Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Аз съм малко момиче, което обича големи камиони": Животът на жените-шофьори на ТИР

Транспортната индустрия тепърва ще набира все повече жени (снимката е илюстративна) Снимка: iStock
Транспортната индустрия тепърва ще набира все повече жени (снимката е илюстративна)

По принцип жените не мечтаят за тази професия.

Това обаче не пречи все повече представителки на нежния пол да се насочват именно към нея - кариерата на шофьор на камион. Тенденцията е налице както в Европа, така и в САЩ, като и на двете места все повече жени се отказват от "нормална" работа, за да хванат пътя. Буквално.

Любовта между жените и транспортната индустрия се оказва взаимна. Дамите шофьори получават същото заплащане като колегите си мъже, а фирмите намират редица предимства зад волана да е жена, а не мъж.

30-годишната Кели Фрийман е бивша състезателка в конкурси за красота и настоящ водач на ТИР.

На пръв поглед по никакъв начин не си личи, че Фрийман е сменила професията си - тя има идеална платиненоруса коса, съвършени вежди и изкуствени мигли, внимателно нанесен грим.

Още като участничка в конкурсите за красота Кели обикаля САЩ, Нова Зеландия, Австралия и цяла Европа. Харесва ѝ да пътува, но нещо ѝ липсва.

В Нова Зеландия Фрийман опитва да кара самосвал и учудващо ѝ харесва. След като се връща в Ирландия, тя записва курс за шофьори на тежкотоварни камиони, което окончателно я запалва по професията.

@kellydianefreeman

If i had a euro for everytime i heard this 😒

♬ original sound - Bryanlicious2

Пред Ирландската транспортна организация Кели разказва, че единственото, за което съжалява, е, че не се е пробвала по-рано. От август 2020 г. е професионален шофьор към ирландска логистична фирма и е категорична, че обожава работата си.

Фрийман харесва не само това, че пътува много, но и факта, че тази професия ѝ дава поле за развитие. Винаги може да поеме по-дълъг маршрут, за да изкара повече пари, а има и възможност с израстването в кариерата си да достигне до мениджърска позиция.

Кели потвърждава, че индустрията тепърва ще набира все повече жени. Джес Греъм от Мисури е една от тези жени, макар и да става шофьор по други причини.

Пред NPR тя обяснява, че е станала водач на ТИР, за да избяга от съпруга си насилник и да спаси детето си от него. През един ден на 2010 г. тя минава през дома на бившия си мъж с чисто новия си камион, взима дъщеря си, отписва я от местното училище и двете тръгват на път.

Професията, започнала като бягство от агресивен партньор, постепенно се превръща в страст за Греъм. Животът в движение се оказва образователен за дъщеря ѝ, която вече знае американските щати като пръстите на ръцете си.

Джес често спира и покрай исторически забележителности, за да учи детето си на история и култура. В кабината на камиона дъщеря ѝ изучава и математика и литература, като често пише уравнения и крилати фрази директно на запотеното странично стъкло.

За разлика от много жени, които семейството принуждава да си останат вкъщи и съответно - с по-малко контакти, Греъм се радва на широк кръг от приятели и от безрезервната подкрепа на мъжете си колеги.

Джес си припомня как в първите дни на новата си професия по хотелите, предназначени за шофьори на камиони, мъжете са ѝ отстъпвали дистанционното в голямата зала, за да може детето ѝ да гледа Disney.

В момента дъщерята на Греъм е в колеж благодарение на парите, които майка ѝ успява да спести като шофьор на ТИР. Самата Джес е в борда на директорите към неправителствената организация Real Women in Trucking, която се бори с дискриминацията в бранша.

Тя не крие, че все още има нетолерантност към жените в този бизнес. "Понякога ме гледаха странно, питаха ме защо не съм си вкъщи при децата", споделя Греъм. За сметка на това тя е видяла някои от най-забележителните възможни залези, докато е на път.

Индустрията обаче има много повече какво да предложи на жените освен красиви гледки. В Европа жена зад волана на ТИР изкарва около 46 хил. евро на година и някои от тях си докарват още 20 хил. с инлфуенсърска дейност и рекламни договори.

Шведката Анджелика Ларсън, която е на 31 години, изкарва по 6000 евро месечно само с работата си на инфлуенсърка. "Аз съм дребно момиче, което обича големи камиони", заявява за себе си тя.

Транспортните компании имат причини да предпочитат жени за шофьори, тъй като те имат по-малко инциденти на пътя.

По оценка на Американския транспортен институт жените са 70% по-малко склонни на рисково поведение на пътя. Това означава по-малко глоби за работодателя и по-бърза и сигурна доставка на товара.

Същият институт установява, че жените изминават повече километри от мъжете и нямат толкова сериозен проблем с нощното шофиране заради по-доброто виждане в тъмното. Жените са и по-лоялни служители и остават по-дълго при един и същи работодател.

Не на последно място, съвременните тежкотоварни камиони разполагат с богат набор от технологии, които правят шофирането лесно и приятно занимание.

С това изискванията за физическа сила напълно отпадат и се отваря още по-голямо поле за изява на жените, които тепърва обмислят дали да навлязат в този бранш.





 

Най-четените