52 089 ученици на матура по български и литература днес

В 8 часа тази сутрин започна задължителната матура по български език и литература. Изпитът, на който се явяват 52 089 зрелостници, ще продължи 4 астрономически часа. Дванадесетокласниците ще трябва да отговорят на 40 тестови въпроса и да създадат аргументиран текст по зададена тема. Всеки тест може да бъде оценяван с максимум 100 точки.

За завършващите със специални образователни потребности са предвидени още два часа изпитно време.

Учениците няма да бъдат допускани до изпитните зали със смартфони, мобилни телефони и собствени химикалки. За първи път те ще получават такива от квесторите. Учениците имат точно определени собствени места, на които са изписани имената им.

За първи път откакто се провеждат матурите и квесторите няма да имат право да използват мобилни телефони, а родители-доброволци ще могат да следят за нарушения по време на изпитния процес. Всичките 4000 зали, в които се провеждат матурите, са снабдени с видеонаблюдение, така че процесът може да се наблюдава и в сградата на Министерството на образованието и науката (МОН).

Въпросите за изпита бяха генерирани тази сутрин, в 5 часа, отново в сградата на МОН, а темата по която ще се създава аргументиран текст - интерпретативно съчинение или есе.

В 5.25 ч. беше изтеглен вариантът на матурата от репортерката Милена Кирова от Българската национална телевизия. Името й беше изтеглено от вицепремиера и министър на образованието и науката Меглена Кунева. След сглобяването на теста, той беше изпратен до директорите на всички училища, които, чрез специален код, трябваше да го разсекретят, разпечатат и раздадат на всеки зрелостник.

Паролата за теста беше изпратена в училищата точно в 8:00.

Изтеглната тема, по която разсъждават зрелостниците, беше обявена в 9 часа по БНР. Литературното произведение е "Гераците" на Елин Пелин.

Оценките от матурите ще бъдат обявени до 10 юни.

В 10 часа днес ще започне и външното оценяване по български език и литература за седми клас, а учениците ще трябва да отговарят на 25 въпроса и да правят преразказ на непознат текст с дидактическа задача.

 

#1 Димитрова 18.05.2016 в 09:16:19

От месец до днес по всички медии се върти едно и също – „Предохранителни мерки за изтичане на предварителна информация за матурите”. Единствено доброто ми възпитание ме спира да кажа какво е мнението ми с истинските думи по тая тема. За това ще се пробвам „културно”. Чувствам се стара през последния месец защото мога да кажа „едно време не беше така”. И да ... не беше. От 1 та чак до 11клас / учихме до 11, само техникумите бяха до 12 клас/ , учителите ни наистина бяха учители, а учениците бяха ученици. Бяхме оценявани по това какви знания имаме и как сме ги постигнали. Като с тази си оценка несъмнено учителите се самооценяваха. Някак си имаха друго мислене, а и ние ученици и родители. Когато не можоше ученик да покрие нужните изисквания – оставяха го в същия клас. Нямаше завършил средно образование човек, който не може да чете и пише. Учителите не се срамуваха да признаят, че някой ученик не заслужава да премине в следващ клас. Бяха готови на саможертва само и само някой да придобие знания. И така от 1 до 11клас. Смея да твърдя, че дори и най-слабия ученик успяваше да издържи матурите без преписване най-малко с тройка. И тогава ни пазеха. Но ни пазеха и през предходните 11 години – на контролни, на класни, на упражнения... И за това резултатите от матурите бях истинската оценка за труда и свръхусилията на учители, ученици,родители и на цялото общество. Сега обаче не е така. Сега 12 години се пишат добри оценки на едва 20% от нужните знания за това. 12 години учителите притиснати от разни нормативи бутат децата почти насила да завършат. 12 години никой не повтаря същия клас, защото има неписана заповед – не трябва да има повтарящи и отпаднали / информация от учител/. Та нали, ако повтарят и отпадат ще се закриват паралелки, училища... И какво правим през годините на демокрация – „Ние ги лъжем, че работим – те ни лъжат, че ни плащат”. Само, че им се плаща и то що годе добре. Камери, заглушители, квестори...В софийския затвор ги няма тия неща. И защо е големия въпрос? 12 години пускаш едно дете да завършва всеки следващ клас в лъжа. Възпитаваш го в това и очакваш да не се опита да те излъже. „Да ама не” – казваше великия Петко Бочаров. За всеки здравомислещ човек е ясно. Да допуснем, че няма как да препишат децата на матурите. Резултата ще е един единствен – харакири за образователното ни министрество. Харакири за всичките 25 години в които се твърдеше, че всичко старо е порочно, комунистическо, тероризиращо и невъзпитаващо децата. Мили учители, стискайте палци наистина някой да може да препише иначе ще лъсне качеството на образованието ни. Стискайте палци повечето деца да са с възпитание от родители живяли през онова „порочно комунистическо” време, които да са научени на честност въпреки вашите оценки през тези 12 години. Стискайте палци...Видов ден идва за всички.

#2 Rodrigo Diaz de Vivar 18.05.2016 в 16:54:33

Димитрова... Не са виновни учителите, а тези които създават правилата. Едно от тях са делегираните бюджети, което с прости думи означава - пишеш ли двойки на мързеливеца, училището остава без ученици, ти без заплата, а и без работа. Не мисли, че на учителите тази ситуация им е приятна. Относно заплащането. Ако за теб 600 лв. заплата е "що годе добре", ще трябва битието ти да преминава в с. Малък Манастир, на 15 км. от Елхово. Относно преписването. И преди се е преписвало, но начините са били други. Нямаше смартфони, интернет, умни устройства. Светът върви напред и контролът също трябва да търпи развитие. Не виждам нищо смущаващо в това, на "безценното" ми, да му вземат телефона и часовника за два часа, както и да бъде снимано през тези два часа. Ако това му докарва стрес, би трябвало да се тревожа. Ще означава, че или не е подготвено за реалностите от живота или има нужда от психиатрична помощ.

#3 Димитрова 18.05.2016 в 17:57:48

Нямам нищо против учителите, като призвание. Нямам нищо против също най-милото ми да остане без телефон и всички технологии по време на матура, напротив дори подкрепям такива действия. Но кой измисля тези велики правила за които пишеш - със сигурност не съм аз, нито явно ти. Тези писани и неписани правила, нормативи, правилници, уредби се пишат от всички, които се занимават с образование. И съм сигурна, че голяма степен от тях са именно педагози. Колкото до заплатата - мога да споря, но няма да го направя. В спора никога не се ражда нищо добро, защото винаги едната страна се чувства неудовлетворена. Така, че против съм безобразието наречено "образование", което е представено от посредствени умове. За жалост малка част са истинските будители, надявам се, че и ти го знаеш.

#4 pixie 18.05.2016 в 21:17:04

Димитрова, тез педагози, върху които хвърляш вината за правила и т.н. не са учители. Може би са експерти или някакви чиновници в министерството, които хал хабер си нямат от истинската ситуация и проблемите в училище. Начело с министърката, която е парашутистка и на която препоръчвам да поноси поне една седмица една ученическа раница на ученик от 1 до 7-ми клас, примерно, и после може да се изследва за гръбначно изкривяване или поне наченки на такова. И да се пробва да поработи като учител, пак поне за около седмица, при настоящите условия, и ще я питам дали пък няма да и се иска да промени нещо. Всъщност, докато сам не изпиташ предизвикателствата на днешната образователна система в БГ като пряк участник, няма как да я управляваш. Все едно да готвиш някого за изпит, на който сам не си се явявал и нямаш идея как протича. Родриго е прав.

#5 Алилуйщина 19.05.2016 в 09:35:01

Димитрова, надявам се да бъда полезен,вижте това ... Будителите от фондация „Америка за България“ http://www.memoriabg.com/2016/03/24/buditelite-na-fondacia-amerika-za-bulgaria/ Отдавна същото говореше и Николай Хайтов. "Троянските коне в България" том-8 и том-9,публицистика 1999-2002 " У нас правителствата се купуват. Ще дам пример с един договор между Световната банка и България. Когато се разискваше въпросът за отпускането на 400 млн. долара за образованието ни, аз се снабдих с условията, писах по този повод и статия. Световната банка даваше 400 млн. долара, при условие че 60 процента от тях самите те ще изразходват по свое усмотрение, възлагайки проекти на свои хора. Фактически те си ги задържаха. Останалите 40 процента беше предвидено да се разпределят от Министерството на образованието за проекти. Но в замяна на това от Световната банка си запазиха правото да одобряват учeбниците и статута на цялото ни образование. Тези стачки, които сега наблюдаваме, стават затова, че прехвърлиха заплатите да ги плащат общините, които са финансово несъстоятелни, и така се стигна до днешния хал. В споразумението имаше нещо потресаващо: условието, че не може по законодателен път да се променя това споразумение. Световната банка се поставя следователно над законите на България. Така тя взе под аренда цялото ни образование, а Министерството на културата отдавна вече е купено по друга линия. Ето как младото поколение попада изцяло в ръцете на Световната банка и тя ще го възпитава чрез училището така, че да заличи у него и последния остатък от национално съзнание. При тази телевизия след 10-15 години няма да има млад човек, който да се усеща, че е българин" Важно е да се разбере – Световната Банка е всъщност банка от САЩ, защитаваща US интереси, защото САЩ притежават правото на вето над нейните решения, като най-големия доставчик на капитал. От стоте най-силни световни икономики, на базата на годишен БВП/брутен външен продукт/, 51 са корпорации, 47 от тях са базирани в САЩ. Забравете максимата „Човек – това звучи гордо!” на Горки, който беше казал още, че „ако хората се оценяват според работата, то тогава конят струва повече от всеки човек”. На мода са нови педагогически техники, според които „Човек – това звучи като таблица”. Например един начален учител на фондация трябва да може да покаже на колко процента второкласниците му са развили самоувереност, умения за работа в екип или критическо мислене, защото това би демонстрирало пред спонсорите рентабилността на инвестицията. Нищо, случващо се в училище, което не може да се измери или не е подчинено на тази цел, няма смисъл и се счита за неефективно управление на времето. За да контролира тази мания, фондацията си изгражда внушителна вътрешна бюрокрация, пред която прословутата държавна бледнее.

#6 pixie 19.05.2016 в 10:21:12

Затова образованието (в този си вид) не трябва да пречи на образоването и обучението на децата. Тоест, въпреки всички усилия на външни влияния, трябва да се опитаме да съхраним културата, историята и езика си. Доказали сме, че можем.

Новините

Най-четените