Какво да очакваме в Сингапур?

В рамките само на три години Гран при на Сингапур, единственото нощно състезание в календара на Формула 1, се утвърди като една от най-важните надпревари за спорта, отборите и спонсорите.

Състезанието на пистата „Марина бей" е и едно от най-дългите и трудни през годината за пилотите, болидите и стратезите във всеки един тим. Всяко състезание тук може да продължи до два часа, а с високите температури на въздуха и асфалта, с високата влажност и спънатото трасе, става ясно, че до победата се стига трудно. И всяка година досега пред колоната излиза кола на сигурността, така че и най-добрите планове може да се объркат.

През миналата година Гран при на Сингапур беше състезание, което се караше с три спирания в бокса, а тази година Pirelli отново предоставя на тимовете меките и супермеките гуми. Но през този сезон тимовете правят средно с едно спиране в бокса по-малко в сравнение с 2011, така че най-вероятно повечето пилоти ще карат с по две спирания в пита.

Трасето се намира на нивото на морето, така че налягането е по-голямо, въздухът е по-плътен, а това означава, че и разходът на гориво е по-висок. Към това добавяме и постоянните ускорения и спирания в рамките на всяка една обиколка. Така че болидите ще стартират доста тежки в неделя - всеки с около 155 килограма гориво на борда - с 10 килограма повече от нормалното. А това означава още допълнителни натоварване за гумите в първите обиколки след старта.

Пилотите на McLaren спечелиха последните три състезания този сезон, тръгвайки от полпозишън, така че вече имат 5 победи от 13 старта. Ferrari демонстрира скорост на „Монца", но там аеродинамичното притискане беше доста по-малко, а в Сингапур изискванията към колите са доста по-различни. В последно време пилотите на Red Bull имат трудности с темпото в квалификациите, а утре това може да се окаже много важен проблем.

Lotus се представи силно в Монако, Унгария и Валенсия, които са добър индикатор за това какво да очакваме от болидите в Сингапур, а освен това колите на тима демонстрираха добра работа със супер меките гуми в Монреал, като същото важи и за Sauber - Серхио Перес се качи на подиума.

В Сингапур Фернандо Алонсо има две победи: през 2008 с Renault и през 2010 с Ferrari. През 2009 спечели Люис Хамилтън, а миналата година победи Себастиан Фетел.

Метеоролозите очакват високи температури през целия уикенд, около 31 градуса и малък шанс за дъжд. Но рано или късно и в Сингапур ще гледаме състезание на мокро, просто времето по това време на годината прави това неизбежно.

Най-голямото предизвикателство пред пилотите в Сингапур е да запазят задните си гуми, които понасят сериозни натоварвания при постоянните спирания и ускорението на излизането от завоите, които са 23 в рамките на една обиколка. В първата си година като доставчик на гуми Pirelli откри, че трасето в Сингапур е доста агресивно и рискът от прегряване на гумите е доста сериозен, което пък от своя страна води до термална деградация - нещо, което видяхме в доста от ранните състезания тази година.

В Сингапур много сериозно се натоварват и спирачките, не само заради тежките спирания за бавните завои, но и заради честото им използване и липсата на по-дълги прави, където те могат да се охладят. Това също добавя допълнително натоварване върху гумите, а зрителите ще се наслаждават на грейнали в червено спирачни дискове още в началото на надпреварата.

Очаква се супер меките гуми да са с около 0,8 секунди на обиколка по-бързи от меките, както и по-издръжливи при по-висока работна температура. Миналата година тимовете предпочитаха да залагат основно на супер меките, а не на меките гуми, въпреки че при Ferrari се получи точно обратното.

Вече стана дума за спиранията в бокса, но да се върнем на темата - първите четирима на финала миналата година караха с по три спирания в бокса - първата и последната серия обиколки със супер меки гуми, средната - с меки. Но Пол ди Реста спечели шестото място, като тръгна 10-и, след като спести цял комплект нови меки гуми от квалификацията и кара с две спирания в бокса, като втората му серия обиколки беше със супер меките.

Можем да очакваме първото спиране на лидерите около 17 обиколка , а второто - около 39.

Колата на сигурността ще е много важна, защото ако престои повече време на пистата - поне 5-6 обиколки, пилотите ще имат възможност да удължат живота на гумите си и да спестят едно спиране в бокса. Но и това е в сферата на предположенията.

Новините

Най-четените