Диамантеният възел

"- Ако идваме от Русе, къде е левият завой?
- Изчакай следващия мандат!"

"Белокопитово" попадна в народния фолклор още преди да влезе в експлоатация.

Едва ли Бойко Борисов си е представял колко критики ще отнесе заради "диаманта на Хемус", когато режеше лентата на най-големия пътен възел и единствен от този вид в страната.

Оттогава не спират да хвърчат схеми, чертежи и пишман-експертиза.

Ама как се прави ляв завой? Ама защо не е "проста" детелина? Ама защо има X на брой конфликтни точки, след като на пътен възел "Горно нанадолнище" има само Y? Ама защо цели три моста? А какви са тези шест броя насипи? Ами ако искам да мина от Русе за София през Каспичан? Как? Защо?? КОЙ???

За да се провери глупакоустойчивостта му, "Белокопитово" дори се превърна в снимачна площадка за петминутен авто-лупинг, приключил учудващо леко и безаварийно, като се има предвид колко умишлени нарушения на Закона за движение по пътищата направи шофьорът.

Единственото му объркване дойде от 1) икономията от пътни табели върху и без това достатъчно сложното съоръжение (класика в жанра на АПИ) и 2) остатъчната маркировка от старото трасе, заради която шофьорът се притесни, че влиза в насрещното движение (на същото място си личаха още два-три чифта следи от внезапен спирачен път).

Видеото илюстрира онова, което и сами щяхте да проумеете с един поглед върху картата на Лудогорието и капка здрав разум:

Трафикът по второстепенното трасе от пътния възел не никак натоварен. Няма особени проблеми да се престроявате от дясно в ляво и обратно, да се качвате и да слизате от магистралата, или да се въртите в кръг, ако това ви доставя удоволствие.

Да, "диамантът" страда от всички дефекти на българското магистрално строителство, но левият завой му е последният проблем.

Истинският проблем е, че "Белокопитово" е безобразно оскъпен и отчайващо закъснял. Проблемът е, че е трябвало да види бял свят преди 20... поправка: преди 30 (тридесет) години, когато всъщност е поръчан и проектиран. Проблем е и, че проектантът и надзорникът са свързани фирми.

Проблемът е, че строителят си е издействал над 14 анекса и надценки към договора с бюджетни пари.

66 млн. лева* за пет километра магистрала с пътен възел - честито и със здраве да си ги ползвате.

Тези леко смущаващи "подробности от пейзажа" вероятно обясняват попретупания PR на кабинета, сведен до пасторални снимки с дрон и царствено помазание в Стара Плиска.

Нищо, поне вече знаем как се прави ляв завой. За десния - ще почакаме до следващия мандат.

 

*PS:

Средна цена за строителство на магистралите, които трябва да бъдат завършени през 2015 г.: 3,3 млн. евро/км.

Средна цена на километър магистрала по отсечката Панайот Волово-Белокопитово (заедно с пътния възел): 6,7 млн. евро/км.
Финансиране: 100% от държавния бюджет.

Средна цена на километър магистрала по "златната" 19-километрова АМ "Люлин" (заедно с всички съоръжения: тунели, мостове, укрепвания и др.): 9,6 млн. евро/км.
Финансиране: 75% европейско финансиране, 25% от държавния бюджет.

#1 скочубър 04.08.2015 в 22:12:35

уффф, писнА ми! тая Костова няма ли кой да я натрамбова най-накрая?! Само газ и стружки пикае тая жена..

#2 Dox 05.08.2015 в 01:03:50

Явно до сега Дияна Костова се е возила само на самолет /без да е пилот, естествено/. За това и се чуди какви са тия въпроси за ляв завой. Вижте сега, госпожо Костова, - при едно кръстовище, т.е. пресичащи се два пътя, има не два, а винаги 4 /словом: четири/ леви завоя. Вземете лист А4 и си начертайте с химикалката два пътя, които се пресичат. Там, където се пресичат, си представете, че идвате по единия път и се налага да завиете в ляво по другия. Такава ситуация ще възникне в 4 възможни случая /за да се уверите - завъртете листа 4 пъти на 90 градуса - без значение дали на ляво или на дясно/. При т.нар. "пътен възел" Белокоритово ясно се вижда как биха се изпълнили 2 от общо 4-те леви завоя. Т.е., въпросите са за другите два. И... много моля да се има пред вид, че въпросите се задават от хора, които имат поне 300 хил.км. шофьорски опит зад гърба си. Иначе, съдържанието на статията е доста странно. В началото сякаш се опитва да внуши, че в този "пътен възел" няма значими проблеми. Как се прави ляв завой - това проблем ли е? А завършва със заключението, че истинският проблем бил, че е безобразно оскъпен". Един вид - А бе, там няма кой знае какъв проблем, освен това, че има сериозен проблем!?!? Да, "пътният възел" е безобразно оскъпен, но е оскъпен, защото е безобразно усложнен. А защо е безобразно усложнен - е това вече си е сериозен проблем, нали? И проблемът не е само в оскъпяването, а също и в пъти увеличения риск от ПТП!!!

#3 partci 05.08.2015 в 08:54:38

Вие двамцата май не сте прочели и една дума след заглавието, ами сте решили просто да храните или в най-добрия случай са ви платили да тролите по темата. Пишете тотални глупости и абсолютно нищо общо с написаното в "коментирания" от вас текст.

#4 whocares 05.08.2015 в 09:19:37

... когато, някой някъде си е оставил ръцете, оправданието е винаги - "Ами, тя, системата, така е направена, аз нищо...". Престъпление е, например, катаджиите да дебнат из храсталаците, да се махат знаци, за да се захрани "хранилката", а "диаманта" да има "остатъчна маркировка", каквото и да значи това. Престъпно безумие е също така, да има оправдания от сорта на "Ами, то трафика няма да е много натоварен". Това е все едно, да направиш мост наполовина, с надеждата хората, които преминават през него, да не са много, и задължително с коне, за да прескочат нищото...

#9 мааму стара 08.08.2015 в 17:47:15

... koлко ли са слага у джеба от икономията на 1 сантиметър асфалт на 1 километър... а от 100 км !?!

Новините

Най-четените