Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо хутите нападат кораби край Червено море

Хутите имат достатъчно потенциал да влияят върху трафика през един от най-важните транспортни коридори Снимка: БГНЕС
Хутите имат достатъчно потенциал да влияят върху трафика през един от най-важните транспортни коридори

Войната между Израел и Хамас в Ивицата Газа още от своето начало породи сериозни опасения за разпространение на конфликта в целия регион. Няколкото нападения срещу товарни кораби в протока Баб ел Мандеб показват именно това.

От началото на ескалацията на 7 октомври йеменските бунтовници хути обявиха война на Израел и въпреки разстоянието от 2000 километра, техните сили редовно изстрелват ракети на север.  

Само че не ракетите са истинската опасност. Хутите имат достатъчно потенциал да влияят върху трафика през един от най-важните транспортни коридори за световната икономика.

След близо десетилетие на гражданска война и конфликт със Саудитска Арабия към момента хутите контролират голяма част крайбрежието на Йемен по Червено море, включително столицата Сана и най-голямото пристанище Ходейда.

Именно там в момента се намира товарният кораб Galaxy Leader, който беше превзет от йеменските бунтовници на 19 ноември. На борда на морския съд има и двама българи, които все още не са освободени, а хутите обявиха, че за свободата на пленниците си искат "Америка и Израел да престанат да убиват плаестинци в Газа" и да осигурят хуманитарна помощ за района. 

 За хутите трябва да бъдат отбелязани две неща:

  1. Тяхното наименование е хути, а не хуси, както често се изписва в нашите медии.
  2. Те представляват консервативно религиозно-политическо движение с официално име "Ансар Аллах", което има тесни връзки по религиозна линия с Иран, и което най-вече не е племе.

Веднага след атаката срещу Galaxy Leader тяхното непризнато правителство предупреди, че всички кораби, които по някакъв начин са свързани с Израел или израелски граждани, ще бъдат считани за легитимна цел, така че заплахата е съвсем реална.

"Съюзниците на ционисткия враг, които осигуряват преминаването през Баб ал Мандeб, също ще се считат за легитимна цел", заяви лидерът на военноморските сили на хутите генерал Ахмед Абделнаби. "Ние казваме на ционисткото образувание, че Баб ал Мандеб е червена линия. Всеки цивилен или военен кораб, който има връзка с Израел се счита за легитимна цел".

Седмица по-късно намесата на американски разрушител предотврати подобна съдба и за танкера Central Park, с други двама българи на борда си. В изявление от неделя американските военни съобщиха, че са отговорили на сигнал за помощ, след като плаващия под либерийски флаг кораб, е бил нападнат от петима въоръжени.

След намесата на американците нападателите се опитали да избягат с лодка, но в крайна са застигнати и заловени. Според информациите става въпрос за пирати със сомалийски произход.

Не е ясно доколко тяхната атака е свързана със случващото се в Газа, но при всички положения е показателна за това как конфликтът влияе върху региона и начина, по който различни играчи се опитват да се възползват от хаоса.

Хутите и преди са се насочвали към цивилни кораби. Още през 2018 година използваха дронове камикадзе по ирански образец, за да атакуват два саудитски петролни танкера.

Сега обаче нападението бе значително по-различно - зрелищно и демонстративно. Операцията е извършена с хеликоптер, от който войници се спускат с въже върху палубата на кораба, а всичко е заснето и разпространено от световните медии.

Няколко дни по-късно пък бе показано друго видео, на което хутите акцентират върху доброто си отношение към всички, които нямат израелски паспорти. Смята се, че на борда, освен двамата българи, има още граждани от Украйна, Филипините и Мексико.

С двете показни видеа хутите от една страна искат да покажат, че действията им са насочени единствено и само срещу Израел, докато от друга демонстрират заплахата си към трафика по един от най-натоварените морски маршрути.

Протокът Баб ел Мандеб представлява тесен канал между Йемен и африканската страна Джибути, който се явява основна връзка между Азия и Европа през Индийския и Червено море.

От там преминава голяма част от световния морски трафик и една пета от световната търговия на петрол.

Непосредствените и краткосрочни последствия вече са налице - повишени застрахователни премии заради по-високия риск, увеличени разходи за сигурност, използване на по-дълги и скъпи алтернативни маршрути, които от своя страна водят до по-дълги транзитни времена.

Тези фактори вероятно ще увеличат общите разходи и могат да бъдат отразени чрез по-високи тарифи за превоз в следващата година.

Все пак хутите трябва внимателно да преценят следващите си действия. В зоната вече има засилено военно присъствие на редица държави, които имат интерес да поддържат сигурността на световния морски трафик. 

Влизането в пряк сблъсък с американски или други сили в региона със сигурност не би било в полза на хутите.

 

Най-четените