Политическите интервюта на сезона, тримата най-желани гости, чудо невиждано в публицистиката и дълго чакана словесна схватка с премиера. Тези помпозни заявки завършиха тъжно и нелепо, никой не стана свидетел нито на качествено шоу, нито на каквато и да било „публицистика". Смелите надежди, че Слави Трифонов ще се преоткрие и ще изненада света със смели разговори, не се сбъднаха. Последствията от тази самозаблуда ще се осъзнават занапред.
Доказват го актуалните данни от рейтингите. През ноември - месецът на серията големи политически интервюта - „Шоуто на Слави" пада от шесто на седмо място в класацията на най-гледаните предавания на телевизията спрямо предходния месец октомври (по данни на пийпълметричната агенция ГАРБ).
Средният брой зрители на „Шоуто" се е увеличил, но този общ ръст се забелязва отчетливо и при всички останали програми в Топ 10 на bTV. Пикът на интерес, който можеше да се очаква след заявката на Трифонов да вдигне нивото със събеседниците си, не се състоя.
Някои ще кажат, че просто политическите гости не вървят - теорията е грешна, защото рейтингите на новините, публицистиката и документалистиката се качват само нагоре.
Ако Слави Трифонов отчита 6,4% повече зрители през ноември, при „120 минути" на Светослав Иванов (предаване, сравнимо по рейтинг и мащаб на аудиторията с „Шоуто на Слави") е налице 16,8% месечен ръст. Всекидневното „Лице в лице" на Цветанка Ризова също има двуцифрено увеличение в средната зрителска база (над 13%).
Пийпълметрията не отчита скрития обем на онлайн-зрителите - онази група хора, които не желаят да гледат телевизия, но при специални събития са склонни се включат към зрелището в интернет. Действително, шумът около интервюто с Бойко Борисов на 21 ноември беше достатъчно висок, за да доведе до временен срив на стрийминг услугата на bTV. Все пак е важно да се знае, че мнозинството от тази общност се състои от инцидентни зрители, които избират да гледат програмата еднократно, „по случай случая". Това не е лоялна публика с дългосрочен интерес към телевизионния (а и политическия) продукт, произвеждан от „Шоуто".
Преведено от ТВ език: Или зрителското доверие към Слави Трифонов е поело по дългия път надолу, или постоянната дифузия между образите му на late night шоумен и намръщен борец срещу „Системата" не се понася добре от публиката му.
Все повече зрители правят осъзнат избор. Все повече хора разбират разликата между журналистика и вариете, между обективен факт и субективно мнение, между задълбочен дебат и полет по повърхността на проблемите.
Те искат чиста информация и смислени разговори, от които всеки да направи своя личен анализ, без да бъде воден за ръка, помпан с очаквания за мнима сензация и без неприятния вкус на гротеската накрая.
Не всичко е шоу и не на всяка цена шоуто трябва да продължи.
Това важи и за онези властови фигури, които обичайно отговарят на журналистически въпроси по свой график, по свой подбор и само на свой терен - но този път изненадващо бързо се озоваха на дивана на „Шоуто на Слави".
Колкото до всички останали медии и наблюдатели - може би е време да се попитат дали не надценяват влиянието на Слави Трифонов до такава степен, че да го превърнат в самосбъдващо се предсказание.