В 8 часа тази сутрин започна задължителната матура по български език и литература. Изпитът, на който се явяват 52 089 зрелостници, ще продължи 4 астрономически часа. Дванадесетокласниците ще трябва да отговорят на 40 тестови въпроса и да създадат аргументиран текст по зададена тема. Всеки тест може да бъде оценяван с максимум 100 точки.
За завършващите със специални образователни потребности са предвидени още два часа изпитно време.
Учениците няма да бъдат допускани до изпитните зали със смартфони, мобилни телефони и собствени химикалки. За първи път те ще получават такива от квесторите. Учениците имат точно определени собствени места, на които са изписани имената им.
За първи път откакто се провеждат матурите и квесторите няма да имат право да използват мобилни телефони, а родители-доброволци ще могат да следят за нарушения по време на изпитния процес. Всичките 4000 зали, в които се провеждат матурите, са снабдени с видеонаблюдение, така че процесът може да се наблюдава и в сградата на Министерството на образованието и науката (МОН).
Въпросите за изпита бяха генерирани тази сутрин, в 5 часа, отново в сградата на МОН, а темата по която ще се създава аргументиран текст - интерпретативно съчинение или есе.
В 5.25 ч. беше изтеглен вариантът на матурата от репортерката Милена Кирова от Българската национална телевизия. Името й беше изтеглено от вицепремиера и министър на образованието и науката Меглена Кунева. След сглобяването на теста, той беше изпратен до директорите на всички училища, които, чрез специален код, трябваше да го разсекретят, разпечатат и раздадат на всеки зрелостник.
Паролата за теста беше изпратена в училищата точно в 8:00.
Изтеглната тема, по която разсъждават зрелостниците, беше обявена в 9 часа по БНР. Литературното произведение е "Гераците" на Елин Пелин.
Оценките от матурите ще бъдат обявени до 10 юни.
В 10 часа днес ще започне и външното оценяване по български език и литература за седми клас, а учениците ще трябва да отговарят на 25 въпроса и да правят преразказ на непознат текст с дидактическа задача.
От месец до днес по всички медии се върти едно и също – „Предохранителни мерки за изтичане на предварителна информация за матурите”. Единствено доброто ми възпитание ме спира да кажа какво е мнението ми с истинските думи по тая тема. За това ще се пробвам „културно”. Чувствам се стара през последния месец защото мога да кажа „едно време не беше така”. И да ... не беше. От 1 та чак до 11клас / учихме до 11, само техникумите бяха до 12 клас/ , учителите ни наистина бяха учители, а учениците бяха ученици. Бяхме оценявани по това какви знания имаме и как сме ги постигнали. Като с тази си оценка несъмнено учителите се самооценяваха. Някак си имаха друго мислене, а и ние ученици и родители. Когато не можоше ученик да покрие нужните изисквания – оставяха го в същия клас. Нямаше завършил средно образование човек, който не може да чете и пише. Учителите не се срамуваха да признаят, че някой ученик не заслужава да премине в следващ клас. Бяха готови на саможертва само и само някой да придобие знания. И така от 1 до 11клас. Смея да твърдя, че дори и най-слабия ученик успяваше да издържи матурите без преписване най-малко с тройка. И тогава ни пазеха. Но ни пазеха и през предходните 11 години – на контролни, на класни, на упражнения... И за това резултатите от матурите бях истинската оценка за труда и свръхусилията на учители, ученици,родители и на цялото общество. Сега обаче не е така. Сега 12 години се пишат добри оценки на едва 20% от нужните знания за това. 12 години учителите притиснати от разни нормативи бутат децата почти насила да завършат. 12 години никой не повтаря същия клас, защото има неписана заповед – не трябва да има повтарящи и отпаднали / информация от учител/. Та нали, ако повтарят и отпадат ще се закриват паралелки, училища... И какво правим през годините на демокрация – „Ние ги лъжем, че работим – те ни лъжат, че ни плащат”. Само, че им се плаща и то що годе добре. Камери, заглушители, квестори...В софийския затвор ги няма тия неща. И защо е големия въпрос? 12 години пускаш едно дете да завършва всеки следващ клас в лъжа. Възпитаваш го в това и очакваш да не се опита да те излъже. „Да ама не” – казваше великия Петко Бочаров. За всеки здравомислещ човек е ясно. Да допуснем, че няма как да препишат децата на матурите. Резултата ще е един единствен – харакири за образователното ни министрество. Харакири за всичките 25 години в които се твърдеше, че всичко старо е порочно, комунистическо, тероризиращо и невъзпитаващо децата. Мили учители, стискайте палци наистина някой да може да препише иначе ще лъсне качеството на образованието ни. Стискайте палци повечето деца да са с възпитание от родители живяли през онова „порочно комунистическо” време, които да са научени на честност въпреки вашите оценки през тези 12 години. Стискайте палци...Видов ден идва за всички.
Нямам нищо против учителите, като призвание. Нямам нищо против също най-милото ми да остане без телефон и всички технологии по време на матура, напротив дори подкрепям такива действия. Но кой измисля тези велики правила за които пишеш - със сигурност не съм аз, нито явно ти. Тези писани и неписани правила, нормативи, правилници, уредби се пишат от всички, които се занимават с образование. И съм сигурна, че голяма степен от тях са именно педагози. Колкото до заплатата - мога да споря, но няма да го направя. В спора никога не се ражда нищо добро, защото винаги едната страна се чувства неудовлетворена. Така, че против съм безобразието наречено "образование", което е представено от посредствени умове. За жалост малка част са истинските будители, надявам се, че и ти го знаеш.