52 089 ученици на матура по български и литература днес

В 8 часа тази сутрин започна задължителната матура по български език и литература. Изпитът, на който се явяват 52 089 зрелостници, ще продължи 4 астрономически часа. Дванадесетокласниците ще трябва да отговорят на 40 тестови въпроса и да създадат аргументиран текст по зададена тема. Всеки тест може да бъде оценяван с максимум 100 точки.

За завършващите със специални образователни потребности са предвидени още два часа изпитно време.

Учениците няма да бъдат допускани до изпитните зали със смартфони, мобилни телефони и собствени химикалки. За първи път те ще получават такива от квесторите. Учениците имат точно определени собствени места, на които са изписани имената им.

За първи път откакто се провеждат матурите и квесторите няма да имат право да използват мобилни телефони, а родители-доброволци ще могат да следят за нарушения по време на изпитния процес. Всичките 4000 зали, в които се провеждат матурите, са снабдени с видеонаблюдение, така че процесът може да се наблюдава и в сградата на Министерството на образованието и науката (МОН).

Въпросите за изпита бяха генерирани тази сутрин, в 5 часа, отново в сградата на МОН, а темата по която ще се създава аргументиран текст - интерпретативно съчинение или есе.

В 5.25 ч. беше изтеглен вариантът на матурата от репортерката Милена Кирова от Българската национална телевизия. Името й беше изтеглено от вицепремиера и министър на образованието и науката Меглена Кунева. След сглобяването на теста, той беше изпратен до директорите на всички училища, които, чрез специален код, трябваше да го разсекретят, разпечатат и раздадат на всеки зрелостник.

Паролата за теста беше изпратена в училищата точно в 8:00.

Изтеглната тема, по която разсъждават зрелостниците, беше обявена в 9 часа по БНР. Литературното произведение е "Гераците" на Елин Пелин.

Оценките от матурите ще бъдат обявени до 10 юни.

В 10 часа днес ще започне и външното оценяване по български език и литература за седми клас, а учениците ще трябва да отговарят на 25 въпроса и да правят преразказ на непознат текст с дидактическа задача.

 

#1 Димитрова 18.05.2016 в 09:16:19

От месец до днес по всички медии се върти едно и също – „Предохранителни мерки за изтичане на предварителна информация за матурите”. Единствено доброто ми възпитание ме спира да кажа какво е мнението ми с истинските думи по тая тема. За това ще се пробвам „културно”. Чувствам се стара през последния месец защото мога да кажа „едно време не беше така”. И да ... не беше. От 1 та чак до 11клас / учихме до 11, само техникумите бяха до 12 клас/ , учителите ни наистина бяха учители, а учениците бяха ученици. Бяхме оценявани по това какви знания имаме и как сме ги постигнали. Като с тази си оценка несъмнено учителите се самооценяваха. Някак си имаха друго мислене, а и ние ученици и родители. Когато не можоше ученик да покрие нужните изисквания – оставяха го в същия клас. Нямаше завършил средно образование човек, който не може да чете и пише. Учителите не се срамуваха да признаят, че някой ученик не заслужава да премине в следващ клас. Бяха готови на саможертва само и само някой да придобие знания. И така от 1 до 11клас. Смея да твърдя, че дори и най-слабия ученик успяваше да издържи матурите без преписване най-малко с тройка. И тогава ни пазеха. Но ни пазеха и през предходните 11 години – на контролни, на класни, на упражнения... И за това резултатите от матурите бях истинската оценка за труда и свръхусилията на учители, ученици,родители и на цялото общество. Сега обаче не е така. Сега 12 години се пишат добри оценки на едва 20% от нужните знания за това. 12 години учителите притиснати от разни нормативи бутат децата почти насила да завършат. 12 години никой не повтаря същия клас, защото има неписана заповед – не трябва да има повтарящи и отпаднали / информация от учител/. Та нали, ако повтарят и отпадат ще се закриват паралелки, училища... И какво правим през годините на демокрация – „Ние ги лъжем, че работим – те ни лъжат, че ни плащат”. Само, че им се плаща и то що годе добре. Камери, заглушители, квестори...В софийския затвор ги няма тия неща. И защо е големия въпрос? 12 години пускаш едно дете да завършва всеки следващ клас в лъжа. Възпитаваш го в това и очакваш да не се опита да те излъже. „Да ама не” – казваше великия Петко Бочаров. За всеки здравомислещ човек е ясно. Да допуснем, че няма как да препишат децата на матурите. Резултата ще е един единствен – харакири за образователното ни министрество. Харакири за всичките 25 години в които се твърдеше, че всичко старо е порочно, комунистическо, тероризиращо и невъзпитаващо децата. Мили учители, стискайте палци наистина някой да може да препише иначе ще лъсне качеството на образованието ни. Стискайте палци повечето деца да са с възпитание от родители живяли през онова „порочно комунистическо” време, които да са научени на честност въпреки вашите оценки през тези 12 години. Стискайте палци...Видов ден идва за всички.

#3 Димитрова 18.05.2016 в 17:57:48

Нямам нищо против учителите, като призвание. Нямам нищо против също най-милото ми да остане без телефон и всички технологии по време на матура, напротив дори подкрепям такива действия. Но кой измисля тези велики правила за които пишеш - със сигурност не съм аз, нито явно ти. Тези писани и неписани правила, нормативи, правилници, уредби се пишат от всички, които се занимават с образование. И съм сигурна, че голяма степен от тях са именно педагози. Колкото до заплатата - мога да споря, но няма да го направя. В спора никога не се ражда нищо добро, защото винаги едната страна се чувства неудовлетворена. Така, че против съм безобразието наречено "образование", което е представено от посредствени умове. За жалост малка част са истинските будители, надявам се, че и ти го знаеш.

Новините

Най-четените