Facebook има повече "жители" от САЩ и Китай. Сега вече има и своя валута.

Facebook не се радва на твърде голямо доверие от страна на потребителите. Но за сметка на това продължава да разполага с огромно количество потребители.

И това е напълно достатъчно за създаването на Libra - новата виртуална валута на Facebook.

Криптовалутите могат да се използват за дигитални разплащания на стоки и услуги, както и за трансфер на пари. Подобна функция вече се предлага от услугата Venmo на PayPal. Засега по-голямата част от потребителите не възприемат виртуалните пари като удобна форма за плащания. Най-известната от тях - биткойн - функционира по-скоро като инвестиционен актив.

Libra обаче има потенциала да се превърне в по-удобен инструмент за разплащания и онлайн-преводи за милиони хора по света.

Facebook създава нова независима фондация в подкрепа на Libra. Общо 28 партньорски организации се подготвят да приемат въвеждането на валутата през 2020 г. На практика, това е най-смелата стъпка в полза на блокчейн-технологиите, възприета от американски технологичен гигант досега.

Libra е и стратегически залог върху идеята, че достатъчно хора биха доверили личните си финанси в компания, разтърсвана от скандали и компрометирана от случаи на злоупотреба с лични данни.

Критиците на Libra обаче не могат да се примирят с проблемите на Facebook заради подхода им към всеобхватното събиране на информация за потребителите и множеството случаи на уязвимости в сигурността, които са особено притеснителни за криптоиндустрията, проповядваща ползите от "децентрализираната" власт.

Някои инвеститори и мениджъри на криптовалути са дълбоко скептични по отношение на готовността на Facebook да се раздели с тоталния контрол върху криптовалутата си, което е един от основните принципи на тази индустрия.

И все пак Libra има потенциал за успех - най-вече заради огромния мащаб на Facebook. Несравнимият ресурс, с който компанията разполага под формата на потребителска база, е единственото световно "население", което е достатъчно голямо за създаването на своя собствена единна валута. А и списъкът от компаниите, подкрепящи Libra, e впечатляващ. В списъка им са включени някои от платформите, в които FB-валутата ще може да се ползва за разплащане на сметки, трансфери или месечни абонаменти - Uber, Spotify, PayPal и др.

Подкрепа за проекта Libra идва и от двете услуги за традиционни парични разплащания - Visa и Mastercard.

Не е изключено този експеримент да се разшири до такава степен, че потребителите да преодолеят притесненията си по отношение на останалите дигитални валути и да започнат да инвестират в биткойн и др. опции.

Независимо дали подкрепят или отричат Libra, почти всички играчи на крипто- и технологичния пазар следят поведението на Зукърбърг с изострено внимание.

Как ще работи Libra?

Facebook формира независима фондация, базирана в Женева, към която досега са привлечени 28 партньорски организации. Тази фондация ще служи за гарант и управител на дигиталната валута. Целта е в нея да бъдат включени общо 100 различни партньори с равностойна сила преди 2020 г., когато се очаква Libra да бъде пусната в действие.

Според първоначалните данни - всеки от партньорите в Libra Foundation е инвестирал по 100 милиона долара. Фондацията си е поставила за цел да събере база от 1 млрд. долара, която ще служи за резерв на дигиталната валута и за поддържане на относителна стабилност на стойността й. Това е едно от решенията, които Зукърбърг вижда за най-голямата пречка пред масовизацията на криптовалути като биткойн - резките спадове и пикове в цената на единица валута могат да откажат всеки редови потребител от активното им използване при транзакции.

Един от 28-те партньори е нов продукт на име Calibra, който ще се управлява от Facebook. Calibra ще служи като дигитален портфейл, през който хората ще могат да пращат пари до други потребители или търговци през FB, Messenger или WhatsApp.

По този начин Calibra влиза в пряка конкуренция с peer-to-peer услуги като Venmo, с изключение на факта, че се базира на виртуална валута, а не на държавно-поддържана парична единица.

Целевата група на Libra и Calibra не са американските потребители, а по-скоро гражданите на страни, чийто достъп до търговски банки не е надежден. Основното послание не Facebook е, че достъпът до мобилен интернет е по-добър от физическия достъп до банките в много страни. Именно това поставя Facebook в изгодно конкурентно положение пред другите финансови услуги в развиващите се страни.

Ако потребителят може да изпрати пари до близките си зад граница, през телефона си, без забавяне и без допълнителни такси, това ще направи банковите преводи ненужни за хората с по-ограничени финансови възможности. Получателите на парите могат да ги запазят във виртуалните си портфейли или да ги конвертират в местната валута.

Facebook не е първата технологична компания, която осъзнава, че платформата й може да запълни празните ниши на финансовата инфраструктура. Apple Pay дава възможност на хората да купуват стоки с телефоните си. Компанията на Тим Кук създаде и нова кредитна карта в партньорство с Goldman Sachs. Предимството би трябвало да е на страната на FB заради значително по-голямата потребителска база и ангажимента да не налагат такси върху преводите.

Проблемът с доверието обаче остава.

Не е лесно да повериш парите си на когото и да било онлайн през 2019 г. А още по-трудно става, когато насреща стои Facebook.

Спомнете си за всички скандали от последните няколко години, свързани с пробивите в сигурността и злоупотребите с лични данни на стотици милиони души по цял свят. Спомнете си недоизказаните извинения. Спомнете си обещанията, че "повече няма да правим така".

Тези гафове със сигурност ще бъдат претеглени от потребителите, които се колебаят къде да вложат парите си.

Отговорът на Facebook: хората ще могат да ползват валутата Libra, без да се обвързват с фирмен продукт на FB като портфейла Calibra.

Създателите на проекта твърдят, че няма да използват каквито и да е данни от финансовите транзакции на потребителите си, за да им изпращат таргетирани реклами. Твърдят, че "ще се отнасят сериозно" с парите на клиентите си.

И все пак Facebook не е благотворителна организация за хората без банкови карти. Идеята зад навлизането на компанията в пазара на финансовите услуги е генерирането на нови приходи, а в бъдеще - дори предоставянето на кредити за физически или юридически лица.

Libra трябва да се появи през първата половина на 2020 г. Някои наблюдатели прогнозират, че това е една от най-важните стъпки в развитието на Facebook.

Новините

Най-четените