Комуникацията е толкова естествен процес, че понякога забравяме огромното й значение в днешните турбулентни времена, особено когато става дума за бизнес отношения. Изкуството да говориш и да се представяш добре се учи, а когато учителят е легендарен говорител на BBC с 20-годишен стаж, става наистина интересно.
Това е Алистър Макдоналд, който утре ще изнесе еднодневен семинар в betahaus, за да даде полезни съвети на български компании и предприемачи, свързани с управлението на техния имидж. Досега той е изнесъл над 100 подобни уроци във Великобритания, но признава, че всеки път има какво ново да научи.
Той е школуван в британската обществена телевизия - като водещ и продуцент, отличен с награди, снимал е документални филми в Тибет, Ливан, Танзания и Мавритания, а като добавим типичната за Острова пестеливост, то със сигурност няма да ви загуби времето в празни приказки.
Ако изпитвате ужас от презентации, трибуни с микрофон или камери, опитният говорител има рецепта не само срещу сценична треска, а и за това, което следва след нея - ефективното представяне, което да се запомни. Най-силният му коз за спечелването на публиката е разказването на истории.
Алистър Макдоналд е свикнал да говори пред хора, описва това като своя професионална страст, затова е решил да предаде уменията си на бизнеса. Минавайки от другата страна на барикадата - извън медиите, той работи с компании от ранга на Reuters, MyTravel, Adidas и др.
Според него е напълно възможно да се поддържа позитивен имидж, дори в динамичната икономика след световната криза. „От 2008 г. насам имаме много бурни времена - криза, безработица, но нещата започват бавно да се подобряват. Точно сега е времето за рискове, компаниите да продължат напред, макар и да не се чувстват комфортно", коментира експертът, който е обучавал мениджъри в над 27 държави.
Като журналист и лектор, той е пътувал къде ли не, а за България знае най-вече от свои приятели, от прочетеното в интернет и от един интересен пътепис за пътуване на изток.
Британецът коментира, че България минава през тежък период на трансформация и все още преодолява наследството на комунистическата икономика. „Очаквам да науча толкова от българските компании, колкото те от мен", разказва Макдоналд.
Медийна свобода
„Медиите са под заплаха навсякъде, включително във Великобритания, където ВВС е под атаката от правителството, както и вестниците. Изобщо не става дума само за България, а за цяла Европа. Всички правителства в Европа искат да контролират медиите", коментира британецът.
Той изтъква и друга тенденция, свързана с т.нар. „четвърта власт" - социалните мрежи и възможността на хората да бъдат източници на информация. „Хората трябва да осъзнаят, че освен свобода, това носи и огромна отговорност. Според мен въпросът е в ръцете на всеки отделен човек", допълни бившият журналист.
Макдоналд допълва, че правителствата все повече се опитват да контролират социалните мрежи, включително и заради причини като терористични заплахи. „Относително казано, ние сме в много по-добро положение в Европа, отколкото в някои региони, като Азия, Северна Африка и Близкия Изток, където заради изказване във Facebook може да бъдеш вкаран в затвора или просто да изчезнеш".