Времето наистина тече неумолимо - и за нас, хората, и за любимите ни конзоли. Сякаш бе вчера, когато продължилото почти десетилетие царуване на PlayStation 3 най-сетне приключи и дойде време за неговия дългоочакван наследник.
Но това "вчера" всъщност бе през есента на 2013 г. и днес, почти шест години по-късно, от Sony вече са готови да говорят за PlayStation 5.
Смята се, че това ще бъде "нежен" преход към следващото поколение игрални конзоли, до такава степен, че някои игри се очаква да бъдат пуснати и за двете платформи. Новата конзола ще използва и физически носители, на фона на предположенията, че следващото поколение ще разчита изключително на дигитални игри, подобно на мобилния гейминг.
Главният конкурент на Sony, Microsoft, изглежда вече тества пазара с неотдавнашното обявяване на Xbox One S All Digital Edition, който няма оптичен диск. Sony обаче очевидно залага пак на класически тип конзола, която ще се хареса на хардкор аудиторията, гледаща скептично на стрийм гейминга и услуги като тази на Apple. Посланието на японския гигант е ясно: целта е PlayStation да си остане избор на сериозния геймър.
Голяма част от информацията, разкрита сега, е потвърждение на дългогодишни слухове и спекулации, и по-специално, че Sony е приела най-новите технологии, достъпни от хардуерния партньор AMD. Повторната работа с производителя на процесори и видеокарти се налага заради желанието на Sony да осигури обратна съвместимост с PS4 игрите. Параметрите продължават със споменаването на поддръжка на 8K резолюция и нов HDMI стандарт, който позволява 8K изображенията да се показват в 60Hz, а 4K да достигнат 120Hz.
PS5 ще предложи и нов 3D аудио процесор, който осигурява качествен звук отгоре, отзад и отстрани на играча.
Преди известно време се заговори, че следващият PlayStation ще предложи SSD диск като стандартна опция. Този слух обаче бързо бе отхвърлен - въпреки намаляващите цени на SSD дисковете, ставаше въпрос за оборудването на десетки милиони конзоли с модел, който трябва да бъде достатъчно добър, за да издържи и след години.
Но сега вече знаем, че PlayStation 5 действително ще съхранява игрите ви на SSD диск, който гарантира бързина и надеждност, невиждани досега в официална конзолна конфигурация.
За да покаже предимствата на това, архитектът на PS5 Марк Сърни демонстрира времето за зареждане на видеоиграта Marvel's Spider-Man от 2018 г.
Актуалната PlayStation 4 Pro зарежда определена секция за около 15 секунди, докато комплект за разработка, използван от разработчиците на игри на PS5, изпълнява същата задача за по-малко от една секунда. Както Сърни отбеляза, изграждането на хардуера около SSD води до много по-добри резултати от простото поставяне на SSD в налична хардуерна конфигурация като PlayStation 4.
Но какво следва, ако вече имате PlayStation 4?
Най-добрата новина за сегашните собственици на PlayStation 4 е обратната съвместимост. Компанията потвърди, че такава ще има, както и че тя ще бъде физическа - т.е. сегашните ви дискове ще работят с новата конзола. С преминаването между поколенията, обратната съвместимост е изключително важна, тъй като иначе милиони геймъри остават с колекции от дискове, които са безполезни, след като се сдобият с новата система. Въпросът има както технически, така и рекламен характер.
Програмата за обратна съвместимост на Microsoft е огромен инженерен процес, при който голям екип програмисти и тестъри изпробват всяко съвместимо заглавие, за да са сигурни, че то ще върви поне толкова добре, колкото на оригиналния хардуер. Екипът тества всички Xbox и Xbox 360 игри на базовата Xbox One, както и на ревизиите Xbox One S и Xbox One X, а постоянният поток от нови добавяни заглавия спечели уважението на феновете.
При следващото поколение PlayStation въпросът за обратната съвместимост се отнася и до шлема за виртуална реалност PSVR.
Очакваме да видим нова негова версия, вероятно малко след премиерата на конзолата.
Междувременно конкуренцията на Sony изглежда също вдига оборотите, като всеки основен производител на конзоли се очаква да обяви плановете си скоро. Microsoft планира да "излезе на скорост" на E3, най-голямата годишна конференция на гейм индустрията, където може да започне да описва плановете си за следващия Xbox. Nintendo от своя страна планира да пусне хардуерни ревизии на своя популярен хибрид Nintendo Switch. Всички те ще се сблъскат с напълно нов конкурент, след като Google влезе в гейм пазара със своята услуга за стрийминг, наречена Google Stadia, която ще започне публично тестване по-късно тази година.
Но цената на следващото поколение PlayStation е онова, което може да е от най-голямо значение.
Сега знаем, че новата конзола използва най-съвременния процес на производство на своя процесор и изключително бързо решение за съхранение. Паметта остава скъпа стока до точката, в която най-евтината 16GB графична карта със 7nm технология струва 699 долара в момента. Sony направи правилния ход, като оцени пускането на PlayStation 4 и PS4 Pro на 399 долара - но може ли да повтори трика за следващото поколение машина, или Xbox One X показа, че ранните потребители ще са склонни да плащат цена от 100 долара повече за правилната спецификация?
Също така не знаем каква е датата на излизане, освен факта, че няма да се появи тази година - 2020 г. изглежда като разумно предположение, така че очакваме в следващите месеци многобройните въпросителни да отпадат една по една.
В един свят, където всичко се променя непрестанно, може би най-добрият подход е да предложиш на играчите това, което вече знаят и харесват. Sony няма нуждата да ви продава нещо ново или трудно за обяснение: следващата PlayStation система ще ползва дискове, ще позволява на разработчиците да правят по-добри игри и ще позволи на тези игри да се зареждат много по-бързо. Тя отново ще седи близо до телевизора ви и ще ви осигурява достъп до невероятно качествени развлекателни продукти.
И, поне засега, това може би е всичко, което геймърите искат от следващата си конзола.