Забранете шофирането със закон

Представете си за момент следната утопична картинка: един ден в бъдещето най-голямата фармацевтична компания пуска в продажба ново уникално лекарство, което радикално и мигновено подобрява всички аспекти на човешкото поведение. Всеки, който вземе от това лекарство, на момента става забележимо по-бърз, по силен и по-ефективен.

Като резултат милиони хора започват да го вземат ежедневно.

Предимствата на това лекарство много бързо започват да трансформират човешките общества: цели индустрии започват да просперират, благодарение на печалбите, които по-ефективните работници осигуряват. Консумацията на храни се променя, създават се повече работни места... Значителна част от икономиката на САЩ и света започва да зависи именно от това лекарство.

Сега си представете, че това лекарство, за жалост, има сериозен страничен ефект. Всъщност то понякога убива хора. Много хора. Някои умират директно в резултат от лекарството, а други загиват от ръцете на познатите си, които пък стават абсолютно неуправляеми, когато го вземат. А има и такива, които умират бавно, в следствие на отровните изпарения, излизащи от кожата на всеки, който го консумира...

Като цяло - повече от милион души умират като директен резултат от това лекарство, а десетки милиони са сериозно засегнати.

Представяте си какво би предизвикало това? Адвокатите най-верояно биха успели да се преборят в съда и да принудят властите да забранят лекарството - или най-малкото да криминализират употребата му.

Протестиращите ще окупират главните щабове на фармацевтичните компании. Изпълнителните директори на компанията ще отидат в затвора. И всички ще се съгласим с това, без значение колко ефективно е това лекарство - неговата смъртоносна страна ще го направи опасно за употреба.

Всъщност таква е в момента ситуацията с автомобилите.

Често забравяме, че освен че имат централно място в глобалния транспорт и търговия, колите всъщност представляват отровни, не достатъчно ефективни машини за убиване.

Около 1,24 милиона души умират всяка година в следствие на пътно-транспортни произшествия и между 20 и 50 милиона души получават тежки и леки увреждания в следствие на катастрофи.

Замърсяването от автомобилите покрива със смог цели градове и затруднява живота на земята. Ако имаме смелостта да погледнем истината право в очите лесно ще разберем, че автомобилите са сред най-разрушителните изобретения в човешката история - може би в конкуренция единствено с огнестрелните оръжия.

За щастие - има решение.

Самоуправляващите се автомобили, които в последните години се разработват от Google, Mercedes, Тesla и още много компании създават възможност за ново и по-добро бъдеще.

Прототипът на Mercedes за самоуправляваща се кола

При тестове през последните няколко години самоуправляващите се коли показват, че са по-сигурни и по-ефективни от човека, що се отнася до шофирането.

Самоуправляващите се коли не са причинили досега нито един инцидент (да, те са били замесени в катастрофи, но всички те са били причинени от човешка грешка).

Идеята на Google за самоуправляващ се автомобил

Самоуправляващите се коли няма напълно да премахнат замърсяването с отровни газове, но със сигурност ще бъдат по-екологични, отколкото управляваните от хора.

Те ще могат да елиминират задръстванията, като изчисляват най-подходящия път и ще могат да бъдат програмирани както да извършват бавно движение, така и да се движат с постоянна скорост, което ще спести стреса от сегашното мигновено стартиране и спиране, оставено в ръцете на непредвидими хора.

Учените от Националната лаборатория за възобновяема енергия и университета в Мериланд изчислиха, че самоуправляващите се автомобили могат да намалят разхода на гориво с 15% единствено като използват по-ефективен начин за управление на машината, отколкото могат да постигнат хората.

Но най-важното за самоуправляващите се автомобили е, че ще бъдат при нас в близо бъдеще - и това е абсолютно неизбежно.

Те са прекалено добри, прекалено полезни и прекалено технологично съвършени, за да не заемат мястото на управляваните от човешка ръка автомобили и да не се превърнат в обозримото бъдеще в стандартнен вид транспорт по целия свят.

Или, както пише Мат Нонан в Buzzfeed: "ефективната, неемоционална, необходима логика на колите, които се управлват без човешка грешка и без нестабилност, не подлежи на никакво съмнение".

След десетиления нашите наследици ще реагират с ужас, когато им разказваме за сегашната си култура на движение по пътищата. "Имаш предвид, че сте карали всичко това... сами?", ще се дивят те.

Специалистите предвиждат, че към средата на този век, самоуправляващите се автомоблили ще могат да предотвратяват милиони смърти годишно - което ще ги превърне в почти толкова важен инструмент за подобряване на човешкото здраве, колкото някога са били ваксините.

Но все още пътят до онова бъдеще е дълъг, пълен със завои и с пътни дупки.

Самоуправляващите се автомобили ще бъдат прекалено скъпи в началото. Таксиметровите шофьори, както и шофьорите на тирове ще разберат, че стават излишни и със сигурност ще им се наложи да излизат на протести, за да защитят професията си. Традиционните производители пък ще разчитат на лобистки закони, за да защитят производството на досегашните возила.

Разбира се, защитниците на личните данни ще скочат срещу възможността хората да бъдат проследявани в самоуправляващите се автомобили.

Първият бъг в настройките, който ще направи колите опасни заради неправилно нагласен софтуер, може и да убие дете - и това със сигурност ще провокира устойчива популистка реч срещу новата технология.

Политическите и регулаторните битки около самоуправляващите се коли ще направят скандалите около Uber днес да изглеждат като кротка караница.

И има само един начин самоуправляващите се автомобили да станат абсолютено и жизнено необходими бързо, така че да се спасят милиони човешки животи, които иначе са обречени на катастрофи, колкото се може по-бързо:

Трябва да се забрани шофирането.

Ако властимащите забранят шофирането още утре, автомобилните производители ще имат силна мотивация да пуснат възможно най-бързо самоуправляващи се автомобили на пазара.

Вместо като помощ за запазване на работните места по градове, давана на големите автомобилни гиганти, държавното финансиране би могло да отива за проучване и разработка на по-съвършени самоуправляващи се машини, а себестойността на продуктите ще намалее и по този начин автомобилите ще станат реалност по-бързо от очакваното - а и ще могат да са достъпни не само за заможната класа.

И най-вече: стотици хиляди животи ще могат да бъдат спасени само в САЩ, като на семействата на бъдещите жертви ще им бъде спестена неминуема трагедия.

Всъщност не е нужно политиците да приемат закона веднага. "Шофирането забранено" може да бъде решение, прокарано постепенно в продължение на няколко години - време, достатъчно, за да се позволи на производителите да усъвършенстват своята технология и да постигнат масово производство.

Така през 2020-та бихме могли да криминализираме напълно шофирането чрез наказания, подобни на тези, които са предвидени сега, ако носиш базука в училищния двор.

Колите, за съжаление, са станали неразделна част от нашия модерен имидж и тяхното постоянно присъствие е създало илюзията за някакво неотменно право да ги притежаваме.

Хората обожават да карат.

Особено в Америка, където национализмът и мачизмът вървят ръка за ръка с държането на волана, изглежда сякаш културното върховенство на автомобилите ги прави почти невъзможни за премахване.(Мислите, че е сложно да вземете пистолетите на американците? Опитайте с автомобилите...)

Няма да е лесно хората да се откажат от шофирането и ще е особено болезнено за онези, които са закупили автомобили през последните години.

Но да се прокарват закони, които да ни пазят от беди е полезно за всички. Да си спомним, че в САЩ приеха задължителното използване на предпазни колани през 80-те години и през 90-те станахме свидетели на драматично намаляване на смъртните случаи. Хиляди животи бяха спасени в резултат на това решение.

Задължителните стандарти за емисии спестиха атмосферата от милиони тонове вредни емисии (въпреки че някои компании не спазиха тези стандарти).

Нито едно от тези неща нямаше да се случи без регулация. Защото когато става дума за публичното здраве, добрата воля не е достатъчна.

Не ме разбирайте погрешно - аз обичам шофирането.

Да караш с 80 мили в час по прашно пусто шосе на залез е едно от най-големите удоволствия в живота. Но също така знам, че съм ужасен шофьор. Заплесвам се с радиото. Търся в Google Maps. Разсейвам се от мечтите си. Заслепявам се от светлини. Сравнено с безупречната изчислителна мощ на самоуправляващите се автомобили, аз наподобявам атомна бомба на колела.

Вие също.

Това е смисълът: самоуправляващите се автомобили са много по-съвършени от хората по всички параметри.

Но самоуправляващите се автомобили могат да постигнат потенциала си да спасят много човешки животи, само ако махнем всички хора от управлението и напълним магистралите напълно, на 100 процента, със самоуправляващи се машини.

Други страни вече поеха по пътя на това славно бъдеще в което няма повече да има шофьори.

Компанията Baidu в Китай ще пусне самоуправляваща се кола до края на годината, а Япония съобщи, че следващата година също ще пробва с подобен нов модел.

Време е и Америка да действа в добрия интерес на своите граждани и да не оставя нашите атавистични навици и привързаността ни към културата на автомобила да ни отклонят от най-доброто и значително световно здравно постижение в човешката история.

Правителства, направете правилното нещо. Забранете шофирането. Сега.

#1 Шамито 07.10.2015 в 14:07:20

Дали няма да съм по актуален ако Ви призова да спрем воините изобщо.Със забрани не се постигат реални резултати–нужни са драконовски мерки и включително нарушение на така наречените демократични права.Каква е разликата от убиец на пътя с убиеца от регионален конфликт?Всеки си има оправдание но жертвите са налице.Налице е синдрома–умрелия си е умрял–да вървим напред.

#2 cheung 07.10.2015 в 15:07:08

Това ще доведе до ужасно увеличаване на и без това високата безработица, така че съм категорично против.

#3 cheung 07.10.2015 в 15:08:06

"Това е смисълът: самоуправляващите се автомобили са много по-съвършени от хората по всички параметри." Май накрая и самите хора ще станем излишни, живейте си с машините и това е.

#4 cheung 07.10.2015 в 15:09:48

"Специалистите предвиждат, че към средата на този век, самоуправляващите се автомоблили ще могат да предотвратяват милиони смърти годишно - което ще ги превърне в почти толкова важен инструмент за подобряване на човешкото здраве, колкото някога са били ваксините." Предотвратявайте ,предотвратявайте, докато не станем 30 милиарда и тогава ще имаме нужда от самоуправляващи се катафалки.

#5 deowin 07.10.2015 в 17:56:54

>Това ще доведе до ужасно увеличаване на и без това високата безработица Абсолютно същото са разправяли и хората в началото на индустриалната ера, когато машините са замествали ръчния труд. И въпреки гласовитите протести, прогресът си продължава и машините отдавна заместиха хората във всяка работа, която не изисква нищо повече от разпознаване на форми и еднообразни движения. Това, между другото, е съществена причина за натиска върху средната класа - че удобните, средно платени работни места в промишлеността и селското стопанство изчезват, а университетското образование, което едно време е гарантирало работно място, вече не гарантира нищо. Като гледам как се развива науката и, в частност, ИИ, не изглежда далечно бъдещето, в което ще бъдат заместени куп други професии. Забавно е илюстрирано тук: http://www.npr.org/sections/money/2015/05/21/408234543/will-your-job-be-done-by-a-machine Също, сносен филм по въпроса за посоката на образованието в горния контекст е "Most Likely to Succeed".

#6 futureless 07.10.2015 в 22:52:15

#7 pepe 08.10.2015 в 23:14:41

"Това ще доведе до ужасно увеличаване на и без това високата безработица..." А не е ли по-добре да се намери някакъв по-безопасен тип заетост - като например пълнене с вода на каци без дъна или копаене на дупки и след това зариването им? Въобще всякакъв вид заетост заради самата заетост, която не причинява толкова много осакатявания и загуби на живот. А иначе - със забрани няма да стане а и не всички живеят и пребивават самов урбанизирана и картографирана среда, където могат да дефинират отправна и крайна точка на картата и да оставят софтуера да намери оптималния маршрут /как се решава задача за оптимизация на маршрут, който е неизвестен?/.

Новините

Най-четените