Да бъдеш фотограф в ерата на технологиите изглежда като най-лесното нещо на света - винаги имаш подръка устройство, с което да снимаш. Фотографията обаче не е щракане, тя е изкуство, което изисква набор от умения, защото и най-добрият фотоапарат не може да улови сянката и вълнението, които фотографът е усетил, подбирайки перфектния кадър. Това най-добре разбират хората, посветили живота си на обектива.
Именно такива съставляват международното жури на конкурса Huawei InFocus Awards, в който европейски фотографи споделят своите кадри, заснети със смартфон Huawei. Конкурсът е доказателство, че техниката се развива и днес с един телефон, който се побира в джоба, могат да се заснемат кадри, не по-малко въздействащи от тези, правени с професионален фотоапарат.
Участниците в конкурса тази година са призовани да открият „скритата" красота около нас, а крайният срок за изпращане на творбите беше 11 август. А дали кандидатите са успели - преценява квалифицирано жури със световно известни имена.
Зададохме на четрима от тях по няколко въпроса, за да проверим как професионални фотографи с различен поглед към професията гледат на фотографията.
Ема Свенсън е професионален фотограф от Швеция. Нейният разпознаваем почерк е концертната фотография, с която се занимава от 19-годишна. През последните 10 години е заснела над 3500 концерта. Обича да заснема хора на изкуството със силна визуална идентичност.
Освен нея част от журито е и турският фотограф Йенер Торун. Завършил архитектура в Истанбул, той започва да споделя фотографските си опити в своя профил в Instagram - @cimkedi. В унисон с образованието му, той се фокусира върху по-малко известни сгради и улички в града, а почитатели на творчеството му са The Guardian, The Washington Post, El Pais Semanal, които дават светлина на работата му. Неговата запазена марка е преобразуването на градския пейзаж и реформирането на архитектурата като геометрична абстракция, създавайки алтернативна реалност, която абстрахира архитектурните елементи от тяхната оригинална среда и ги пренастройва.
В журито на конкурса е и Марчин Тишка - име, известно в света на модата. Пред обектива му са заставали топ модели, сред които Наоми Кембъл, Джорджия Мей Джагър, Ева Херцигова, Амбър Валета, Литиция Каста, Мила Йовович, Барбара Палвин и Каролина Куркова и др. Автор е на фотосесии в "Vogue", "L'Officiel", "Elle", "Harper's Bazaar", "Vanity Fair", "Cosmopolitan", "Instyle", "Glamour", "Marie Claire" или "Tatler".
Друг поглед към фотографията дава Николай Танинг Ренцман. Роден в Копенхаген, той завършва „Фотография" в датското училище за медии и журналистика. Обича да обикаля света, улавяйки различни култури и пейзажи, за да ги споделя със своите 150 000 последователи в Instagram.
Именно към тях се обръщаме, за да разберем повече за рзличните гледни точки към фотографията днес и това дали фотографът или технологията определя успеха на един кадър.
Ема Свенсън
Необходимо ли е да имаш скъп фотоапарат, за да направиш перфектна снимка? Ако не, има ли други възможности?
Въобще. Фотографията не е само апаратът, който използваш. Тя е разказване на история, улавяне на нещо красиво, предизвикване на зрителя, документиране на момент от живота - а това можеш да направиш с камерата, която винаги носиш със себе си - своя смартфон! Huawei P30 Pro е с най-добрата смартфон камера, която някога съм ползвала, затова го използвам за всичко изброено.
Какви са основните трикове, които обикновено използваш, когато снимаш със смартфон?
Обичам широкоъгълната опция и суперзуума - използвам ги много! Освен това - портретния режим, за да получа този ефект на дълбочина в снимките си. Харесвам също и че изкуственият интелект разпознава какво снимаш и наглася най-добрите настройки за съответния кадър. Друга готина характеристика е нощният режим. Мога да снимам звездите и Северното сияние, много приятно.
Как виждаш бъдещето на фотографията - ще заменят ли смартфоните традиционните фотоапарати в бъдещето?
Впечатлявам се и съм щастлива, че други могат да създават толкова велики снимки, ползвайки само смартфоните си. Винаги се наслаждавам на красиви снимки и ме радва, че е нещо, което днес е достъпно за всеки.
Йенер Торун
Колко важни са уменията на фотографа и колко важно е оборудването за създаването на въздействаща снимка?
Трябва да имаш добро око, за да се занимаваш с фотография, но вярвам, че уменията могат се подобряват с времето. Опитът е ключът към използването на всеки компонент целенасочено, така че да създадете въздействаща композиция. Доброто оборудване, от друга страна, със сигурност помага на фотографа да направи нещата много по-лесно. Камерите на смартфоните например прогресивно се подобряват в последните години и са доста добри за начинаещи и неопитни аматьори, защото вършат по-голямата част от техническата работа вместо тях.
Какви са основните елементи на добрата снимка?
Добро използване на светлината, със сигурност. Що се отнася до техническите изисквания - цялостно трябва да бъде добре композирана. Аз бих искал да видя и нещо индивидуално в една добра снимка. Трябва да почувствам нейната оригиналност и уникалност. Когато гледам към дадена снимка, харесва ми да забелязвам креативното мислене зад камерата. Ако едно изображение успее да ми достави всички тези компоненти в умела композиция и без големи технически проблеми, тогава за мен е добра снимка. Твърде много ли искам?
Николай Танинг Ренцман
Кое устройство ползваш най-често? Предпочиташ да правиш снимки със смартфона си или с традиционна камера?
Най-често използвам смартфона си, когато съм в движение. Чудесно е да имаш страхотна мобилна камера, ако видиш нещо по пътя си. Снимам повечето си работи с традиционния си фотоапарат, но опитах да ползвам новия Huawei P30 Pro за модна сесия преди няколко седмици и всъщност се получи много добре. Снимките в списанието изглеждат така, сякаш са снимани с традиционен фотоапарат.
Към какво се стремиш, когато насочиш камерата си към обект, човек или място?
Опитвам се да уловия чувството, което изпитвам, когато правя снимката. Опитвам се да дам на човека, който я гледа, същото чувство, което аз съм имал. Опитвам се да разкажа история, когато правя снимки. Така зрителят може да гледа към изображението малко по-дълго и може би - да създаде своя собствена история, която може да бъде тотално различна от тази, която съм опитал да разкажа, правейки снимката. И това напълно в реда на нещата.
Като майстор на портретите, можеш ли да дадеш насоки как се прави страхотна портретна снимка със смартфон?
Опитайте се да се уверите, че всичко в кадъра ви помага да разкажете историята, която искате да разкажете. Ако има нещо на фон, уверете се, че то има връзка с човека или че това помага за рамкирането. Добра идея е и да се погрижите за светлината, когато правите портретна снимка. Ако има красива светлина и сянка на стената, може да поставите субекта си там. Добра идея е той да не бъде поставен на директна слънчева светлина, защото е трудно да стоиш с отворени очи и това дава много грозни светлосенки под очите.
Марчин Тишка
Вярваш ли, че смартфоните могат да заменят традиционната камера?
Те вече го направиха. Преди пътувахме с тежки фотоапарати, а днес повечето хора използват само смартфон. Дори аз - когато снимам голяма кампания или корица на Vogue, обикновено използвам голяма камера среден формат. В ежедневието си никога не нося голям фотоапарат със себе си.
Какви са плюсовете на смартфон камерата?
Малка, бърза, висока резолюция - можеш да правиш снимки и филми. Мразя да нося чанта със себе си, а смартфонът пасва перфектно в джоба ми.
Колко важни са уменията на фотографа и колко важно е оборудването за създаването на въздействаща снимка?
Всичко е свързано с окото и уменията - камерата е абсолютно второстепенна.