Александър Сано не просто е в сърцето на машината - той е машина.
През последната година зрителите го гледаха в главната роля в драмата на Мартин Макариев "В сърцето на машината", а след това и в сериала "С река на сърцето". Междувременно с колегите му от Братя Мангасариян се събраха за пръв път от години за концерт в София, последван от "мега национално турне" в Пловдив, Варна и Бургас. Сега предстоят още концерти - във Велико Търново на 31 март и в София на 13 април.
Сано е сред продуцентите и на излезлия наскоро филм "Игра на доверие", а в платформата Storytel в края на февруари се появи и "Пермафрост" - прочетен от него аудиосериал, дело на автора на "Мамник" Васил Попов.
Как смогва? Честно, не знаем. Още повече, че има и други идеи - като например един ден да направи исторически филм за това как кан Тервел спира нашествието на арабите в Европа.
Но Сано е и реалист.
"Киното не е нещо, което можеш да направиш с 12 лева и 40 стотинки. За киното си трябват пари, а за исторически филм трябват много пари", казва ни в новия епизод на подкаста "Първа страница".
Преди да се е разпалил по темата за отношението на държавата към културата и в частност киното, той ни превежда през живота си - от ученическите истории до това как сменя политологията с актьорството, което сякаш е било писано за - по думите на баща му - "изпечен лъжец" като него.
"Тази професия ти или се раждаш за нея, или не", сигурен е Сано.
Вярва и в друго - колко важен е бил досегът с култура още от най-ранните му години за посоката на живота му.
"Само възпитанието мен ме предпази да имам, да го наречем, по-несмислен живот. Само това че съм бил нонстоп в култура, че от малък съм вдъхнал кислорода от театралния салон, от залата, че съм се занимавал с изкуство винаги...", разказва ни в подкаста за хора, книги и (не)истински истории.
Чуйте целия разговор с Александър Сано в "Първа страница" тук:
Срещнахме се със Сано една февруарска сутрин, преди да бъде погълнат от задачите за деня, вече предвидени час по час. Обяснимо е защо точността е важна за човек с толкова ангажименти.
Но той сякаш винаги е бил особено активен, още от ученик. От уроците по китара през "Хор на момчетата" до пънк групата "Трън", която сформира с приятели в Русе. В подкаста научихме, че има дигитализирани записи на песните им. Но защо човечеството няма достъп до тях, Сано?!
След две години политология в Софийския университет "Св. Климент Охридски" Александър се отказва от този път и кандидатства в НАТФИЗ. Следват пиеси, сериали, филми, за да стигнем и до днес, когато изкуството продължава да е част от живота му.
"И аз наистина искрено... не просто вярвам, буквално твърдя, че е задължително младият човек да бъде обграден с изкуство, каквото ще да е - танци, музика, рисуване", казва актьорът, музикант и продуцент, съдейки от собствения си опит.
Изкуството, с което е по-скоро на "Вие" обаче, е литературата. Заради дислексия, която му носи неудобство при по-дълго четене, а и заради бурното въображение, което от дете го отвежда в нови посоки и му пречи да се концентрира.
И това обаче се променя покрай записите на "Пермафрост" - хорър история за кошмари, които сполетяват обитателите на българската база на Антарктида. Благодарение на работата си по аудиосериала, открива слушането на аудиокниги (в момента изборът му е "Вова. Володя. Владимир Путин" на Кристина Курчаб-Редлих).
"Може би ме отсрамва единствено професията, защото ми се налага все пак да чета пиеси, сценарии", казва Сано. А такива не липсват, както става ясно в този епизод на подкаста ни.
"В сърцето на машината" например стана българското предложение за "Оскар" за чуждоезичен филм, а Александър разказва колко трудно е било филмът - получил похвали от доказани имена в Холивуд - да достигне до гласуващите за номинациите. За целта са нужни прожекции на различни места по света, но държавата не е помогнала особено.
"Една Грузия си изпраща филма с 250-350 хиляди долара за кампания да правят в Ел Ей и в Щатите като цяло, за да може хората да го видят", обяснява ни Сано, за да направи сравнение с това как на българския екип се е наложило да се справя с частни усилия и помощ от приятели.
За всичко това и още може да чуете в "Първа страница". Ако ви е по-удобно и за да може бързо след това да си припомните песните на братя Мангасариян - има го и в Spotify:
Този епизод достига до вас с подкрепата на Storytel.
Подкастът "Първа страница" е общ проект на Webcafe.bg и "С книги под завивките" и продължава да ви среща с интересни и вдъхновяващи личности от различни сфери, за да ви разкажат те за своите житейски и кариерни пътища, литературни вкусове и всичко друго, за което се сетим да ги попитаме.
Нов гост и нови препоръки ви очакват във всеки следващ епизод на "Първа страница" - винаги в четвъртък на всеки две седмици. За да не пропускате епизод, може да се абонирате за подкаста на някое от тези места или с всяко приложение за слушане на подкасти: