- Какво да очакват привържениците на Ливърпул от NESV?
- Има два начина, по които може да се гледа на закупуването на акциите от страна на американската компания. От една страна, за NESV сделката е чист бизнес, така че не може да се очаква нещо подобно на Челси и Манчестър Сити, чиито главни акционери са щастливи да хвърлят пари за своя клуб. Шефът на холдинга Джон Хенри не е милиардер. Той не е в списъка на „Форбс" и състоянието му бе оценено на 540 милиона паунда през 2006 г., когато кризата още не беше започнала.
Същевременно, той има репутацията на един от най-добрите мениджъри в областта на спорта. Това е другият начин, по който феновете могат да гледат на него. Бостън Ред Сокс е изключително сериозен бейзболен клуб, който е успешен и във финансово, и в спортно отношение. Има огромна разлика между него и Тексас Рейнджърс, който е собственост на Том Хикс.
Хенри навремето пое Ред Сокс, когато не бяха печелили Световните серии в продължение на 86 години. Сега те са печеливш клуб и почитателите на Ливърпул могат да направят паралел с тази история.
- Откъде идват парите на новите собственици и могат ли и те да донесат нови дългове на клуба?
- Никой не ти казва откъде идват парите, но от думите на председателя на борда на Ливърпул Мартин Броутън можем да заключим, че акционерите на NESV, които са консорциум от 17 човека, ще съберат средства помежду си, за да платят цената на сделката.
- Какво ще стане с тези 300 милиона?
- Том Хикс и Джордж Жилет имат 237 милиона паунда дългове към Кралската банка на Шотландия. 200 от тях ще бъдат директно платени на банката, а останалите около 40 ще останат в клуба под формата на кредит, предназначен за проекта за нов стадион. Други 40 милиона ще отидат при останалите кредитори като община Ливърпул например. 20 ще са оборотен капитал, който да бъде инвестиран в нови играчи и да покрие други клубни разходи.
- Какво се случва с проекта за новия стадион?
- Броутън разкри, че NESV разглеждат два варианта - реновиране на „Анфийлд" или построяване на чисто ново съоръжение. Една от причините толкова много кандидат-купувачи да се откажат, бе именно изискването за дългосрочна инвестиция за новия стадион. Освен исканата цена от 300 милиона за акциите новите собственици ще имат разходи от поне 250 млн., предназначени за тази цел, и инвестиция в състава за около 100 млн., за да може той да е конкурентен на отбори като Манчестър Сити. Така че истинската стойност на сделката е от порядъка на 700 милиона до милиард, и то в ситуация на глобална тенденция за съкращаване на разходите.
NESV успешно преустроиха „Фенуей Парк" в Бостън, но аз твърдо вярвам, че тук единственият правилен път е да се построи нов стадион, и то в партньорство с Евертън, тъй като нито един от двата клуба в града не може да си позволи да го направи сам.
- Имат ли Хикс и Жилет основания да оспорват сделката?
- Хикс вече обяви, че ще търси правата си в съда. Както много американски бизнесмени, и той обича да се съди. Със сигурност нещата не са приключени и всичко зависи от договора с Кралската банка на Шотландия. Ако, както Броутън твърди, само той има право да променя състава на Борда и че има право да преговаря за купуването на клуба, то тогава Хикс е без шансове.
Неговият проблем е и в това, че докато се занимава със съдебни дела и харчи пари за адвокати, губи време, в което може да потърси пари и да направи нова оферта. Хикс с радост би рефинансирал заема, тъй като Ливърпул все пак си е солиден бизнес. Наскоро членът на борда Крисчън Пърслоу заяви, че паричните потоци са положителни и лихвите все още могат спокойно да бъдат плащани. Веднъж клубът „да си стъпи на краката" и ще може да върви напред и нагоре.
Големият въпрос пред Хикс обаче е дали той може да събере средства не само за дълга към банката, но и за да изкупи дяла на своя партньор. Това са много пари и няма признаци той да се сдобие с тях.
Ако е вярно това, което казват Хикс и Жилет, че са инвестирали 144 млн. в клуба, ударът за тях ще е не само финансов, но и по репутацията им.
- Какво очаквате от съдебния процес?
- Ще бъда изненадан, ако не и шокиран, в случай, че съдията реши в полза на Хикс и Жилет. Като собственици те биха могли да оспорват решението на Броутън, който е приел по презумпция, че те няма да могат да платят дълга навреме. Едно от неговите твърдения ме смущава - той каза, че главната му отговорност в Ливърпул е пред кредиторите. Когато той е в „British Airways" (Бел. ред.: Броутън е изпълнителен директр на авиокомпанията) винаги твърди, че действа в интерес на акционерите - по принцип това е работата на директорите...
- Има ли шанс Хикс и Жилет да си тръгнат с достойнство?
- Не ми се вярва. Двамата сами урониха репутацията си, като от самото начало признаха, че са тук, за да правят пари. Те обаче не успяха, защото не ръководеха Ливърпул добре, още откакто го купиха. Няма за какво да се оплакват, всички губим пари от лошите инвестиции - това е в природата на капиталистическото общество, което Хикс и Жилет обичат. Просто поеха риск и загубиха...