И да е счупено, не го поправяй

Винаги сме се възхищавали от силите, които стоят зад управленското дълголетие на синдикални челници като Янка Такева. Не, наистина, това е феномен, който заслужава сериозно изследване.

Как така цяло съсловие от интелигентни хора - образовани, сърцати, отдадени на безценна обществена мисия - са съгласни да се идентифицират с чугунения ведомствен консерватизъм? Ето това е загадка, пред която науката мълчи.

Проследихме обаче нивото на "дебата" по един напълно банален казус като идеята за едноседмичното скъсяване на лятната ваканция (за сметка на повече свободно време между сроковете). И да си признаем, сега вече знаем защо този вид другарки ще бъдат вечни лидери на българското учителство.

Не е проблем, че някакво мимолетно усилие за промяна на битовите навици се посреща на нож. Проблемът е, че битовизмът е проникнал като тумор в онова, което някога се е наричало професионална етика и усет за историческо призвание.

Ето част от аргументите против промените във ваканциите:

1) Ако не е сушата, ще е кишата

Училищата са адски казани в края на юни или началото на септември, защото нямат климатични инсталации. Когато вкараш 25 разпасани тийнейджъри в почти непроветряема стая с 53-годишната им класна ръководителка, настъпва физически и морален декаданс.

2) Имат си и по-важна работа през лятото

Не само учениците, но и учителите използват лятната ваканция за часпром: сезонни работници, камериерки, аниматорки, гидове на стада чужди туристи, и прочее обслужващ персонал. Работодателите пускали договори от 1-во число, затова дори едноседмично отклонение от лятната ваканция се оказва проблем. Унизителен труд няма - докато не ти се наложи да сменяш чаршафите в хотелските стаи на учениците си.

3) Морето през юни / юли е по-евтино

Който е научил нещо до 24 май - научил. Оттам нататък, хлапетата не влизат в час, за да се образоват, а за да се "оформят" на конвейра. Ако може, без много напрежение, защото ол-инклузивът на Китен е резервиран още от март.

Ако между другото, остане време за допълнителна квалификация и прочитане на новите учебници по диагонал, хубаво.

Комбинирайте всичко това с тихия ужас на родителите да останат насаме с децата си за 5 работни дни в повече, и ще получите крайния резултат.

Факт: в МОН могат да се сърдят единствено и само на себе си за това, че си разбиха главите. Няма много смисъл в това да правиш "реформа" насред лятната ваканция, когато учителите дори не могат да реагират на идеята. А и в крайна сметка, явно никой не разбра какво налага разместването на ваканциите и какво значение има то за подобряването на учебния процес.

Но въпросът е съвсем принципен: ако навремето образованието на малките е било първостепенна грижа на възрастните, то днес еснафлъкът явно властва над всичко.

Истината е, че за това не са виновни учителите - реакциите им са просто външният симптом на болестта.

Щом като работодателят не може да осигури нормални условия за труд, не може и да изисква от служителите си чудеса от храброст.

А в случая "работодателят" е оценил стойността на учителския труд на 688 лева. Толкова е минималната основна заплата на един старши преподавател в България - независимо дали произвежда гении по физика, или отбива номера до пенсия.

Нищо, че всички са недоволни от натоварването, нервите, срива на качеството и липсата на признание. Предпочитат системата да не се променя, защото винаги може и по-зле. И да е счупена - да не се поправя. Благодарение на този принцип векуват другарките синдикалистки.

Това ни казват учителите, независимо дали искаме да го чуем или не.

#1 Виктория Пенелопова 07 03.08.2017 в 23:00:00

Госпожо Костова, тази Ваша публикация си е чиста проба манипулация. Би трябвало, според Вас, всички, които са против "реформите" на ваканциите да са "чугунени" като др. Янка.....Семпло. Ако сте тръгнали да манипулирате, ще трябва да се образовате от по-добрите. А ваканциите ще си останат такива каквито са. И първият звънец ще удари точно на 15 септември.

#2 Дракон с кисело зеле 04.08.2017 в 02:22:06

Всъщност, без - засега поне - да съм запознат с проблема изобщо, нежеланието на учителите да им се бърка във възможностите за допълнителен доход през лятото е, поне според мен, напълно валиден аргумент против скъсяването на лятната ваканция - точно защото, както е споменато и в статията, са платени зле и всеки път, когато поискат по-високо заплащане, възмутените граждани тръгват с: "Ама как, ама защо, ама учителската работа е призвание, ама те искат пари, ама това учители ли са..." И преди си го казах, не виждам с какво допълнителното разпарчетосване на учебната година ще помогне за образованието. И това не е празна реторика, наистина не разбирам. Деовин ми даде за пример Франция, но все си мисля, че по-добрите резултати там са следствие от много фактори, голяма част от които са доста по-важни от ваканциите - фактори като заплащането на учителите и адекватна учебна програма. Ако искаме по-качествено образование, дали няма да е добре да започнем от там? Защото няма как да имаме качествено образование, ако учители стават само най-пропадналите, които не са могли да се вредят в специалност, за която се плаща добре. Няма как да имаме качествено образование и ако учебната програма е... Ами, не е. Това с ваканцията е все едно да ми се загрижат за цвета на керемидите, докато основите на къщата поддават. (Много странична вмятка. Ей го, сега гледам одобрената от МОН учебна програма по литература за седми клас - изучават се на практика само патриотични текстове, егати. Не че има лошо в изучаването на патриотична литература, ама само това ли трябва да учат децата точно когато съзнателният им живот започва? Нещо ново и актуално няма ли? Западни - или източни - автори, с които да ги запознаем? Нема, братче, важното е "Стани, стани, юнак балкански", все едно не го знаят от детската градина още. Егати. (Гледам, поне са извадили оная негодна за четене боза "Маминото детенце" от програмата. Това е хубаво, всъщност, на мен едно време трябваше Тери Пратчет и Бари Хюгарт да ми помагат да я преодолея.) Чудим се защо децата полудяват по същества като Емил Конрад - ами, отчасти, това е причината - че в училище, където, освен всичко друго, поне би трябвало да им се покаже какво е читав текст на съвременен български, в началото на тийнейджърските им години им се дават практически изцяло текстове, писани между средата и края на деветнайсети век. А Емил Конрад им говори на техния език... Чудим се на ширещата се неграмотност, докато в най-впечатлителните години на хлапетата ги караме да блъскат неща на остарял език. Отпада "Робинзон Крузо" - няма проблем, какво толкова, като е първият модерен роман в историята на литературата? Отпада "Даваш ли, даваш, балканджи Йово" - ама как, ама това е патриотизъм, ама я Хекимян как хубаво го каза?)

#4 паяка 04.08.2017 в 12:38:06

"Когато вкараш 25 разпасани тийнейджъри в почти непроветряема стая с 53-годишната им класна ръководителка, настъпва физически и морален декаданс." Това е изречение, което е трудно преглъщаемо, защото в задъхания си устрем да се надсмее унижавайки, прелива от няколко обиди, неистини и крещящо дискриминационно отношение на база възраст и пол. Дори най-старите училищни сгради се познават отдалече по многото си и големи прозорци. Останалото не си заслужава да го изчетеш дори.

#5 dedo adji 04.08.2017 в 13:31:06

.... 25 разпасани тийнейджъри .... _ _ _ _ _ _ _ _ През моето ученичество стандартната бройка на класовете беше 40, като някои достигаха до 45-6. По 25 бяха паралелките в елитните гимназии. И, предствете си, никой не припадаше от жега и климатът беше последната причина за нарушение на дисциплината и вниманието. Вярно, че ние не бяхме толкова разпасани. Нямаше и мобилни телефони, но главното беше, че учителите, макар също ниско платени, имаха положение. Уважение - който го заслужи, то не следва по закон. Днес учителят е г-жа (мизерен брой г-да) Никоя. И по заплата и по социално положение. Докато 99% от родителите на моите връстници наставляваха децата си да слушат другарката, днес е вървежен лафът "Мър другарке, пиши на наша Виолина една тройка, поне даскалица да стане, да не остане без хляб". И, колкото и неприятно да ми е да го кажа, принос за това имат и самите те. При голямата учителска стачка, една наистина мащабна акция, исканията бяха САМО за заплати. Никой не каза дума за социалното положение на учителите. Дадоха им едно мизерно увеличение, и сега смятат, че могат да ги юркат както си поискат. Учителите биват упреквани, наставлявани и даже бити, вкл. и от ученици. Каква отдаденост искате от такива хора? Моля Дияна Костова да представи данни, колко учители работят сезонна работа от 1 до 15 септември. Съмнявам се да са мнозинство и че това е причината за учителския консерватизъм. И на друго място съм заявявал, че изтеглянето на началото на уч. година на 1-ви няма да предизвика никакви особени неудобства. Но ако е само това, е упражнение по безсмислие.

#6 pixie 04.08.2017 в 14:53:56

Така. Кое да коментирам по-напред - учителските синдикати, които не знам точно по каква причина бяха намесени тука (от тях по начало полза няма) или цялата истерия около опита за реформа посред лято? От синдикатите на учителите се разбра, че полза няма при сериозните учителски стачки, които можеха да постигнат нещо за учителите, ако имаха подкрепата - ФИНАНСОВА - от синдикатите от събрания членски внос, който точно с тая цел се събира по принцип, а не за да бъде по-могъща Янка Такева. По повод т. нар. "реформа", за която не стана много ясно чия идея точно беше, май на министерството, но толкова по-зле. Реформите по начало са хубаво нещо, ако ще променят положението към по-добро. В образованието, обаче, са нужни адски много реформи, които някак е странно да почнат в края на юли. Реформа от днес за утре не се прави, особено в образованието. И да изреждам предложенията си какво трябва да се промени, полза няма да има, за това ще е нужен отделен пост, даже няколко. Само да отбележа, че някъде из нета причината, изтъкната (явно защото много ще натежи) за повдигането на въпроса за ваканциите и началото на учебната година, беше уеднаквяването на стандартите с ЕС. Много странно, че се сетихме на 10-та година от членството си, през юли!, да уеднаквяваме стандарти в образованието. И като ще го правим, викам да уеднаквим стандарти по отношение на МНОГО други параметри, а не само старта на уч година. Иначе, да, ако това е бил проблемът на бг образованието, да не чакаме, ами да почват на 1.09., ама едва ли ще се случи нещо по-различно.

#7 JB 04.08.2017 в 15:55:49

Много ме съмнява, да има ЕС-стандарти за ваканциите. Това дори би било контрапродуктивно - ако в цяла Европа (ЕС) ваканциите са по едно и също време, можете да си представите положението по автомагистралите и по курортите. Но както често в подобни случаи, при липса на убедителни собствени аргументи, се изтипосва табелата "Така е в ЕС".

#8 dedo adji 04.08.2017 в 16:25:11

JB, ако не други, летните и коледните ваканции съвпадат в цяла Европа. По магистралите през лятото и по Коледа е лудница и без ваканцуващи (турска дума, въведена в българския език от известния ерудит Местан ага) ученици. Няма нищо страшно в преместването на началото на 01.09. Но Пикси е 100% права, ако е само това ефектът е нулев.

#9 Dox 04.08.2017 в 17:04:54

Кво се чудите. Нали требва нещо да става там, в това МОН. Реформи!!!Реорганизации!!! А бе ..... требе да има движение. Какво става с вашия въпрос ли? Ами ..... вашият въпрос се движи. Така че спокойно - нещата се движат. Нещата се случват. Нема лабаво!

#10 JB 04.08.2017 в 18:55:49

дедо аджи, за Коледа си прав, но за лятото не съвсем. Летните ваканции са естествено през лятото, но например в Германия не са по едно и също време за всичките области. В 2 области ваканциите са от 22.06. до 02.08.; в други 3 - 26.06. - 04.08.; следват 03.07. - 14.08., 17.07. - 29.08, и т.н. до последните в Байерн от 29.07. до 11.09. Съответно и новите учебни години започват по различно време. Това е различно за всяка година. С други думи - началото на една учебна година не е най-важното, но за това вече се писа достатъчно. И това не е реформа, а само козметика или един вид алиби-дейност.

#11 паяка 04.08.2017 в 20:16:21

Аналогично на липсата на замислената ефективност от смяната на часовото време с изкуственото т.нар. лятно и съпътствието му с умора, изнервеност, пренастройка и реорганизация на организма, това миханично и недообосновано преместване на началото на учебната година би било грешка. Кому е нужно да се разхожда из календара една символна дата. Всеки българин свързва 15.09 с начало, с училище, с цветя, с надежди. Поне до сега по отношение на това всички сме били единомишленици. Почти като да инициира някой преместването на 24.05.

Новините

Най-четените