формати - ви убеждават, че са безпристрастни, макар на вас да ви е ясно, че ако са частни, това няма как да е вярно. Но вместо да подкрепят идеологии, те дебнат кой ще им плати или обещае бъдещи облаги и тогава започват да го натрапват ежесекундно на вниманието ви от позицията на независимостта.
Т.е., казват ви: не че ние си падаме по този кандидат, не че имаме интерес да спечели, той просто обективно е най-добрият. А това, което остава скрито за вас, е договорката зад подкрепата.
Ако съм британски кандидат за парламента и споделям идеите на либерализма, ще отида да си платя за реклама в "Гардиън", защото в "Дейли Телеграф" дори няма да ме пуснат да прекрача прага, и ще ме изритат с шутове, ако ще да нося цели чували с пари.
Знам къде ще се отнесат с повече внимание към мен и ще ме представят по-добре, защото симпатизират на идеологията ми. Знам по кой канал да стигна и до избирателите си. Мястото на срещата е предварително обявено, от преди над 100 години. И за читателите този механизъм е ясен.
В българските медии обаче срещу чист задкулисен кеш рекламните послания се обличат в дрехите на абсолютната истина. Има си обективна причина за това. Избирателите с ясни идеологически позиции са една шепа хора.
Българските политици водят кръвопролитна война за най-голямата маса - тази безидейната, разочарованата и негласуващата. Нея се опитват да излъжат, че са "обективно най-добрите", "месиите" и затова играят тези тънки скрити игрички с медиите.
Защото ориентираните и стабилните няма да се поддадат на подобни манипулации и ще изберат не според харизмата и скритата реклама, а според програмата на кандидата и нейният съвпад със собствените им интереси.
Смятам, че Шоуто на Слави постъпи честно. Поне си декларира договорката. Хайде сега ако обичат да го направят и другите. Поне публицистичните предавания и по-рейтинговите шоупрограми, където съвсем скоро ще се излее потоп от усмихнати кандидати.
Знаем, че по избори медиите инкасират огромни урожаи. Всички партии купуват скрита реклама, но нека поне да е ясно къде е тя. А не да ни пробутват платени съобщения за обективни новини и черен пи ар на опоненти за разследвания.
Шоуто на Слави ни показа някакво уважение като извади на светло подкрепата си към Кунева. Да видим сега кого подкрепят Иван и Андрей, Цветанка Ризова, Карбовски и другите "лидери на мнения".
Дали ще им стиска да ни кажат?