Остават ли законни споделените пътувания с непознати от групи във Facebook? Темата отново стана актуална, след като днес бяха приети промени в Наказателния кодекс, засягащи именно този начин на пътуване.
В преходните и заключителните разпоредби между първо и второ четене на Кодекса на търговското корабоплаване, беше вмъкната и корекцията, засягаща нерегламентирания превоз на пътници, като вече той е официално криминализиран.
Промените бяха гласувани на второ четене и са вкарани в закона от депутата от ГЕРБ Иглика Събева.
Самият текст гласи, че "Който извърши обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейският съюз, се наказва с лишаване от свобода от 2 до 5 години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".
Когато деянието е извършено от две или повече лица или чрез фалшив документ, наказанието е лишаване на свобода от пет до десет години или санкция от 5 до 15 хил. лева, като съдът може да постанови конфискация до една втора от имуществото на виновния.
Какво обаче означава това за хората пътуващи заедно от точка А до точка Б, или както постави въпроса депутатът от БСП Георги Свиленски, ще влезе ли той в затвора, ако всеки ден кара колегите си Валери Симеонов от ОП и Станислав Иванов от ГЕРБ на работа с автомобила си, а те му заплащат за бензин и за услугата като цяло?
Темата предизвика доста спорове и шеги в Народното събрание, като фокусът попадна най-вече върху споделеното пътуване. Въпросът е, че, поне според депутатите от ГЕРБ, споделеното пътуване въобще не попада във фокуса на това законово изменение.
Първо Красимир Ципов от ГЕРБ успокои социалистите, че няма да влязат в затвора, ако си возят приятелите, а след това на допълнителен брифинг депутати от партията обясниха идеята на промените.
Според Станислав Иванов целта не е да се спре споделеното пътуване. То ще остане, тъй като то не може да се квалифицира като обществен превоз. Фокусът в промяната на нормативните актове са нелегалните превози на пътници, извършвани от нелицензирани бусове и маршрутки.
Относно санкциите Иванов обясни, че са такива, за да "могат да предпазят живота и здравето на българските граждани", тъй като такива превозни средства и шофьорите им не минават през всички изисквани от държавата тестове за сигурност и работоспособност.
По думите му също така, промените са спешни заради ковид-кризата, която е засегнала превозвачите.
Борбата за забраната на подобни нелегални превози продължава вече няколко години, след като онлайн групите и специализирани сайтове уреждаха много по-евтин превоз по някои от най-натоварените дестинации - София-Бургас, София-Варна, София-Пловдив и др. - нещо, от което страдаха официалните превозвачи.
Тогава шеф на правителствената комисия по транспорт беше депутатът от ДБГ и Реформаторския блок Найден Зеленогорски, чиито опити за оправдаване на реформата свършиха с трафичното сравнение на споделеното пътуване с неофициалната руска традиция на споделената водка (при която непознати събират пари за шише водка и си го изпиват дружно).
До реални промени отгава обаче не се стигна, като сега обаче нуждите на сектора с транспорт на пътници са довели до изкарването на идеята на преден план отново.
Любопитен в случая действително е начинът, по който се стигна до гласуването на промяната - през заключителните разпоредби между първо и второ четене на Кодекса на търговското корабоплаване.
Подобни трикове и прешивания на закони между двете четения се превърнаха в специалитет на ГЕРБ, когато става въпрос за някои по-спорни промени.
Това беше отбелязано отново от БСП, като депутатът Георги Свиленски коментира преди гласуването, че подобни промени по Наказателния кодекс през заключителни разпоредби е немислимо.
"Има правна комисия в този парламент. Може ли да променим законодателството, Наказателния кодекс? Променяме Наказателен кодекс в Закона за търговското корабоплаване в преходни и заключителни разпоредби. Незаконните превози безспорно са проблем за България, обаче колко пъти гледахме Закона за автомобилните превози? Колко пъти, включително в програмата за седмицата имате промяна на НК? Там не можахте да намерите място и сега между първо и второ четене в закон, който се гледа само в транспортна комисия, вие вкарвате промени в закон в НК и вкарвате промени, които са за от 5 до 10 години затвор. 5 до 10 години затвор - може би за убийство няма такова наказание", коментира Свиленски.
"Призовавам колегите от управляващото мнозинство да бъде отхвърлен този текст, да бъде внесен по надлежния ред, по това време заедно - правна и транспортна комисия да седнем и да решим този проблема с незаконните превози. Проблемът не е да се накаже човекът, проблемът е, че не могат да ги хванат контролните органи. Ако зададете въпрос на Министерство на транспорта колко заловени нарушители има по този член, на които да бъде наложено такова наказание, ще видите, че няма. Кого ще наказват, като не могат да ги хванат? Утре всеки един от вас може да бъде жертва на този закон", допълни още той.