Българските учители са сред най-застаряващите в ЕС

Учителите в България са сред най-застаряващите в ЕС, сочат данни на Евростат по повод Международния ден на учителя.

Най-висок е процентът на началните учители над 50 години в Италия - 52.7 процента от близо 237 хиляди преподаватели. Следва я България с 42,4 процента преподавателски състав над 50 години в началното образование от около 14 600 учители. След нас по този показател са страни като Германия - 42 процента, Латвия, Литва и Естония - с по 40 процента и др.

Най-млади са учителите в Кипър - там над 50-годишна възраст са едва 3.5 процента от учителите, в Малта - 12.3 на сто, Великобритания - 17.8 на сто и Гърция - 18.6 на сто.

От 39 000 учители в системата на средното образование в България 47.7 на сто са на възраст над 50 години. В този сегмент на образователната система отново най-възрастни са учителите в Италия - 57.5 на сто, Естония - 50.2 на сто, Латвия - 49 на сто и др.

Най-малко преподаватели на възраст 50 и повече години работят в образователните системи на Малта - 15 на сто, Великобритания и Люксембург - по 25 на сто и Полша - 28 на сто.

Анализът на Евростат обхваща периода от 2014 г., когато в системата на началното образование в ЕС са работили около 2,1 милиона учители, от които едва 200 хиляди са били на възраст под 30 години. В системата на средното и гимназиално образование в ЕС са работили около 3,5 милиона учители, от които също едва 300 хиляди са били под 30-годишна възраст.

Европейската статистика отчита, че около 85 на сто от учителите в системата на началното образование в ЕС са били жени и около 15 на сто - мъже. За България този процент е съответно - 94,4 на сто жени и 5,6 на сто - мъже в системата на началното образование.

В системата на средното образование в ЕС-28 са работили 64 процента жени и 36 процента мъже. За България тези съотношения са около 80 на сто жени и 20 на сто мъже от близо 39 хиляди учители в системата на средното и гимназиално образование.

Интересен факт е, че в съседна Турция е регистриран най-висок брой на учители в сравнение с цяла Европа - съответно 288 хиляди учители в началното образование и около 560 хиляди учители в средното и гимназиално образование.

Най-нисък е броят на учителите на Стария континент в Лихтенщайн - съответно - 200 души в началното образование и около 300 души в средното и гимназиално образование.

По инициатива на ЮНЕСКО Международният ден на учителя се чества на датата 5 октомври от 1994 г. и към настоящия момент тази дата се приема от над 100 държави.

#1 pixie 05.10.2016 в 12:09:17

И какво от това? Кое е по-важно - учителят да е добър (и човек, и преподавател) и да има желание да се развива, или да е млад и некадърен? Не намесвам опита, защото той се придобива с практиката. Тези класации са леко безсмислени. По-важният въпрос е защо младите не искат да работят като учители. Всъщност, при тези условия, никой не иска, на някои просто им се налага.

#2 deowin 05.10.2016 в 21:53:42

pixie, откъде-накъде предполагаш, че всеки млад преподавател е задължително некадърен?? Ако изобщо нещо, младите ще са значително по-склонни да се развиват, ще имат повече енергия, и психиката им ще оказва по-малко съпротива, защото им липсва тежестта на 20-30-40-годишна практика от преподаване на едно и също, ден след ден. Проблемът в застаряващите учители не е, че младите са по-кадърни от тях (изконната кадърност не е изобщо функция на възрастта), а че застаряващите в един момент се пенсионират и може да няма кой да ги замести. Данните в статията са твърде повърхностни за да се определени размерът на проблема - нужно е цялото разпределение по възрасти, плюс допълнително данни за размер на стажа спрямо възрастта на учителя. В най-лошия случай, например, може да се окаже, че в България учителите са буквално или над 50, или под 25, като стажът на тези под 30 е средно година-две. Това би означавало, че имаме точно два вида учители - стари, които скоро ще се пенсионират, и много млади, които запълват свободните места в образователната система, но само временно за няколко години докато не си намерят друга работа. Тоест, младите не развиват опит и не остават в системата. В такъв случай след 10-15 години образователната система би останала единствено с младите учители-еднодневки без опит, които стават учители просто защото не могат да си намерят друга работа, и, когато си намерят такава, напускат и не поглеждат назад.

Новините

Най-четените