Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

В ПСЖ да не са луди да държат още Меси?

В ПСЖ да не са луди да държат още Меси? Снимка: Getty Images

Гледката и звукът от това феновете на Пари Сен Жермен да освиркват Лионел Меси не е нещо ново на "Парк де Пренс". Аржентинецът така и не успя да се установи във френската столица и изглежда безумно да остане след лятото.

Да, говорим за един от най-добрите футболисти в историята, седемкратен носител на "Златната топка" и световен шампион, който вече неведнъж е освиркван от собствените си фенове.

"Срамота - коментира Тиери Анри по "Amazon Prime" след загубата на ПСЖ с 0:1 от Лион в неделя. - Не можеш да освиркваш най-добрия футболист в отбора си, който е вкарал 13 гола и е дал още 13 асистенции този сезон.

Лично аз бих искал да го видя да завърши кариерата си в Барселона, в Европа. След това не знам какво ще прави. Не ми хареса начина, по който напусна Барселона, и след всичко, което направи за клуба. Той трябва да се завърне в Барселона заради любовта ни към футбола."

И би могъл да го направи. Това вече не са само спекулации. Президентът Жоан Лапорта, старши-треньорът Шави и редица от звездите на каталунците открито заявяват желанието си аржентинецът отново да стъпи на "Камп Ноу". За разлика на "Парк де Пренс", феновете биха го приели с отворени обятия.

Но Меси може и да остане в Париж. Въпросът е защо ПСЖ би искал да го задържи. Дали и двете страни не заслужават нещо по-добро?

Проектът ПСЖ

На първата си пресконференция, след като купи ПСЖ през 2011-а, президентът на Qatar Sports Investments (QSI) Насер Ал-Хелайфи, се зарече, че под негово ръководство клубът няма да привлича суперзвезди като Меси, а ще се старае да "копае собствени диаманти" в академията си.

Въпреки това, не дълго след тези думи, ПСЖ започна да изсипва торба с пари след торба с пари за трансфери на футболисти като Златан Ибрахимович, Дейвид Бекъм, Тиаго Силва, Хавиер Пасторе и др.

Хелайфи започна да развива проекта ПСЖ по американски модел. Превърна ПСЖ в марка, с която всички да се съобразяват. Договорът му за спонсорство с "Air Jordan" спомогна за привличане на по-младата аудитория в Северна Америка и Азия, която е запалена по баскетбола.

Снимка: Getty Images

Преди десетилетие ПСЖ имаше 500 хиляди последователи в социалните мрежи. Сега те са над 140 милиона по различните платформи. Както развиват глобалния си имидж, така парижани се грижат и за нуждите на привържениците си по места. В Япония, например, клубът отвори три магазина, които произвеждат висококачествени продукти, дело на местни дизайнери, насочени специално за подрастващото поколение.

Междувременно Хелайфи не жали средства храната във ВИП ложата на "Парк де Пренс" да идва от най-добрите пазари и да е готвена от най-добрите френски шеф-готвачи. Резултатът - все повече и повече европейски и световни звезди намират място на специалните места на стадиона, някои от които облечени в клубните цветове.

На местна база ПСЖ имаше достатъчно фенове, но за да изгради глобалната си мрежа от привърженици, трябваше да посегне към звездните трансфери. С огромния си бюджет парижани печелят титлата в Лига 1 почти на ходом, но мечтата за Шампионската лига остава неосъществена.

Въпреки че Ал-Хелайфи обеща триумф в най-престижния евротурнир до пет години, дори след привличането на Неймар, Килиан Мбапе и Меси "купата с големите уши" продължава да бъде мираж. Най-близо до спечелването ѝ клубът бе през 2020-а, когато достигна до финал, но загуби битката за трофея от Байерн Мюнхен.

Ефектът Меси

Аржентинецът може и да пристигна като свободен агент, след като, на практика, бе изгонен от Барселона, но колосалната му заплата тежи като воденичен камък на врата на клуба.

Дори на 33 Меси си остава феномен на и извън терена. Само в първите шест месеца след обявяването му ПСЖ продаде над милион фланелки с неговото име. "Щяхме да продаваме още повече, ако можехме да ги произвеждаме толкова бързо", коментира през декември 2021-ва отговорникът за спонсорската сделка с "Nike" Марк Армстронг.

Фигурата на Меси спечели на ПСЖ още няколко допълнителни спонсора, като допринесе и с едни 20 милиона последователи в социалните мрежи, които от тогава досега продължават да растат с още по милион всяка седмица.

Според Армстронг отзвукът от трансфера на Меси и ангажираността на феновете в социалните мрежи е надминала всички предишни трансфери в историята на клуба, взети заедно.

Но еуфорията бързо отшумя. Първият сезон на Лео не бе нищо особено. Аржентинецът изглеждаше незаинтересуван какво се случва на терена на клубно ниво, след като на национално, най-накрая, бе спечелил нещо значимо - Копа Америка. След това прекара и Covid-19, а не бива да се забравя и задължителният период за адаптация на ново място.

Но през 2022/23 започна отново да изглежда като стария Меси. Преди Световното наниза 11 гола и блестеше под ръководството на Кристоф Галтие. След мондиала и спечелването на световната титла обаче дойде отпадането от Шампионската лига - отново на осминафинал, отново от Байерн Мюнхен.

Феновете веднага откриха виновника за това в лицето на Меси. Привържениците гледат на Лео като на маркетингов трансфер, не виждат раздаването, което искат от него, и непрестанно поставят под въпрос отдадеността му към клуба.

Проблемът Неймар

Ако Меси остане на "Парк де Пренс", клубът трябва да намали разходите си с 30%.

В ПСЖ отлично знаят, че не могат да задържат и трите си големи звезди след лятото. Просто няма икономически смисъл в това. И докато никой не би тръгнал да продава Мбапе, а Неймар има договор до 2025-а и не смята да ходи никъде, най-логична изглежда раздялата с Меси, чийто контракт изтича след края на сезона.

Снимка: Getty Images

За момент се появи дори слух, че ПСЖ може да се опита да уволни Неймар, плащайки му солено обезщетение само и само да задържи Меси, но идеята, наистина, звучи налудничава.

Това (ли) е краят...?

ПСЖ има проблем. Меси е от изключителна важност за проекта в настоящия му вид - маркетингово чудовище, което е готово да удовлетвори всяка финансова претенция, без значение дали тя е от страна на феновете за рекордния 222-милионен трансфер на Неймар през 2017-а, или за космическите заплати на Мбапе, Меси и бразилеца.

Аржентинецът също е наясно с дилемата, пред която е изправен клубът, но другата опция пред него в Европа - Барселона, едва ли, е много финансово изгодна. Да, феновете ще скандират името му по цял мач, но дали той е правилният човек за проекта, който Шави започна да гради на "Камп Ноу"?

Меси ще играе, каквато роля му се отреди на терена, но нали никой не си представя, че може да бъде нечия резерва? Нали никой не се заблуждава, че отново всяка атака ще минава през него и всеки ще се съобразява със стила му на игра?

Междувременно в ПСЖ трябва да си извадят поуки от грешките през последните 12 години. Да, QSI успя да издигне клуба до невиждани преди висини и от 70-те милиона, за които го купи през 2011-а, сега той да бъде оценяван на над 2,2 милиарда евро.

Прогресът е очевиден. Установяването като един от най-сериозните противници на европейската цена е налице. Привличането на сериозна фен маса на местно и на глобално ниво е факт.

Но резултатите в Европа липсват. Не бяха постигнати след налетите стотици милиони за трансфери. Може би е време за нещо ново.

В ПСЖ трябва да се запитат какво преследват. Защото с привличане на суперзвезди стигнаха доникъде. И на феновете вече им писна. Раздялата с Меси би била крачка в правилната посока, която трибуните ще оценят.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените