Най-добрата актриса е невидима

Тя е едно от най-известните лица на Холивуд, но в най-коментираната й роля от години я няма никаква на екрана.

Миналия уикенд на кинофестивала в Рим Скарлет Йохансон спечели приза за най-добра актриса, като за победната роля използва единствено гласа си.

В новия филм на Спайк Джоунс Her тя се превъплъщава в дигиталната лична асистентка на главния герой (Хоакин Финикс), създадена, за да отговори на всичките му нужди.

Благодарение на нея се разгръща необичайната история на писател в творческа криза, който влиза в сложна интимна връзка с операционна система на компютъра си.

Her вече събра доста положителни ревюта, но с наближаването на номинациите за Оскар, шумът се концентрира върху невидимата звезда на филма. Миналата седмица иконичното за Холивуд издание Variety (чрез един от редакторите Тим Грей) призова Академията „да мисли нестандартно" относно ролята на 29-годишната Скарлет.

„Идеята за мъж, който се влюбва в гласовата система на компютъра си е доста трудна за предаване, но Йохансон я кара да изглежда съвсем реална - а персонажът й става все по-дълбок и комплексен с течение на филма, което е толкова трудно за постигане без никакви изражения на лицето. За мен това е истинско актьорско майсторство".

Продуцентката на филма Меган Елисън вече потвърди, че с ролята си Йохансон е напълно годна да влезе в битката за Оскарите. Ако тя наистина бъде сред номинираните, това ще е първата в историята номинация за актьор, който въобще не се появява в рамките на филма.

Този развой на събитията ще е полезен и за да се отдаде заслуженото на един твърде дълго пренебрегван аспект от актьорството.

Дарт Вейдър не заслужава ли награда?

През годините добрите озвучители са били ключови за успеха на класически анимации като „Играта на играчките" (Том Ханкс и Тим Алън) и „Книга за джунглата" (Луи Прима и Фил Харис).

Лишени от плът персонажи са заживявали свой живот и в много игрални филми, най-вече фантастики. Достатъчно е да си спомним компютъра-убиец HAL от „2001: Космическа одисея" със смразяващия глас на иначе напълно неизвестния Дъглас Рейн. А нужно ли е въобще да споменаваме Джеймс Ърл Джоунс като Дарт Вейдър?

Този тип роли навлизат и в други жанрове. Най-печелившата комедия на миналата година „Приятелю, Тед" беше осмислена от палавата уста на режисьора Сет Макфарлейн, озвучил така важния за сюжета плюшен мечок.

В съвсем близко бъдеще се очаква „невидимите актьори" да станат и още по-ценни, заради напредъка на техниката и разширяващите се възможности за анимация. Тъй че защо компютаризираната Йохансон да не попадне сред номинациите за Оскар? Тим Грей искрено се надява това да се случи, защото „поне ще създаде прецедент".

И макар мнозина да предпочитат озвучителите да се сдобият с отделна категория Оскари, Грей би се радвал да ги види сред останалите актьори.

„Хората от индустрията трябва да се научат да променят представите си... 2013-а беше страшно интересна година за киното и видяхме доста неконвенционални неща".

Няма ли да е прекрасно точно Скарлет Йохансон да направи още една крачка напред?

Новините

Най-четените