В България се купуват основно стари, запазени коли до 7000 лв.

От общо около 15 млн. нови автомобила в ЕС за 2018 г. у нас първа регистрация са получили едва 35 хил. от тях. Това е едва 0,2% от общия дял на новите коли за цялата Общност, което поставя България на дъното в класацията за възраст на автомобилния парк, изготвена от Евростат.

Регистрираните нови коли у нас на възраст до 2 години за миналата година са били около 1,7 % от общия брой на автомобилите у нас. Страната ни е в дъното на класацията и по възрастов дял на автопарка - до 5 години са около 5% от автомобилите у нас (около 160 хиляди), до 10 години - 10% (около 400 хиляди коли), между 10 и 20 години - 60% (близо 2,4 милиона броя) и над 20 години - около 25% (близо 1 милион автомобила).

Пред "Дарик" председателя на Асоциацията на вносителите на автомобили и резервни части Христо Христов коментира темата, изтъквайки че българинът все още купува основно стари коли, но с добър външен вид и на цена между 4 и 7000 лв.

По негови думи макар разнообразието на автомобилния пазар у нас е по-голямо в сравнение с предлаганите модели телевизори, масово продължават да се търсят по-евтини и стари коли.

Според Христов данъчното законодателство у нас не толерира закупуването на модерни автомобили, а рекламираната нова формула за определяне данъка на колите, която включва еко категорията, няма никакъв ефект.

"За съжаление не мога още да видя у нас тенденцията, която се вижда в останалите европейски страни, поради факта, че в България данъчното законодателство абсолютно не толерира закупуването на по-нов автомобил, да не говорим за нов. По-старите автомобили продължават да плащат по-малък данък от по-новите, което е ненормално", посочи Христов.

Според данните на Евростат у нас са регистрирани между 3,5 млн. и 4 млн. броя автомобили, но тези цифри търпят корекции, тъй като всяка година в страната ни се внасят по около 100 хиляди коли втора употреба, а в КАТ се дерегистрират по няколко десетки хиляди автомобила.

Само за първите 6 месеца на тази година в България са регистрирани 18 323 нови автомобила, докато за същия период в страните на ЕС са регистрирани 8,1 млн. броя нови автомобили, което като пазарен дял е също 0,2 процента от всички новорегистрирани коли в ЕС за половин година.

Страната ни е на едно от последните места в ЕС и по регистрирани автомобили на 1000 жители - едва 393 коли, което е близо два пъти по-малко от лидера Люксембург - 670 коли на 1000 жители, сочи европейската статистика.

Най-висок дял регистрирани нови автомобили на възраст до 2 години е отчетен в Люксембург - 25%, Дания - 24%, Белгия - 22%, Швеция - 20% и Австрия - също 20%.

На другия полюс - най-висок процент стари автомобили на възраст над 20 години е регистриран в Полша - 40 на сто, Естония - 28 на сто, България - 25 на сто, Малта, Литва и Румъния - по 20 на сто и др.

#1 Илия 10.08.2019 в 11:18:52

Явно темите за прасетата и кандидатурата на Гешев ви омръзнаха и извадихте изтърканата тема за колите у нас. Какво се чудите - средната заплата в провинцията е около 700 лв, в Германия - около 2000 евро (4000 лв), т.е. около 6 пъти. 7000 лв х 6 е равно на 42000 лева, което е и средната цената на непретенциозен нов автомобил. Сметката излиза. Запишете си я някъде, защото по изборите пак ще ви трябва да умувате защо колите у нас били стари.

#2 Kenny McCоrmick 10.08.2019 в 11:26:18

ПиснА ми да я дъвчете тая провинция, все едно са изпукали от глад. 700 лева, ама в магазина и в кръчмата цените не са софийските. Всеки, който познавам останал да живее в провинцията получава сериозни дотации от село под формата на зарзават, буркани и месо. Няма лошо, ама като едно 70 на сто от яденето ти е осигурено, няма какво особено да се тръшкаш. И се чудя - кога българинът ще разбере, че колата НЕ е някакво изконно човешко право, което се полага на всеки. Като нямаш пари за кола, не караш кола и точка. Никой не е длъжен да ти вдигне заплатата, само за да си купиш някой 20-годишен таралясник...

#3 explorer 10.08.2019 в 12:41:22

Не се отчитат правилно доходите и данъците, затова косвени показатели като автопарка показват единствено разминавенето в структурата на доходите м/у реалните и отчетените от официалната статистика.

#4 dedo adji 10.08.2019 в 14:38:14

На канчето му писнАло. И на хората им писнА от твоите глупости, канче, ама ти не спираш. това за 70% ядене гратис може да е било верно преди 40- години, преди баща ти да се премести от Горско сливово в София. Провинцията се изпразни, за да напълни шоплука със софиянци в повече. И тия, които са останали, товарят половината буркани на 20 годишните им таралясници, да ги откарат в София. А това с данъка е най-наглата партенка, която може да се измисли. Като самооблагането, което партията налагаше за да повиши благосъстоянието на народа. Увеличеният данък само ще принуди бедния народ да си купи таралясника още веднъж, втория път от държавата. Ще изпразни джоба му без да напълни хазната. И по никакъв начин няма да докара по-нови и качествени автомобили. И 500лв да стане, и да се освободят напълно новите за 5г, 20г икономия не стигат за такъв и при 1000лв заплата. Вярно, че може и без кола. Може и без плазма, може и без смартфон. Аз плазма нямам и не смятам да купувам, от смартфона се отказах и ще продам 10г Опел веднага щом престане да ми трябва.

#5 SamVaims 10.08.2019 в 18:02:43

"Какво се чудите - средната заплата в провинцията е около 700 лв,...." Ако ти е тъжно, че си беден, спомни си, че освен това си и тъп.

#6 Bobby 10.08.2019 в 23:45:01

700 лв са ми парите за ден,кой работи за такива пари???И как ще оцелее месеца с подобни средства?На мен ми трябват и изкарвам поне 10 000 лева на месец за да живея добре!!!От Ямбол съм!!!

#7 Уточнител 14.08.2019 в 00:38:11

КАКЪВТО МАТРЯЛА, таквиз и темите, по които бръщолеви. Верно, по-лошо е да си тъп....вечно щи си останеш беден (и матрялно и духом).

#8 pixie 14.08.2019 в 08:30:03

Кени, първо, колата взе да става необходимост много повече от преди, защото ти може и да не знаеш, но е доста трудно, а понякога дори невъзможно, да стигнеш с обществен транспорт от едно място на друго в провинцията. Второ, никой не умира от глад, но заплатите в провинцията наистина са мизерни в сравнение със София (а веригите едва ли предлагат стоки на различни цени в различните градове според заплатите) и дори да вземаш 1000 лв., пак е трудно да изплащаш кола на лизинг и да не се лишаваш от елементарни неща. И не всички в провинцията се ползват с дотациите с бурканите. И да, колата не е изконно право, ама защо да я нямаш? И като не можеш да караш нова, ще караш най-доброто за парите, които имаш, според чергата. Това е.

#9 Kenny McCоrmick 14.08.2019 в 09:03:28

pixie, според някои хора и яхтата е необходимост? Ами, да, стигането до частния остров с плуване сигурно е трудно... Колата не е никаква необходимост, колата - особено в не много голяма България - е екстра. Да, в таралясника е по-удобно, защото повечето българи са абсолютно алергични към ходенето пеша и затова смятат, че трябва и до тоалетната да ходят с Голфа. В коя българска провинция е чак такава необходимост? По-малките провинциални градове могат да бъдат обходени целите за броени минути. В по-големите има градски транспорт. Не е да не съм походил из България, никъде не съм видял описаната от теб болезнена нужда от кола. Може би защото не се притеснявам да мина 10 минути пеш... Интересно е, че много хора нямат никакви кахъри, че нямат пари да идат да видят някоя друга държава (не Гърция, хъхъхъхъхъ, за Гърция и най-бедния Ганьо има пари), не се притесняват, че киното и театърът са им скъпи. Ама като няма за кола - вой до небесата. Пак казвам - колата е екстра, а не изконно право. И като нямаш пари - просто я нямаш. И ми е мечта най-накрая да сложат някаква горна граница колко точно дърт може да е един тараласник, защото се не търпи...

#10 pixie 14.08.2019 в 09:18:49

Кени, всеки гледа от неговата си камбанария. Ти явно живееш в София, можеш да си позволиш да караш чисто нова кола, изпитваш нетърпимост към хора, които нямат твоя избор. И най-важното, не допускаш никакво друго мнение.

#12 Дракон с кисело зеле 14.08.2019 в 15:34:18

Кени, сравняваш ябълки с калкулатори - и това го казвам като човек, който няма кола и за момента няма намерение да става шофьор. А и хората не се оплакват от цените на кино и театър не на последно място защото въпросните не са толкова високи. За "Фантомът на операта" има (или поне имаше, не знам дали не са свършили) билети по петнайсет лева, егати. "Фантомът на операта", т`ва, буквално най-гледаният мюзикъл изобщо. (Гледах представлението в Музикалния театър януари - хем дадох 40 кинта за по-хубаво място - и тия пари пак бяха малко за това, което видях. Мисля да повторя ноември, ако са останали билети, докато сколасам да си купя.) Билетът за кино струва колкото два дюнера, пък и човек не ходи всеки ден там.

#13 deowin 14.08.2019 в 16:30:42

>700 лева, ама в магазина и в кръчмата цените не са софийските. Когато получаваш 700 лева заплата, няма абсолютно никакво значение какви са цените. 700 лева на месец, дори да разполагаш напълно с тях, са 8400 на година. За нова кола ти трябват 5 пъти повече. Тоест, даже да ти е осигурено безплатно жилище, храна, и всички останали разходи, със 700 лева на месец просто не можеш да си позволиш нова кола, освен на лизинг. Дори на изплащане няма да можеш, защото никоя банка няма да ти отпусне нужната кредитна линия с тези приходи.

#14 vikki 14.08.2019 в 17:09:07

Това с възрастта на колата е световна глупост. Мой приятел има "Форд Капри" от 1966-а, маниак е на тема ретро автомобили и "таралясникът" му ще издуха ще издуха хилядите нови дачии или меганчета. И тъй като на 2-хиляди кубиковия двигател е думнал газова уредба, се показва ИСТИНСКИ еколог в сравнение с 6-7-годишните дизелови пасати и голфове. Пък за белия кожен салон на синьото капри не ми се говори...

#15 Kenny McCоrmick 14.08.2019 в 19:48:09

deowin, връщаме се на изходна позиция - колата НЕ Е базово право, тя е екстра. В САЩ може би наистина животът е немислим без кола, признавам си, че не мога да кажа. Но в България? И, да, тук не приемам чуждо мнение. Аз съм краен на тема "коли". Не мога да приема, че в градове като Видин, Монтана, Враца, Хасково, Раднево, видиш ли, много ти трябвала кола. Това са населени места, които с малко напън се ходят пеш от край до край. С малко повече усилие градове като Стара Загора и Русе, които вече дори не се водят "провинциални", а се водят по-скоро "големи градове", могат да бъдат обиколени пеш. Абсолютно не мога да приема, че за подобни градове колата е някаква жизненоважна необходимост. Живея в София и доскоро нямах кола. Оправях се идеално с градски транспорт и все още смятам, че дори и за столицата автомобил не е 100% необходим. А иначе то и Гоуф двойка "ще издуха" нова Дачия, след като вътре е пъзел от частите на поне 20 други автомобила...

#16 deowin 14.08.2019 в 20:20:35

>колата НЕ Е базово право Ако това ти е аргументът, защо изобщо говориш за цените в провинцията? Не взимам никакво отношение относно това дали колата била "базово право", каквото и да (си мислиш, че) означава това, а само към намекът ти, че цените в провинцията били по-ниски, затова 700 лева на месец там били някак си съществено по-различни и осигурявали осезаемо по-висока покупателна способност, отколкото в столицата. Това е очевидно невярно, особено в контекста на купуването на нова кола. Затова споменаването на по-ниските цени в провинцията от теб звучи като бягство от съществения проблем - доста ниските доходи в провинцията, дори в сравнение с не особено високите доходи в по-големите градове. Изглежда като да се опитваш да оправдаваш мизерията в провинцията - един вид, те са си напълно наред със 700 лева на месец, щото цените в магазините са им по-ниски, а и не им трябва кола, щото колата не е "базово право". Естествено, няма как да знам дали целта ти е именно това, но отстрани на мен ми изглежда точно така, а такова поведение - не просто нежелание да обърнеш внимание на чуждите проблеми, но и изливане на всевъзможни рационализации защо те не са баш проблеми - е особено токсично за едно общество.

Новините

Най-четените