Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Текла Алексиева, която ни нарисува цяла (Библиотека) Галактика

Художничката, създала над 100 корици за легендарната книжна поредица, гостува в подкаста "Първа страница" Снимка: Личен архив
Художничката, създала над 100 корици за легендарната книжна поредица, гостува в подкаста "Първа страница"

За какво се сещате, когато чуете "Дюн"?

За филма на режисьора Дени Вилньов, за този на Дейвид Линч или за романа на Франк Хърбърт, върху който са базирани и двата? А може би просто в съзнанието ви изплува образът на гигантски пясъчен червей, порещ жълтите "морета" на планетата Аракис.

Когато аз чуя "Дюн", първото нещо, което изскача в главата ми, е корицата на едноименната книга, но изданието от легендарната поредица Библиотека "Галактика". Корица, дело на художничката Текла Алексиева.

Още помня как като дете се ровех из библиотеката в хола на родителите ми, а малките томове, дело на варненското издателство "Георги Бакалов", ми правеха най-силно впечатление - както с еднаквото си оформление, така и с кориците си.

Далеч не съм единствен. Десетки хиляди са българите, които и до днес свързват класики като "Дюн", "Пътеводител на галактическия стопаджия" на Дъглас Адамс и "Завръщане от звездите" на Станислав Лем именно с кориците, дело на Алексиева.

Безспорно може да се твърди, че нейното творчество е белязало спомените на няколко поколения читатели и най-вече любители на научната фантастика.

А работата ѝ по този легендарен проект всъщност започва случайно.

"Варненското издателство възложиха [поредицата] на мъжа ми и приятеля му - те направиха логото, библиотечното оформление. И един ден дойдоха и казаха: "Що не ни нарисуваш сега ти ей такава картинка", разказва ни Алексиева, докато ни гостува в подкаста "Първа страница".

Всъщност, ние гостувахме на нея, тъй като записът беше направен в дома на художничката в София, под акомпанимента на детска глъч около блока, няколко наздравици и малко тютюнев дим. Сюрреалистична картина, макар и не за корица на роман, а за създаването на подкаст.

Целия разговор може да слушате тук:

Алексиева разказва, че по онова време - в края на 70-те години - художниците в страната са познавали добре уменията на колегите си. Когато е трябвало да се свърши дадена работа, е било ясно към кого да се обърнеш. Уговорката е ставала по телефона, без договори.

След като първата корица на Текла е харесана от варненското издателство, работата потръгва. Така художничката създава над 100 корици за книги от Библиотека "Галактика" в периода 1979-1989 г.

Книги, за чиито тиражи всяко издателство днес мечтае. Книги, които развиват фантазията на читателите и без значение политическия строй, Железни завеси или цензура им позволяват да мечтаят за нови светове и изживявания.

А цензура по онова време със сигурност е имало.

"Проявяваше се страхотно много, навсякъде всъщност. Това беше принципът на съществуване на комунистическия строй, защото той без цензура не може", обяснява Текла. "Обаче тя не беше чудовищно строга и много хора минаваха между капките", допълва гостенката ни.

Разказва как цензурата грозно е ударила, "размазала" няколко нейни великолепни колеги.

"Но, ей Богу, мен никой за нищо не ме е цензурирал. Не че съм се съобразявала, оказа се, че съдбата е решила просто да мога да мина по някакъв начин, без да дразня някой висшестоящ. Не мога да си обясня защо", обяснява Текла.

Няма проблем дори с кориците за Библиотека "Галактика", които по думите ѝ са били различни от всичко, издавано дотогава в България. Въпреки това никой не ги напада - харесват се автоматично, а фактор вероятно е било и това, че книгите са донесли много приходи на издателството.

Все пак е имало една нейна корица, за която е имало притеснения как и дали ще се приеме.

"Една гола жена нарисувах за една корица, която притесни всички наоколо, защото това... смъртоносно опасно! Даже имаше комитет на книгата там, на един началник я показаха. Той каза: "Давайте, много важно!", и голата жена мина", смее се Текла, докато с думите си ни отваря прозореца към онези времена.

Илюстрацията, дело на Текла Алексиева, използвана за корицата на романа "Онирофилм" Снимка: Текла Алексиева
Илюстрацията, дело на Текла Алексиева, използвана за корицата на романа "Онирофилм"

В рамките на този епизод на "Първа страница" ще научите от нея не само как са се създавали кориците на книгите от Библиотека "Галактика" (да, чела е всичките) или колко сложно е било да се печатат корици през 80-те.

Разказите ѝ ще ви помогнат да видите - или да си спомните - времената, в които е било трудно да се излезе от страната, а когато някой е успявал, но не е бягал на Запад, са го питали: "Защо не го направи?".

Ще научите също какво мисли Текла за кориците на книгите, които четем днес; как и защо е чела немски философи като дете; защо една художничка има издадени стихосбирки... и не вярва в такова нещо като вдъхновението. Че и още, както си му е реда във всеки епизод на "Първа страница".

Ако ви е по-удобно да редувате любима музика и подкасти, то тогава може би ще ви е по-удобно да слушате епизода в Spotify:

Подкастът "Първа страница" е общ проект на Webcafe.bg и "С книги под завивките", в който водещите Темз Арабаджиева и Антон Биров ви срещат с интересни и вдъхновяващи личности от различни сфери, за да ви разкажат те за своите житейски и кариерни пътища, литературни вкусове и всичко друго, за което се сетим да ги попитаме.

Нов гост и нови книжни препоръки ви очакват във всеки следващ епизод на "Първа страница" - винаги в четвъртък на всеки две седмици. За да не пропускате епизод, може да се абонирате за подкаста тук:

Apple Podcasts / iTunes

Google Podcasts

Spotify

TuneIn

Blubrry

Castbox

PocketCasts

 

Най-четените