Решение ли? От мръсния въздух не можем да го видим...

С първите студени дни в София един въпрос изплува като фаровете на автомобил в гъст смог - какво да правим с мръсния въздух? Проблемът е видим и с просто око, а в дните с високи нива на замърсяване цели квартали на картата на града светят в яркочервено заради опасен въздух.

Идеи за справяне също не липсват, коя от коя по-екзотични. Така например по време на кампанията си за кмет арх. Борислав Игнатов предложи в критичните дни до центъра да не се допускат коли с регистрационни номера, които не започват със C, CA и CB.

През януари 2018 г., когато дни наред въздухът в столицата беше извън всякакви норми, беше предложено един ден в центъра да влизат автомобили с четни номера, а на другия - с нечетни.

Новият стар кмет Йорданка Фандъкова обаче предприе по-просто и прагматично решение - да вдигне данъците на автомобили, които са с евростандарт от 0 до 4, тоест са произведени преди 2005 г.

Самата Фандъкова откровено сподели, че "едва ли хората ще се откажат от колите си, понеже данъкът им е скочил с 10 лева". С други думи, кметът признава, че за момента няма рестрикция, която да "свали" столичани от автомобилите. Така София се озовава в неприятна патова ситуация без обозрим изход.

От едната страна в този казус са собствениците на по-стари автомобили. Те са категорични, че не могат да си позволят по-ново возило, но са също толкова убедени, че без кола не могат. Неприятно е да признаем пред себе си, че през 2019 г. все още носим мислене от отдавна отминали времена, когато за автомобил се чакаше, а малко неща са по-голям символ на житейски успех от колата, паркирана пред блока.

Въпреки метрото и сравнително гъстата мрежа на наземния градски транспорт, редица водачи намират, че е под достойнството им да използват услугите на Центъра за градска мобилност за сметка на 20-годишен автомобил пред грохване.

Затова и не 10, а 100 лева по-висок данък няма да имат необходимия ефект, а само ще доведат до повече оплаквания как "скубят бедния български народ".

И ще е така, докато не разберем, че колата не е изконно човешко право, което се полага на всеки пълнолетен член на семейството, при това евтино и достъпно. Мит е и че ако имаха възможност, абсолютно всички българи щяха да вложат средствата си в чисто нов и съответно по-екологичен автомобил, без да задели поне малка част "да се почерпим".

Но от другата страна на спора е Столична община, която за толкова време не успя да предложи и наложи никакви адекватни и сериозни мерки за справяне с мръсния въздух.

От "Московска 33" рядко поглеждат отвъд автомобилите, за да видят, че цели квартали продължават да се отопляват на твърдо гориво, а из въздуха се носи миризма на дим, а не на изгорели газове. Ако живеете на висок етаж с изглед към такъв район на столицата, със сигурност поне веднъж сте виждали гъстия смог, който се стели над него, а оттам - и над целия град.

Както виждаме, половинчатите решения като увеличение на данъците за неекологичните стари коли не сработват дори и в очите на авторите им.

За изминалите години, в които замърсяването на въздуха е постоянна тема от октомври до май, само два пъти например беше пуснат така нареченият "зелен билет" на цена от 1 лев. Най-вероятно сдобилите се с такъв билет на датите 26 януари или 4 декември 2018 г. си го пазят като своеобразна рядка реликва. След декември 2018 г. и дума не се чу повече за тази мярка.

Никой дори не смее да предложи достъпът на коли до центъра да бъде изцяло забранен по примера на европейски столици като Рим, Амстердам и Мадрид, сякаш общинарите се опасяват, че ще разсърдят твърде много столичаните с такава крайна стъпка.

И така за поредна зима ситуацията ще се развива като в напрегната партия шах между две враждуващи фракции. Срещата неминуемо завършва с пат, от който изход не се вижда и май не е от смога.

#1 vikki 28.11.2019 в 08:18:26

Най-добре би било - пълна забрана за движение на частни автомобили в центъра, както е в Европа. Пък до село ако ще и със 100-годишна кола да се ходи...

#2 Kenny McCоrmick 28.11.2019 в 09:57:24

Как ще свалиш Ганчо от Гоуфа му, алооооо...

#3 explorer 28.11.2019 в 15:08:32

личи си кой не е чел Библията - отговора на #2 е лесен, това поколение трябва да си отиде.

#4 Xaoc 28.11.2019 в 16:33:34

Страхотна статия! Евала! "пълна забрана за движение на частни автомобили в центъра, както е в Европа" - Викки, ти за коя Европа говориш, понеже в Лондон, Виена, Прага и Будапеща, в които съм бил, е позволено. Единствено в Лондон е просто по-скъпо, но коли има бол. И защо пълна забрана? Как точно замърсяват електрическите автомобили? Има и друго нещо, което рядко се споменава и Столична община често ползва аргумент - климатът на Софийското поле е котловинен и тук през зимата вредните емисии се задържат във въздуха. Това обаче просто утежнява ситуацията.

#5 Nenimir 28.11.2019 в 17:01:35

1. Вдигане на данъците за старите автомобили с 1000% процента. Автомобилът не е необходимост, а лукс. 2. Газифициране на София, и въвеждане на достатъчно висок данък за тези, които ще ползват въглища и дърва за отопление. 3. Разширяване на града, не навътре, а навън, за да се намали заселването на кв.м респективно замърсяването. 4. Строеж на паркове. 5. Изнасяне на администрацията към периферията. Едва ли обаче на съществуващата администрация от олигофрени и стиска.

#6 Dox 28.11.2019 в 18:09:58

Не, глупости. Така не става. Предложението за вдигане на данъците за стари коли, каквито карат по-бедните хора е повече от идиотско. Нека си представим, че все пак съберат допълнително пари от бедняците /то, комай и няма от кой друг/. Какво ще правят с тези пари? Как точно ще бъдат похарчени, за да се намали мръсният софийски въздух до поносими норми? Ще изкарат допълнителни цигански бригади да го ловят и събират в найлонови чували ли? Ще закупят мини-съоръжения за пречистване на въздуха, които ще бъдат монтирани безплатно на всеки един софийски комин ли? Как, за какво точно са им тези допълнителни пари? Ако трябва да се говори сериозно по този проблем, за разлика от фигуриращата в управлението на София /съжалявам, но не мога да я нарека "кмет"/, то тогава са нужни следните мерки: 1. Намаляване на цените на парното и електроенергията с поне 70% 2. Намаляване на цените за градкия транспорт до 0.50 лв. за билет, с който да може да се пътува цял ден по цялата градска мрежа. 3. намаляване с 50% на цената на тримесечна карта за ЦГМ, като отпадне изискването за по-ниска цена, ако картата е със снимка, т.е. - персонална, тъй като това изискване си е откровено фашистко. 4. За финансиране на мерките посочени в точки 1, 2 и 3, да се увеличат петкратно данъците за луксозни автомобили, да се увеличат минимум 10 пъти данъците върху имотите в луксозните квартали /знаят се добре кои са/ и да се въведе данък-гражданство за граждани на София, с годишни доходи над 20 хил.лв., по специална скала, като за доходи над 60 х.лв. данъкът да бъде 40% от дохода, над 100 х.лв. - 60% от дохода, а за над 200 х.лв. - 75% от дохода. 5. Незабавно ликвидиране на бандитско-полицейско-рекетьорската организация с име "Център за Градска Мобилност" и разпределяне на активите и по целесъобразност спрямо целите, посочени в първите три точки. Това е. Така се прави в цивилизованите страни. Там също живеят в луксозни квартали, карат бентлита, но за разлика от тук - си плащат за това.

#7 Kenny McCоrmick 28.11.2019 в 18:24:26

Можеш ли да ни осветлиш с какъв точно бюджет ще станат тия чудесии? И защо притежател на нова кола, която харчи 4 на сто, щото компютърът й изчислява горивото, и бълва 0.00000000000000000000001 вреди емисии да е с по-висок данък от таралясника на сто години? В статията си пише - колата НЕ Е право, колата е ЛУКС.

#8 Dox 28.11.2019 в 19:27:09

Не е задължително това, което пише в статията да е вярно. А то наистина не е. А банята лукс ли е? А тоалетната?

#9 Dox 28.11.2019 в 19:29:25

А, момент, пропуснах - за бюджета виж точки 4 и 5, като имаш предвид, че това са все още не съвсем конкретизирани мерки.

#10 Kenny McCоrmick 28.11.2019 в 19:53:55

Кола не ти е нужна за придвижване - има градски транспорт, а извън града - автобуси, железница и самолети. Трамвай, тролей, автобус, метро - транспорт има. Второ, банята е дълготрайна инвестиция. От друга страна таралясник на цената на малка баня е хем краткотрайна инвестиция, по която ще изхарчиш още сума ти пари, хем е вреден не само за теб, но и за околните. А евтината баня все пак върши работа и не вреди на никого. Трето, аз тия "ама нямам пари за по-нова кола" не ги приемам. Бичиш бързи кредити, телефонът ти струва 1к, ама нямаш пари. Ей такива най ги обичам. Една ш*бана Дачия ти е 100 лева на месец чистак-бърсак нова от салона, точно колкото скапаните бързи и бавни кредити, които масово народът изплаща за плазми, въйфони и какви ли не още излишни глупости. И ще ти дойде с Евро 6, щото румънците се научиха да правят коли. Ама друго си е да ти дойдат гости и в хола чиливизуръ да заема половината стена. Пък на Дачията аверчетата ще пуфтят, че е скапана, щото карат BMW осемнайста употреба и се смятат за важни. Сиромахомилството и приказките "народът е беден" никога не са ми били по вкуса. Щом имаш кинти за интернет, бензин и да висиш вечер на бира навън - значи не си беден, точка.

#11 Dox 28.11.2019 в 21:30:49

Не бе, Кънчо, Кажи ми, как точно ще намалят замърсеността на въздуха с допълнително събраните пари от данъци. Хайде, чакам. А с точката не бързай. С обществения транспорт извън София също не бързай, защото явно не си наясно на какво дередже е. А българинът все още приема колата не като лукс, а като дългосрочна инвестиция. Защото за това му трябва. Да кара багаж на село и към града, инструменти, материали, за да си поддържа имота. Трябва му кола здрава, та да издържи и по черните пътища. А това са по-старите коли и основно немските. Аз например правя разлика между кола и кола. Защото знам, че не става дума за "Вземи там, некви безалкохолни. Да има".

#12 Kenny McCоrmick 28.11.2019 в 21:55:19

Може ли точно крепостен селянин като теб да не ми обяснява на мен, който пътува поне веднъж седмично някъде в страната, на какво дередже е транспортът. Само за последните шест месеца в тези 111 хил. кв. км съм пътувал с автобус, самолет (София - Варна и София - Бургас), още автобуси, и малко влак (че ги мразя от дете). Да видим дереджето... 1. Автобуси - перфектни. Wi-Fi, кафенце, спирки за пуш-пиш, чисто, приятно. Дередже - 9 от 10. 2. Самолет - задоволителен. Скапано кафе и сухи сандвичи. Спирки за пуш и пиш няма по обясними причини. Не е много чисто. 7 от 10. 3. Влак - тук вече зависи къде пътуваш. По необясними за мен причини едната линия до Пловдив се обслужва от хубав Сименс, другата - от някакъв порутеняк от Първата световна. Пиеш каквото си носиш. Чистотата е на нула. Ама ставаш и щъкаш колкото ти душа иска. 5 от 10. Ако осъществиш полов контакт - 10 от 10. Та с кое точно дередже не съм наясно извън София, или нещо совалките са зачестили, пък аз съм ги пропуснал? Колата не знам в коя година последно основното й предназначение е било да вози буркани, ама трябва да съм бил на около 18. Буркани можеш да возиш и у влака, и у автобуса. Пък ако едно от основните ти занимания всъщност е да влачиш от и до село, значи някъде в тоя живот бъркаш жестоко. А с тоя смешен данък ясно, че въздухът няма да се изчисти. Данъкът трябва да се вдигне с 500 процента за старите коли. Караш мръсен таралясник - супер, на месец плащаш два пъти колкото струва самият таралясник, честито. И бързо ще се оправят нещата. П.П.: Как немските коли издържат по пътищата, Доксе?! Сакън, ще ти се скарат господарите! Само Лада Нива, 4x4, 27 на сто харч, ще ти спрат стипендията иначе.

#13 Dox 28.11.2019 в 23:12:22

Така си и мислех, че не си в час, Кънчо, Виж сега, аз със самолет ще стигна по-лесно от София до Лос Анжелис, отколкото до Бургас или Варна, но ако поискам с автобус да си ида на село, което е на някакви си 65 км. от София, няма да мога, защото от година и нещо ги спряха. А селото си е живо. Около 1500 души, имат и поминък, а някои идват да работят в София и пътуват с коли. Комбинират се по 4-5 човека, на следващия друг, с неговата кола и така. Иначе автобуси имаше два пъти дневно, на две частни автобусни линии, но ги спряха, защото не им излизала сметката. Трябвало да се отклоняват 3 км., /нищо, че излизат от другия край на селото и пак стигат главния път по маршрута им/. А не можели да вдигат цените само на някои и пр.глупости. Поставиха условие на кмета, ако иска да минават от там, общината да им плаща по 18 хил.лева на година. Кметът /от БСП, естествено/ им каза да си гледат работата и сега, ако все пак в рейса има хора за наше село, те спират на главния път, народа слиза и маа пеша 3-4 км. до селото. Влак има няколко пъти седмично и се състои от локомотив с един вагон. Как да си нося щайгите с буркани при тези обстоятелства? А аз докато мога, ще си правя в буркани всякакви домашна туршии, лютеници, ракия и пр. А щайгите ми не са една или две, а много. За това ми трябва кола, с която да си обикалям и баирите за билки, гъби, джанки и др.интересни и полезни неща. Не, че не го правя и пеша, но понякога е нужна и кола. Яви се и друг проблем в последните години. Тия, дето произвеждат капачки за буркани са частници и, естествено, като такива, вече ги правят с отвратително качество - тънка ламарина, не се затварят, не могат да уплътняват и т.н. За това измислихме начин да използваме буркани с винтови капачки, но чувам, че щели тази практика да я забранят с наредба, щото тия капачки били само за еднократна употреба. Повторната им употреба била вредна и опасна. Явно някой закъсал с продажбите частник си е поръчал такова изследване, купил си е депутат в комисия и чака закон, който да му осигури оборота. Колкото до колите - руските също бяха здрави, особено москвичите, заради ходовата част /а москвича, предполагам знаеш, е правен по тертипа на Опел/. Но ги няма вече. А и да ги има - няма части. Аз, ако мога да го поддържам, още сега си взимам Москвич - седмица. Бяха със здрава ламарина. Скоростите бяха горе на волана. Имаше радио /лампово/. И вървяха навсякъде. Уазките им също още вървят и са супер за черните пътища. Мой познат на село има такава и ми е разправял колко пъти се е качвал с нея в планината, та да измъква разни закъсали свръх-супер мощни джипове дето били 4х4, 8х8 и прочие гъзи-гъзи играчки, струващи по няколко стотин хилки. Само не знам защо тия братя така и не се научиха да ги правят с дизелови двигатели. Даже и камионите им бяха на бензин. А пък аз съм фен на дизеловия двигател и докато мога - ще карам дизел. И в заключение, Кънчо, понеже виждам колко бързо и лесно решаваш проблемите - все пак имай едно наум, че тази държава ще започне да се оправя едва след като бъде съсипана окончателно. А това все още не е станало. А най-добре могат да я съсипят само и единствено частниците, особено българските такива. За това - нека ги приветстваме, защото в момента те вършат изключително полезна работа за България.

#14 Zayo 28.11.2019 в 23:13:19

Dox, тези глупости, които си изписал, ги пробваха преди 40 години. Диктатура на пролетариата му казваха - видя се, че не работи. Не разбирам защо пишеш глупости.

#15 Dox 28.11.2019 в 23:32:52

Споко. Няма и да разбереш. А ти как видя, че не работи, след като си роден 2001-ва година? С очите си ли? Аз пък ще ти кажа, че работеше, докато елитът и, не реши да я разруши. Нима не знаеш, че по принцип всяко нещо, което работи може да бъде разрушено? Стига да поискаш. А причините може да бъдат много. В случая основната беше алчност.

Новините

Най-четените