Супермаркетът на бъдещето - без персонал, без опашки и без каси

Онлайн гигантът Amazon прави ход, който може да доведе до революция в начина, по който светът пазарува. Компанията на Джеф Безос отвори в Сиатъл първия си супермаркет, в който няма каси или хора, които работят като обслужващ персонал. През изминалите малко повече от 12 месеца магазинът, наречен Amazon Go, беше тестван от служители на компанията.

Обектът използва огромен брой монтирани на таваните камери, които идентифицират всеки клиент и следят каква точно стока слага той в пазарската си количка. Така се елиминира нуждата от минаване през каса за сканиране на баркодовете и разплащане.

Принципът, който Безос иска да наложи, е "Just Walk Out", намеквайки за бързото, лесно и безкешово пазаруване.

Преди да влязат в Amazon Go, клиентите трябва да имат свалено и инсталирано съответното приложение на смартфона или таблета си. То следи в реално време и анализира всяко движение на купувача. Сензори на рафтовете от своя страна реагират, ако стоката бъде взета, и я изтриват от списъка с покупки, ако бъде върната на мястото й. Накрая на изхода на помещението парите се взимат директно от Amazon акаунта на клиента.

Магазинът е отворен за служители на Amazon още от декември 2016-а и се очакваше да стане достъпен публично доста по-бързо. През тези месеци обаче възникнаха технически препятствия, например в идентификацията на клиенти с еднаква телесна структура, както и при такива, които местят стоките по рафтове, където не им е мястото.

Потенциален проблем е и това, че към момента всеки може да закупи буквално всичко от асортимента, предлаган в магазина.

Напълно възможно е непълнолетни лица да излязат с алкохол, защото се продават и различни видове бира и вина. Засега заради политиката без хора, които да обслужват клиентите, не се предвиждат служители, които да изискват лични карти от посетителите.

Друг минус е, че обиколката на подобно място не изглежда точно като пазаруване и затова клиентите са склонни да обръщат много по-малко внимание какво, колко и на каква цена купуват. Никой не вади реално пари от портфейла си или не сканира картата си през ПОС-терминал. Това би могло да насърчи импулсивното и необмислено харчене повече и от обиколка в мола в пристъп на лошо настроение.

От друга страна системата за следене на покупките почти напълно елиминира вероятността за кражби от рафтовете на Amazon Go. Не можете да влезете вътре, без да използвате мобилното приложение, а веднъж стъпили в магазина, сте под постоянно видеонаблюдение от сто различни ъгъла. Репортер на изданието New York Times опитва да изнесе няколко кена безалкохолно, при това с предварително разрешение от управата на обекта. Той все пак е прихванат и парите за покупката са удържани от акаунта му.

Джана Пуерини, директор на Amazon Go, казва, че магазинът функционира повече от добре по време на тестовия си период.

Към момента обаче от Amazon се въздържат от потвърждение дали ще отварят още Go-магазини.

Въпреки това всеки, който работи в търговията на дребно, знае, че колкото по-бързо един клиент успее да закупи желаната стока, толкова по-склонен е да се върне за още покупки. А да оставиш омразните опашки в миналото е нещо, което ще даде огромно предимство на всеки търговец пред конкуренцията му.

Магазинът в Сиатъл все пак не е първият опит на Amazon в търговията със стоки не онлайн, а в магазини. През 2015-а фирмата отвори своя книжарница, отново в Сиатъл, където е и седалището на компанията. В момента в САЩ функционират 13 такива книжарници, както и няколко франчайз обекта.

Главният финансов директор на Amazon - Брайън Олсавски, наскоро каза, че конкурентите на компанията трябва да очакват появата на повече магазини от типа Amazon Go в близките месеци. Според Олсавски може да се очаква истинска експанзия, но все още е рано да се говори по-конкретно, тъй като плановете на корпорацията търпят развитие.

Любопитно е още, че експериментът с Amazon Go се случва само на няколко пресечки от друг подобен технологичен опит - този на веригата кафетерии Starbucks да елиминира напълно плащането в брой в обектите си.

В момента опитът се провежда само в един от повече от 27 000 магазини на кафетерията по целия свят, а редовните клиенти на точно този обект са повече от недоволни да разберат, че фиатните им пари няма да бъдат приети там.

Някои от потребителите обаче казват, че това им помага да следят колко точно харчат - дебитните и кредитните им карти се прибират заедно с касовите бележки и накрая просто теглят чертата. За други е потискаща мисълта, че всеки трябва да използва банкови карти или смартфон приложения.

Има обаче един неоспорим факт и той е, че компаниите обичат да следят покупките на клиентите си, за да ги накарат да купуват повече.

И ако безкешовите разплащания потенциално носят по-малък риск, то всяко от тях съдържа ужасно много информация за купувача и неговите предпочитания.

Дали така ще изглежда бъдещето на пазаруването - магазини без човешки персонал, каси и пари в брой? Тепърва предстои да разберем. За момента ако сте много любопитни как изглежда всичко това - трябва да отскочите до Сиатъл.

Новините

Най-четените