Във вчерашните свободни тренировки за Гран при на Унгария, пилотите на Red Bull и Ромен Грожан с Lotus демонстрираха, че се справят най-добре на горещи и прашен асфалт на „Хунгароринг". Но големият въпрос за утрешното състезание ще е свързан отново с експлоатацията на гумите от болидите на водещите отбори.
От стратегическа гледна точка Гран при на Унгария ще е много интересно състезание, най-малкото защото тук дебютират новите за 2013 спецификации на гумите Pirelli. Заедно с тях в сила влизат и новите, по-строги правила за безопасност в боксовете - след инцидента в Германия ограничението на скоростта в алеята пред боксовете е вече 80 км/ч, което означава, че всяко едно посещение при механиците ще се удължи средно с 3 секунди. А това прави стратегията с повече спирания в бокса не толкова атрактивна.
Към това трябва да прибавим и жегата този уикенд в Будапеща, като температурата на асфалта на пистата с лекота ще надхвърли 50 градуса.
Новите гуми бяха използвани на теста за млади пилоти на „Силвърстоун" и там се видя, че деградацията им е по-малка с сравнение с досегашните сликове, а това означава, че отборите може и да си спестят някое и друго спиране в бокса.
По-рано през сезона Force India, Ferrari и Lotus блокираха промените в спецификациите на гумите, но сега с оглед на това, че колите им износват по-слабо и по-равномерно гумите, особено в жегата в Будапеща, сега може да се окаже, че новите сликове са по-подходящи точно за тях. А и както стана дума, повечето спирания в бокса вече не са толкова успешна алтернатива. Ако пилотите на Lotus успеят да изкарат състезанието с едно спиране в бокса по-малко, както и да навъртят повече обиколки с меките сликове, това определено ще им даде предимство. Тази година като цяло гумите са по-меки, така че темпото в състезанието трябва да е по-високо в сравнение с 2012.
И за да стане още по-интересно, тук трябва да отбележим, че „Хунгароринг" се използва сравнително рядко през годината, което означава, че трасето е прашно и в хода на уикенда нивото на сцеплението постоянно се подобрява. А това означава, че впечатленията, които сме събрали от представянето на гумите в петък, може да се окажат напълно погрешни и подвеждащи. Така най-полезната сесия за настройки на колите се оказва сутрешната тренировка в събота. Вече знаем, че трасето е нагънато, настилката дава слабо сцепление и на места пистата е доста неравна.
Стартът на „Хунгароринг" винаги е бил много важен, няма много места за изпреварване, а бавните втори и трети завои вече разтеглят колоната. Спринтът към първия завой е дълъг - от полпозишъна до точката за спиране за първия завой са точно 400 метра. Работата на системите KERS ще е важна на старта, но в състезанието тези системи няма да са толкова ефективни - на „Хунгароринг" няма толкова много места, където се спира сериозно, така че е трудно в рамките на една обиколка системата да се презареди напълно.
Напълно очаквано, повечето тимове ще се стремят да изпълнят стратегия с две спирания в бокса. Тепърва ще разберем дали меките или средно твърдите гуми са по-доброто решение за състезанието. Ако слабото износване и контролираната деградация на меките сликове, които се проявиха на „Силвърстоун", се появят и тук, то меките сликове ще се основните гуми за състезанието. В сравнение със средно твърдите те дават аванс от 0,8 до 1 секунда на обиколка. Най-вероятно Lotus ще е тимът, който има най-голям шанс да се възползва от тази опция. Миналата година Кими Райконен кара две серии от обиколки с меките гуми, като средният стинт беше с дължина 25 обиколки.
Но важната задача на всички отбори е да разберат как ще се държат средно твърдите гуми в наистина дълга серия от обиколки, както и точно да се установи момента в тази серия, в който средно твърдите гуми започват да се представят по-добре от меките.
За да проработи стратегията с две спирания в бокса, пилотите трябва да изкарат с гумите, с които са стартирали до 17 или дори до 20 обиколка.
На „Хунгароринг" предните гуми са изключително натоварени - от една страна заради дългите завои, а от друга заради баланса на колите, при които предницата е много по-натисната към пистата. И високите температури също ще си кажат думата.
С оглед на новите гуми, може би утрешното състезание ще прилича на това, което гледахме миналата година. Стратегията с две спирания беше печелившата, а тези, които спираха три пъти за гуми загубиха - те загубиха позициите си в последните обиколки, а след това, въпреки че бяха с нови гуми не успяха да си ги върнат. Така че тази година определено всички ще се борят за две спирания в бокса.
Да видим дали ще успеят.