Ще се глобяваме ли или ще се спасяваме?

Откакто Бойко Борисов обяви "война срещу жертвите на пътя", сън не лови компетентните органи, които се надпреварват да замислят все по-хитри и остроумни мерки за справяне с бедствието.

Колкото повече му мислят, толкова повече витаят съмнения, че целта на мозъчния тръст май не е свеждането до минимум на фаталните инциденти по пътищата.

Целта, изглежда, е приходно-разходна. А именно - да се увеличи събираемостта на глобите от наказателните постановления.

Консилиум от министри, главни секретари, началници на началства и директори на дирекции се събраха на извънреден съботник, за да достигнат до фундаменталното откритие, че в основата на високата смъртност по пътищата стоят два проблема - съдът и пътните знаци.

Първият проблем: "противоречивата практика" била виновна за това, че всеки трети акт на КАТ се анулира като невалиден, ако бъде обжалван в съда. Причината: неграмотно съдържание или нарушения при връчването. Когато полицай напише акт за неправилно паркиране на "улица Ханко Брат", обаче, не му е виновен нито Законът за движение по пътищата, нито противоречивата съдебна практика.

Не по-малко "напредничава" е и логиката, че пътните знаци с предупреждение за видеонаблюдение не помагали, а пречели на КАТ.

Една от малкото смислени практики, която извади полицаите от храстите и обективно кара шофьорите да намалят в определени участъци, е на път да бъде отменена като "нецелесъобразна".

Защо? Защото все още съществува тайната убеденост на милиционера, че у всеки гражданин се крие по един неразкрит престъпник. Затова първата задача на Юмрука на народа не е да предотврати опасно пътно произшествие - а да дебне на гюме, за да изобличи виновника, след като вече е извършил нарушението.

Една проста справка в черната хроника щеше да свърши доста по-смислена работа: за по-малко от 3 месеца поне двама души бяха убити на пътя заради некадърност на службите, призвани да следят за безопасността по пътищата.

Първо - жена загина, смачкана от корозирала лампена инсталация в тунел на "Хемус". Два месеца по-късно - мъж беше пометен от автомобил, форсиращ в аварийната лента заради задръстване на магистралата. И в двата случая полицията пристигна, колкото да регистрира смъртния акт.

Колко живота можеха да се спасят, ако се влагаше малко повече мисъл при контрола на движението в натоварени и опасни участъци - никой не може да предполага. Има статистика за всички възможни видове ПТП-та, обаче няма данни колко общо са жертвите на шофьори-убийци с купени книжки, с изтрити гуми, с неизправни коли, със спътници без колани.

Липсата на ясни правила направи доста адвокати милионери - в този смисъл, няма лошо да се затворят вратичките в закона. Но "войната срещу жертвите на пътя" продължава да произвежда черни забрадки и некролози заради корупция и безхаберие, не само заради несъбраните глоби.

#1 dedo adji 28.05.2017 в 17:05:23

Да се положат повече легнали полицаи, те вършат повече работа от ходещите.

#3 Chimay 29.05.2017 в 15:00:14

Ще се сетим че Ушев няма друга мотивация да прилага закона, освен да си напълни джобовете. Е, той си знае, че се отчита и нагоре, и пълни черните каси на партиите с безотчетни пари. За това, борбата с корупцията започва с това, да спрем да им даваме пари. Няма как докато и ние сме навити да плащаме за да станат нещата по Втория начин да очакваме да има промяна в поведението на Ушев. Не е луд Ушев, че яде зелника. Ние сме луди да му го даваме на тепсия. Промяната започва с нас самите.

#4 dedo adji 29.05.2017 в 23:42:43

Шимей е прав. И по 1000 евра да им направят заплатите, пак ще вземат. Щом им даваме. Ама тогава трябва да бъдем изрядни шофьори. Ами сега?

#5 sevtopol 07.06.2017 в 09:13:18

Не пишете глупости, ами спазвайте пътните знаци, маркировката на пътя и ограниченията на скоростта. И тогава няма да се глобяваме,а ще се спасяваме. Важна превенцията, добре, но вие със и без знаци знаете,че камери има. Кое е по-добре за вашата и общата безопасност – да знаете къде точно ви снимат, или да си мислите, че ви снимат навсякъде? Във втория случай май превенцията повече работи.

#6 dedo adji 07.06.2017 в 09:59:14

Севтополе, аз си карам по правилата, без да мисля, дали ми снимат или не. Батките карат като бесни, без да им пука, дали ги снимат или не. Глобата ще я уреди със старшината Чобанов на място, ако му вземат книжката, утре ще си купи нова, ако утрепе някого, ще си купи условна присъда. Махането на табелите няма да спаси никого, само ще напълни джобовете на катаджиите, които, горките, изнемогват със заплати по-големи от учителските и бонуси по-големи от лекарските. Ще капне и в бюджета, колкото за още малко легнали полицаи. Без изкореняване на корупцията нищо не помага.

Новините

Най-четените