Затворете си устата

Webcafe.bg публикува мнението на французина Стефан Моасе, бивш журналист, който от няколко години живее в България


Някои общественици и „журналисти" в България решиха да изкажат своето „компетентно" (по техните разбирания) мнение относно варварската атака срещу редакцията на Charlie Hebdo.

Ще кажа само едно нещо на тези хора, които се отъркват във всяка идея и я принизяват до собственото си ниво, хората, които знаят цената на всичко, но не познават нито една ценност - по-добре си подредете собствената къща, преди да коментирате теми, които не разбирате.

Нищо не разбирате.

Кабю, Волински, Шарб, Тиню, Оноре, Бернар Марис - да не говорим за останалите - не бяха просто карикатуристи, които се подиграваха с религията. Те бяха журналисти, за които всяка тема беше извор на вдъхновение. Те бяха символ на младостта ми, защото изостриха чувствителността ми към внимателното наблюдение, усета ми към противоречията, начина, по който възприемам света.

Уважавах ги, макар че не винаги бях съгласен с тяхната гледна точка и мнение.

Да, те бяха пристрастни, бяха агенти-провокатори, които търсеха истината, натискаха по болните места, посочваха с пръст лъжците (знам, че на някои от онези български журналисти, които споменах в началото, им става неудобно, когато четат подобни думи).

Те се бореха срещу всеки вид потисничество - и ако то е било под формата на религия, се подиграваха и с нея. Но това не беше единствената им тема. Те се бореха и срещу крайната десница, срещу политиците, реакционерите, глупостта като цяло.

Преди всичко, бяха хора. И промениха по свой собствен начин - с рисунки и думи - лицето на Франция.

Затова, моля т.нар. журналисти и общественици от България, които парадират със своя гняв, огорчение и глупост - просто млъкнете.

И се опитайте да разберете какво означава да си журналист, преди да давате компетентното си мнение. Разберете какво означава да се бориш за свободата на словото. Научете какво означава да слушаш и да разбираш света, а не само да коментираш фактите от хола и да правиш революция с чаша ракия в едната ръка и с дистанционното - в другата.

Чух и прочетох, че Франция си „заслужавала" атентата, защото била прекалено толерантна! Защото Франция била прекалено социална и помагала на всички. Какъв абсурд. Как е възможно човек със здрав разум да каже или да напише подобна мисъл?

Искам да кажа на тези хора, че грешат: Не е вярно, че Франция е прекалено либерална, България е недостатъчно толерантна. Не е вярно, че Франция е твърде социална - България е тази, която трябва да стане по-социална.

Никой не заслужава да умре, защото си е направил шега с институция, без значение коя: политиката или религията, армията или полицията...

Т.нар. журналисти никога няма да го разберат, защото са „мишки". Защото се страхуват от собствената си сянка, а историята на България от последното десетилетие говори сама за себе си.

Какво ми дава право да пиша всичко това? Свободата на словото и времето, прекарано в наблюдение на българския дух. Живея тук от близо 4 години - през това време вие, хора, не знаехте какво е Charlie Hebdo, не познавахте Франция, не сте излизали извън града и страната си, не знаете какво означава да притежаваш свободата да изразиш истинско мнение (мисловен процес), никога не сте се борили за него.

Вместо това клатите глава и вдигате революции от дивана във Facebook.

Тук е модерно да си срещу всичко. Защото е готино.

Тук е модерно да мислиш „на въпреки" заради принципа и напук на всичко. Да си расист, да говориш абсурдни неща, да вярваш на всяка теория на конспирацията, която те убеждава, че „някой" се опитва да умори България от глад или да открадне рецептата за Ракията; че Пеевски е стъпил на Луната преди американците или че скандалът с КТБ е замислен, за да върне Бойко Борисов на власт; че американците са откраднали чалгата, за да създадат рокендрола, или че 11 септември не се е случил... да пуснеш във Facebook статия със заглавие „10 велики неща, които не знаеш за Адолф Хитлер" и сам да си я харесаш. Ето как се прави журналистиката тук.

Просто излезте от България, от ограниченото си провинциално мислене и научете занаята си в истинска демокрация. Просто се опитайте да уважавате труда на истинските борци за свобода. Хората, които не се страхуват да загинат прави, вместо да прекарат живота си на колене.

Или най-малкото, проявете благоприличие и се съобразявайте със скръбта на френския народ, на близките и на приятелите им.

Вчера част от младостта ми беше разбита, съобразявайте се поне с това.

Слава на който и да е (да, аз не вярвам в Бог), че не всеки журналисти разсъждава като вас, но за съжаление не чуваме техните гласове, защото имат благоприличието и смирението да вярват, че тяхното мнение не е толкова важно.

И не си губете времето да ми пишете „Като не ти харесва, махай се оттук".

Първо - няма да ги прочета, и второ - точно това смятам да направя. Напускам вашата посредственост (за да не кажа по-тежка дума) без никакви угризения.

Текстът е писан специално за Webcafe.bg

#50 Kozlova 09.01.2015 в 20:26:01

И за уточнение! Не се подлъгвайте от обръщението "журналисти" в статията - той говори за, цитирам, своето "наблюдение си на българския дух". Няма какво повече да добавя!

#53 Мина 09.01.2015 в 20:33:00

Не, никога не е прав някой, когато обобщава! Това, което имах предвид, че е прав е да се възмущава на твърденията, че с карикатури си заслужаваш смърттта.

#55 niemen 09.01.2015 в 20:33:42

Предлагам всички вкупом да се изнесем от този сайт. Той не ни заслужава. Аз няма да коментирам повече тук. Казах.

#56 Kozlova 09.01.2015 в 20:34:47

PENELOPOVA, АЗ НЕ СЪМ СЕ ЗАНИМАВАЛА С ТВОЯТА ОСОБА – НЕ СЕ НАДЦЕНЯВАЙ. Нещата, за които съм писала аз, (страница назад) ти просто не ги разбираш, защото не си ги преживяла, нямало е кой да ти ги разкаже и НЕ СИ ЧЕЛА!

#57 Мина 09.01.2015 в 20:35:25

Не, не си затваряйте устата, а се замислете! "Джихадистите по света вредят на исляма повече от творбите, които се подиграват с пророка Мохамед, заяви ръководителят на ливанското движение Хизбула. " И после пак се замислете дали сте по-католици и от папата или .... по-радикални от Хизбула в случая...

#58 Мина 09.01.2015 в 20:37:54

Не, предисторията за това семейство и какво било казвало за България. Това не знам. Трябва да наваксам.

#59 Kozlova 09.01.2015 в 20:38:27

Да, Мануела Геновева, Към литературата спада И журналистиката, обществено-политическите есета, научно-популярната, техническата, научна (хуманитарна, точни науки и пр.), историческа и всичко друго, излязло изпод перото (метафора, за теб - клавиатурата) на признати или непризнати, популярни или непопулярни персони, общественици, изследователи, политици, психолози, психиатри. Спестих ти малко гуглуване

#60 Мина 09.01.2015 в 20:39:40

За съжаление в този сайт прочèтох коментари олюващи кариратуритстите и намекващи, чè са го заслужили. Не под тази статия. Но по темата.

#61 Kozlova 09.01.2015 в 20:41:21

Дракон, Коя е главната редакторка на този сайт? важно е да го знам, моля.

#62 dedogo6 09.01.2015 в 20:52:32

Главен редактор на Webcafe е Емилия Милчева Козлова - заповядай

#63 Conspirator 09.01.2015 в 20:57:56

Драконе,ако кажеш и кой е дежурен картечар/модератор/в момента,цена няма да имаш. Ким Чен Ун трябв да дойде на съкратени курсове.

#65 pepe 09.01.2015 в 21:09:04

Има нещо интересно... Това съвсем не е първата "бомба"/ще използвам "бомба" като обобщение за терористична атака/, която убива хора в Европа. Преди няколко месеца избухна бомба и на българско летище. През последните няколко години бомби избухваха в САЩ, Великобритания... а господа французите каточели се правиха на леко разсеяни - ни чули, ни видели, както се казва, понеже някакси тях каточели това много не ги засягаше пряко... Заедно с това в редовете на Ислямска държава има няколко хиляди френски граждани май беше - по данни на самите френски власти... и май както се оказа - нито един българин, даже и български цигани няма, въпреки джамиите в циганската махала в Пазарджик - това сигурно е защото българите сме много, ама много нетолерантни, както ни обясни тук Капитан Франция Просто някой мисли... Не че българските журналисти са цвете, или политиците, не че не заслужават критика - всяка възможна, но тук в случая един Французин направи всичко възможно зада ни докаже на практика, че по света има и хора, по-тъпи от повечето българи. Дерзайте господине, дерзайте...

#66 bouncingkeys 09.01.2015 в 21:12:45

Статията изразява ясна и добра позиция относно демокрацията. Не е истина колко път имаме още да извървим, докато променим начина си на мислене, така че да бъде градивен и помагащ ни като нация да вървим напред. Бих искал да попитам обаче нещо, което не ми дава мира 1. Има ли вероятност атентатът във Франция да не е конкретно към Charlie Hebdo, а към една страна-членка на Северноатлантическия Алианс(каквато сме и ние), участваща в мироопазващи/"мироопазващи" операции в Близкия Изток? Просто Charlie Hebdo да е бил повод за поредната мишена на терористичен акт? Ако има вероятност да е така, следващият въпрос е: 2. Има ли яснота, че една държава, бидейки член на НАТО, заема едната страна на конфликта и по този начин е уязвима от към "отговор" на ответната такава?

#68 Kozlova 09.01.2015 в 21:25:26

Той не беше професор, а асистент. Професорът, при който беше, не споделяше същото мнение. Улф Брунбауер - научните му трактовки по това време се спонсорираха от ляво ориентирани организации.

#69 Дракон с кисело зеле 09.01.2015 в 21:36:04

Мина, потърси статиите на Мария Касимова в този сайт. Всичките, без изключение, търсят негативи у българите. В някои случаи това става с помощта на откровени лъжи. Сега, понеже отново коментарът ми беше изтрит... Та... Та... Оня, това твоето е една от най-големите идиотщини, които съм чел тук в последните две години. Първо, очевидно е, че не си прочел изцепката на "мосю" Моасе. Второ, очевидно е, че не си прочел коментарите, които коментираш. Трето, очевидно е, че не си прочел изтритите коментари. От тях поне моите бяха доста по-меки. Съжалявам, обаче на мен не ми харесва някакъв френски олигофрен и малоумната пача, за която се е оженил, да плюят месеци наред по държавата, в която живея, хората, с които живея, и по мен самия. Като не им харесва тук - границите са отворени. Да се оправят навън. Само дето няма да го направят - защото тук се намират хора да им обръщат внимание на простотиите. Както всяка дребна душица, и двамата представители на семейство Моасе явно се чувстват значими, когато някой им обръща внимание, дори това внимание да се изразява в сочни храчки в лицето. Навън на никого няма да му пука за тях. И те си го знаят. Знаят, че са напълно посредствени, че не ги бива за нищо, че ако не е тъпашката омраза, никой няма дори да им се изхрачи във физиономиите. Знаят и че навън на никого няма да му пука колко мразят България, затова и остават тук. И няма да се махнат. А това да сравниш коментиращите тук с убийци психопати е върхът на идиотията. Достигаш върхове, недостижими дори за Потника. Гордей се със себе си. Впрочем, уважаемо Уебкафе, аз също съм - и то много - за цивилизован разговор в добър тон. И щяхте да го получите от мен, ако хората в екипа ви си вършеха работата адекватно. Ако я нямаше идиотската цензура, ако я нямаше неадекватната модерация, при която се позволява на един потребител да ме нарича убиец психопат, а не ми се позволява да му отговоря. Ако хора от екипа ви не наричаха мен и подобните ми тежки глупаци. (Какво означава това словосъчетание, впрочем? "Тежки глупаци"? На мен телесната ми маса в момента е под нормата, доколкото знам.) Ако осъзнавахте, че статия, пълна с директни обиди към читателите, няма как да предизвика благи коментари. Ако... Ако... Ако... Евала, значи. За свободата на словото, изразяваща се в цензура на кротки мнения. И за отношението към потребителите, които си губят времето да пишат тук - и които са единственото, създаващо някакъв интерес към все по-малоумните извинения за статии, които се появяват тук. И за особено адекватната модерация, която позволява директни псувни, атнисемитизъм, антиислямизъм, хомофобия, ксенофобия и расизъм, но пък трие адекватни, цивилизовани коментари само защото авторите им имат наглостта да не са съгласни с някой жалък пасквил. Евала.

Новините

Най-четените