Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Красимир Вълчев за ниските резултати на учениците на PISA 2018 - пренебрегване на изпита и статистически отклонения

Изпитваните ученици се обучавали по старите учебни програми Снимка: Стопкадър: Nova
Изпитваните ученици се обучавали по старите учебни програми

Учениците в България се стараят за националното външно оценяване, а не за теста към PISA, от който според тях не зависи нищо.

Така министърът на образованието Красимир Вълчев коментира резултатите от доклада на Програмата за международно оценяване на учениците (PISA) за 2018 г. Той показа, че българските деветокласници се представят значително по-слабо в четенето с разбиране, математиката и природните науки от средното ниво за държавите от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).

"Имали сме години с по-ниски резултати, това са нормални статистически отклонения. Само при природни науки не може да се обясни със статистически отклонения", коментира Вълчев на въпроса какво се е променило от 2015, когато е бил предният подобен тест, до 2018 г.

PISA е мащабен тест, който изследва нивата на функционална грамотност в 79 държави. От България са участвали 5294 ученици от 199 училища.

По думите на образователния министър няма как да има подобрение в резултатите на учениците, защото става дума за випуск, който все още се подготвя по старата система и по старите учебни програми, а не по новите, въведени от МОН през последните години.

Вълчев посочи, че промяната в учебните програми е започнала през 2016 г. и във всички случаи новите са по-добри. Стана ясно, че предстоят и още промени, включително "намаление на дълбочината на темите", за да имат учителите достатъчно време за предаване на материала.

По думите му у нас обемът от информация, която получават учениците, е по-голям в сравнение с други държави, но по-малко са тези знания, които се усвояват функционално.

"Образованието е една система, която е сложно колело. Опитваме се да променим това", коментира Вълчев.

"Една голяма част от децата учат - а учителите преподават - това, върху което очакват да ги изпитат", допълни той.

Министърът на образованието описа учебниците като помощно средство и посочи, че в учебника "може да има повече, отколкото е необходимо". Основното според Вълчев е това, което е в учебната програма. По думите на министъра значението на учебника ще намалява, а учениците все повече имат достъп до информация онлайн.

Вълчев коментира, че се надява скоро да се почувства подобрение чрез родителите и децата - да се променят методите на преподаване, да се променят още някои програми, така че учителите да имат повече време, а да вдъхновят децата да учат.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените