С първите студени дни в София един въпрос изплува като фаровете на автомобил в гъст смог - какво да правим с мръсния въздух? Проблемът е видим и с просто око, а в дните с високи нива на замърсяване цели квартали на картата на града светят в яркочервено заради опасен въздух.
Идеи за справяне също не липсват, коя от коя по-екзотични. Така например по време на кампанията си за кмет арх. Борислав Игнатов предложи в критичните дни до центъра да не се допускат коли с регистрационни номера, които не започват със C, CA и CB.
През януари 2018 г., когато дни наред въздухът в столицата беше извън всякакви норми, беше предложено един ден в центъра да влизат автомобили с четни номера, а на другия - с нечетни.
Новият стар кмет Йорданка Фандъкова обаче предприе по-просто и прагматично решение - да вдигне данъците на автомобили, които са с евростандарт от 0 до 4, тоест са произведени преди 2005 г.
Самата Фандъкова откровено сподели, че "едва ли хората ще се откажат от колите си, понеже данъкът им е скочил с 10 лева". С други думи, кметът признава, че за момента няма рестрикция, която да "свали" столичани от автомобилите. Така София се озовава в неприятна патова ситуация без обозрим изход.
От едната страна в този казус са собствениците на по-стари автомобили. Те са категорични, че не могат да си позволят по-ново возило, но са също толкова убедени, че без кола не могат. Неприятно е да признаем пред себе си, че през 2019 г. все още носим мислене от отдавна отминали времена, когато за автомобил се чакаше, а малко неща са по-голям символ на житейски успех от колата, паркирана пред блока.
Въпреки метрото и сравнително гъстата мрежа на наземния градски транспорт, редица водачи намират, че е под достойнството им да използват услугите на Центъра за градска мобилност за сметка на 20-годишен автомобил пред грохване.
Затова и не 10, а 100 лева по-висок данък няма да имат необходимия ефект, а само ще доведат до повече оплаквания как "скубят бедния български народ".
И ще е така, докато не разберем, че колата не е изконно човешко право, което се полага на всеки пълнолетен член на семейството, при това евтино и достъпно. Мит е и че ако имаха възможност, абсолютно всички българи щяха да вложат средствата си в чисто нов и съответно по-екологичен автомобил, без да задели поне малка част "да се почерпим".
Но от другата страна на спора е Столична община, която за толкова време не успя да предложи и наложи никакви адекватни и сериозни мерки за справяне с мръсния въздух.
От "Московска 33" рядко поглеждат отвъд автомобилите, за да видят, че цели квартали продължават да се отопляват на твърдо гориво, а из въздуха се носи миризма на дим, а не на изгорели газове. Ако живеете на висок етаж с изглед към такъв район на столицата, със сигурност поне веднъж сте виждали гъстия смог, който се стели над него, а оттам - и над целия град.
Както виждаме, половинчатите решения като увеличение на данъците за неекологичните стари коли не сработват дори и в очите на авторите им.
За изминалите години, в които замърсяването на въздуха е постоянна тема от октомври до май, само два пъти например беше пуснат така нареченият "зелен билет" на цена от 1 лев. Най-вероятно сдобилите се с такъв билет на датите 26 януари или 4 декември 2018 г. си го пазят като своеобразна рядка реликва. След декември 2018 г. и дума не се чу повече за тази мярка.
Никой дори не смее да предложи достъпът на коли до центъра да бъде изцяло забранен по примера на европейски столици като Рим, Амстердам и Мадрид, сякаш общинарите се опасяват, че ще разсърдят твърде много столичаните с такава крайна стъпка.
И така за поредна зима ситуацията ще се развива като в напрегната партия шах между две враждуващи фракции. Срещата неминуемо завършва с пат, от който изход не се вижда и май не е от смога.
Най-добре би било - пълна забрана за движение на частни автомобили в центъра, както е в Европа. Пък до село ако ще и със 100-годишна кола да се ходи...
личи си кой не е чел Библията - отговора на #2 е лесен, това поколение трябва да си отиде.
1. Вдигане на данъците за старите автомобили с 1000% процента. Автомобилът не е необходимост, а лукс. 2. Газифициране на София, и въвеждане на достатъчно висок данък за тези, които ще ползват въглища и дърва за отопление. 3. Разширяване на града, не навътре, а навън, за да се намали заселването на кв.м респективно замърсяването. 4. Строеж на паркове. 5. Изнасяне на администрацията към периферията. Едва ли обаче на съществуващата администрация от олигофрени и стиска.
Не, глупости. Така не става. Предложението за вдигане на данъците за стари коли, каквито карат по-бедните хора е повече от идиотско. Нека си представим, че все пак съберат допълнително пари от бедняците /то, комай и няма от кой друг/. Какво ще правят с тези пари? Как точно ще бъдат похарчени, за да се намали мръсният софийски въздух до поносими норми? Ще изкарат допълнителни цигански бригади да го ловят и събират в найлонови чували ли? Ще закупят мини-съоръжения за пречистване на въздуха, които ще бъдат монтирани безплатно на всеки един софийски комин ли? Как, за какво точно са им тези допълнителни пари? Ако трябва да се говори сериозно по този проблем, за разлика от фигуриращата в управлението на София /съжалявам, но не мога да я нарека "кмет"/, то тогава са нужни следните мерки: 1. Намаляване на цените на парното и електроенергията с поне 70% 2. Намаляване на цените за градкия транспорт до 0.50 лв. за билет, с който да може да се пътува цял ден по цялата градска мрежа. 3. намаляване с 50% на цената на тримесечна карта за ЦГМ, като отпадне изискването за по-ниска цена, ако картата е със снимка, т.е. - персонална, тъй като това изискване си е откровено фашистко. 4. За финансиране на мерките посочени в точки 1, 2 и 3, да се увеличат петкратно данъците за луксозни автомобили, да се увеличат минимум 10 пъти данъците върху имотите в луксозните квартали /знаят се добре кои са/ и да се въведе данък-гражданство за граждани на София, с годишни доходи над 20 хил.лв., по специална скала, като за доходи над 60 х.лв. данъкът да бъде 40% от дохода, над 100 х.лв. - 60% от дохода, а за над 200 х.лв. - 75% от дохода. 5. Незабавно ликвидиране на бандитско-полицейско-рекетьорската организация с име "Център за Градска Мобилност" и разпределяне на активите и по целесъобразност спрямо целите, посочени в първите три точки. Това е. Така се прави в цивилизованите страни. Там също живеят в луксозни квартали, карат бентлита, но за разлика от тук - си плащат за това.
Не е задължително това, което пише в статията да е вярно. А то наистина не е. А банята лукс ли е? А тоалетната?
А, момент, пропуснах - за бюджета виж точки 4 и 5, като имаш предвид, че това са все още не съвсем конкретизирани мерки.
Не бе, Кънчо, Кажи ми, как точно ще намалят замърсеността на въздуха с допълнително събраните пари от данъци. Хайде, чакам. А с точката не бързай. С обществения транспорт извън София също не бързай, защото явно не си наясно на какво дередже е. А българинът все още приема колата не като лукс, а като дългосрочна инвестиция. Защото за това му трябва. Да кара багаж на село и към града, инструменти, материали, за да си поддържа имота. Трябва му кола здрава, та да издържи и по черните пътища. А това са по-старите коли и основно немските. Аз например правя разлика между кола и кола. Защото знам, че не става дума за "Вземи там, некви безалкохолни. Да има".
Така си и мислех, че не си в час, Кънчо, Виж сега, аз със самолет ще стигна по-лесно от София до Лос Анжелис, отколкото до Бургас или Варна, но ако поискам с автобус да си ида на село, което е на някакви си 65 км. от София, няма да мога, защото от година и нещо ги спряха. А селото си е живо. Около 1500 души, имат и поминък, а някои идват да работят в София и пътуват с коли. Комбинират се по 4-5 човека, на следващия друг, с неговата кола и така. Иначе автобуси имаше два пъти дневно, на две частни автобусни линии, но ги спряха, защото не им излизала сметката. Трябвало да се отклоняват 3 км., /нищо, че излизат от другия край на селото и пак стигат главния път по маршрута им/. А не можели да вдигат цените само на някои и пр.глупости. Поставиха условие на кмета, ако иска да минават от там, общината да им плаща по 18 хил.лева на година. Кметът /от БСП, естествено/ им каза да си гледат работата и сега, ако все пак в рейса има хора за наше село, те спират на главния път, народа слиза и маа пеша 3-4 км. до селото. Влак има няколко пъти седмично и се състои от локомотив с един вагон. Как да си нося щайгите с буркани при тези обстоятелства? А аз докато мога, ще си правя в буркани всякакви домашна туршии, лютеници, ракия и пр. А щайгите ми не са една или две, а много. За това ми трябва кола, с която да си обикалям и баирите за билки, гъби, джанки и др.интересни и полезни неща. Не, че не го правя и пеша, но понякога е нужна и кола. Яви се и друг проблем в последните години. Тия, дето произвеждат капачки за буркани са частници и, естествено, като такива, вече ги правят с отвратително качество - тънка ламарина, не се затварят, не могат да уплътняват и т.н. За това измислихме начин да използваме буркани с винтови капачки, но чувам, че щели тази практика да я забранят с наредба, щото тия капачки били само за еднократна употреба. Повторната им употреба била вредна и опасна. Явно някой закъсал с продажбите частник си е поръчал такова изследване, купил си е депутат в комисия и чака закон, който да му осигури оборота. Колкото до колите - руските също бяха здрави, особено москвичите, заради ходовата част /а москвича, предполагам знаеш, е правен по тертипа на Опел/. Но ги няма вече. А и да ги има - няма части. Аз, ако мога да го поддържам, още сега си взимам Москвич - седмица. Бяха със здрава ламарина. Скоростите бяха горе на волана. Имаше радио /лампово/. И вървяха навсякъде. Уазките им също още вървят и са супер за черните пътища. Мой познат на село има такава и ми е разправял колко пъти се е качвал с нея в планината, та да измъква разни закъсали свръх-супер мощни джипове дето били 4х4, 8х8 и прочие гъзи-гъзи играчки, струващи по няколко стотин хилки. Само не знам защо тия братя така и не се научиха да ги правят с дизелови двигатели. Даже и камионите им бяха на бензин. А пък аз съм фен на дизеловия двигател и докато мога - ще карам дизел. И в заключение, Кънчо, понеже виждам колко бързо и лесно решаваш проблемите - все пак имай едно наум, че тази държава ще започне да се оправя едва след като бъде съсипана окончателно. А това все още не е станало. А най-добре могат да я съсипят само и единствено частниците, особено българските такива. За това - нека ги приветстваме, защото в момента те вършат изключително полезна работа за България.
Споко. Няма и да разбереш. А ти как видя, че не работи, след като си роден 2001-ва година? С очите си ли? Аз пък ще ти кажа, че работеше, докато елитът и, не реши да я разруши. Нима не знаеш, че по принцип всяко нещо, което работи може да бъде разрушено? Стига да поискаш. А причините може да бъдат много. В случая основната беше алчност.
Кънчо, Отново не си в час. Хич не ми излизай с лозунга, че държавата не ми е длъжна, защото това просто не е вярно. Напротив - длъжна ми е, след като и плащам данъци. Институциите съществуват именно защото са длъжни на хората, но изглежда, че ти това още не си го проумял. Представата ти за тях е типично османско-ориенталска, някъде от 18-ти век. За теб те изглежда са единствено за упражняване на власт, принуда и насилие, без каквато и да е следа от отговорност за насрещни задължения. Другото, което не ти е ясно е, че и на изток и на запад, правителствата на нормалните държави се стремят да поддържат обществения транспорт евтин и достъпен, с нужното качество. А това става единствено чрез преразпределяне на данъци, а в много страни и на печалби. Като данъците винаги са по-високи за по-богатите. Това, че ти не го знаеш си е твой проблем, но става проблем, когато започнеш да пишеш глупости. И продължаваш да не ми отговаряш на въпроса - какво ще направят със събраните в повече пари от данъци, независимо от кого. Това е много важен въпрос. Или отговори или просто спри да водиш архаизирана пропаганда, като ми вдигаш лозунги, подгизнали с неолиберални клиширани фрази, чието значение и на теб самия не ти е ясно.
Доксе, ти май забрави кога и чие правителство прие т.нар. "Плосък данък"? Май, май е време да сменяш гинко билобата с нещо по-сериозно. Пък "Москвич" 407 помниш...
Не. Не съм забравил, но не виждам това каква връзка има. Изобщо не ми е проблем да съм против плоския данък и много пъти да наричам Станишев и БСП "Хайверена левица", "патерица на ГЕРБ", но ти изглежда или не си го чел/а/ или си го забравил/а/. Я виж там, виж нещо за гинко-билобата, че май на теб ти трябва.
Пропуснал съм, извинявай! Ама и ти като св. Петър за пореден път се отричаш от "червения" господ. Или само от някои негови превъплъщения?
Хе-хе, От Господ няма как да се отрека, но виж, от дявола, дето се превъплъщава и като Господ, включително и червен такъв, винаги.
Кънчо, Хайде не ми се прави на три и половина. Поне не на мен тия номерца. Никъде не съм казвал, че държавата е длъжна да ми осигури кола. Това си е плод единствено на твоята фантазия. Държавата е длъжна да осигури евтин, достъпен и най-вече безопасен транспорт, след като и е толкова голям зора да не се карат толкова много коли. Но това няма да стане и знаеш ли защо? Ами защото такива като мен не си карат таралясниците из София. Аз го карам като си ходя на село и много рядко в София, когато трябва да закарам майка ми, леля ми или тъща ми на преглед в някоя клиника или болница, защото вече са на възраст и сами трудно ще се справят с транспорта. През седмицата си ходя на работа с градския транспорт. Из София по цял ден джиткат с коли баровците, Кънчо. Та на работа, та на срещи, та на вечери и обеди, та за какво ли не още. А какво да кажем и за многострадалните ни "строители", чиито багери, бетоновози, самосвали и др.п. също се шматкат из София? Но те горят вода, нали. И сега тая мръхла, дето някои /не знам защо/ продължават да я наричат "кметица", ще ми заявява, че въздухът бил мръсен заради старите автомобили. Той се замърсява основно от това, че половината живеещи в София не ползват парно, а печки и освен дърва и въглища, горят и стари дрехи, гуми и какви ли не още боклуци. В момента транспорта НЕ Е евтин. Винетките започнаха от цена 36 лева на година, сега са 100 лева. Като те дерат и с пътен данък, а сега предвиждат и тол-такси. Билетът беше 50 ст., сега е 1.60 и съм сигурен, че мръхлата догодина ще поиска да стане 2 лева. Всяка година все някъде се обръща по някой автобус, влакове дерайлират или се запалват, а ти ми дрънкаш небивалици. По татово време тези абсолютни извращения ги нямаше, защото всичко това се субсидираше и поддържаше. Това се прави и сега в цивилизованите държави, но взимат от по-богатите и заможните, а не от по-бедните. А богатите там отдавна са осъзнали, че това в крайна сметка е и в техен плюс, но това не може да се очаква от нашите олигофрени. Разбирам те, целта ти е да защитаваш богатите на всяка цена /сигурно си имаш причини/, докато аз се опитвам да мисля за всички, включително и за тях. И не ставай смешен с тия глупости, че събраните данъци щели да се използват за транспорт и озеленяване. Какъв транспорт бе, пропагандаторе?! Какво озеленяване?! Това е прах в очите. За озеленяване трябват площи, а такива вече няма заради безконтролното презастрояване /но, както винаги - в името на "бизнеса"/. Нали затова окошариха Иванчева и Петрова - да не пречат на "процеса".