Мързи ги да мислят...

Това е първата ми работа - от няколко години насам - която не е HR. Започвам като оператор продажби, доволни са и решават да направим екип оператори. Честта да ги обуча се пада на мен, заедно с отговорността за последствията. Имам пълна свобода на действие - как ще се обучаваме и как ще работим си е наша работа, но се очакват определени резултати.

Много обичам така.

И ето, една събота аз и мениджърът оставаме да правим интервюта за позицията.

Мениджърът искаше да види хората. (По-скоро е искал да види как си водя интервютата. Повече не дойде.) Уж криза, уж няма работа, а кандидатите бяха слабички. Някои са толкова притеснителни, че се чудя знаят ли изобщо за какво кандидатстват. "Благодаря, ако сте одобрени ще ви се обадим" - после вратата хлопва и CV-то отива в шредера.

Други показват известен потенциал и самочувствие. Давам им десетина минути да нахвърлят сценарий за продажба на продукт по техен избор. После отивам в другата стая и инсценираме разговор по телефона.

Ужас. Толкова елементарни грешки накуп бях виждала само в първото си домашно по английски в пети клас.

Но грешките не са най-страшното - те се оправят. Така или иначе не очаквам чудеса, напротив, нормално е да сбъркат. Затова дружелюбно питам единия защо се опитва да продава на телефонистката на рецепция, вместо да поиска прехвърляне.

И тук излиза наяве истинският проблем: отношението.

Повечето от тези млади хора - под 30 г. - смятаха задачата за несправедлива. "Ама в обявата нали пише, че има обучение". Да, има. "Е значи имате готов сценарий" Да, имаме си - моя. Първия ми ден на работа имах 2 часа да направя изцяло нов, пълен сценарий и веднага да почна да звъня. Не е променян оттогава.

Затова проблемът ми не е да те обуча. Проблемът е в отношението ти на готованко. Ако нещо не ти е ясно - питаш мениджъра. Ако оплетеш разговора - прехвърляш го на мениджъра. Нали затова е мениджър и взима повече от тебе - няма да се хабиш ти да мислиш, я.

В отчета нямаш две верни цифри, но голяма работа, нали мениджърът ще ги хване. Оплескал си графиците за доставка - е мениджърът защо не ги е проверил. Сбъркал си данните в доклада за клиента - ми мениджърът не гледа ли какво подписва?!

Въпросче: а ти за какво си ми тогава? Мълчиш. Тогава взимай си трудовата книжка и марш в Бюрото по труда. Оплачи им се колко несправедливо съм се отнесла към теб. А като си объркаш регистрацията и не си получиш помощите, иди в някой форум в нета да плюеш мен, Бюрото, "тая скапана държава" и целия свят. Очевидно сме се наговорили против теб...

Нещата тук не опират до това какво не знаеш или какво не можеш, а до това дали си готов да се напънеш малко. Не заради мен или заради фирмата - направи го заради себе си. Така си вдигаш акциите: правиш моя живот по-лесен, правиш живота на шефа ни по-лесен.

А всички обичаме животът да е лесен и ако някоя сутрин ми заявиш, че напускаш, ще се задавя с кафето. Веднага ще звънна на шефа и ще го врънкам да ти вдигне заплатата. И понеже той не е луд да губи най-ценните си хора, няма да го врънкам дълго.

Колкото и парадоксално да звучи обаче, очевидно хората не искат да се погрижат за собствения си интерес.

Един приятел, който почва работа с продажби, иска да се видим в неделя и да направим тренинг. Естествено, никакъв проблем - за какво са приятелите. Обаче аз да ида у тях, не той у нас. Хм... Хубаво, нали за това са приятелите. А, и ако може по пътя да изпринтя нещата - нали ще ми е на път (?!)... Оф, айде добре, нали ми е приятел...

Идва неделя, стигам Младост 4 - дай сега да видим какво трябва да се направи. Показва ми някакви неща на английски за превод. Окей, дай каквото си направил по тях. Нищо? Не си направил нищо? Еее. Както и да е, дай да видим докъде ти е скрипта. Как не си го почнал - нали затова сме тук? А, сега тепърва ще го обсъждаме?

Тоест, домързяло те е да напишеш дори дежурното "Добър ден, обаждам се от...". Домързяло те е да отвориш речника. Домързяло те е да направиш резюме на продукта. Домързяло те е да свършиш всичко онова, което спокойно можеш да направиш сам, и откъдето после би трябвало да поема аз.

Не, не ми казвай, че не си се сетил. Да си се сетил, бе. Сега си тръгвам, понеже нямам намерение да си губя времето и да те чакам пет часа да си решиш концепцията. Не ми пробутвай номера с наранения поглед. Да, приятели сме - затова ще ти направя услуга и ще ти кажа, че си един готованко.

По-добре аз, отколкото да ти го каже шефът ти.

И следващия път като те домързи, сети се за кризата. За търсенето на работа. За моите думи. За мен. За Бюрото по труда. За форума за неудачници.

Но най-вече, сети се за шредера. Днес там е само биографията ти. Утре може да е цялото ти бъдеще.

#1 Alice 22.03.2011 в 11:27:32

лелей, каква е тая злоба в таз специалистка?! Чак е смешно!

#2 Scooby Doo 22.03.2011 в 11:43:46

Все кандидати търсите, одобрявате, отхвърляте, обучавате. Ама на кой му пука въобще. Защо трябва да се публикуват подобни глупости? Втора статия вече по темата. Това "оператор продажби" да не би да е по-сложно наименование на позицията продавачка в супермаркет? И пак на кой му пука дали ви спори набирането на кандидати или не?

#3 ltk 22.03.2011 в 12:07:44

няма нищо смешно в липсата на работна етика. огледайте се.

#4 randome 22.03.2011 в 12:27:02

"етиката" си е едно на ръка....мЪ за 250 лв ТОЛКОЗ. изчистете си "концепцията " за "интервюта"......искате "чистачка " с английски????? е нема (дори и в склада с кадри). искаш "продавач"????ама да е и мениджър???? и да ти докара "клиенти"????......... просто една "агенция по ейч - ар" НЕ МОЖЕ ДА ОЦЕНИ НИЩО (там обикновенно пишат на "маймуница" и джиткат У фермата.) случи ми се (изисквания:ХТМЛ,джава скрипт,ци-ес-ес/ОПИТ)до тук добре,,,,там ме питаха за (сап,,,,и то на ниво програмиране),,,,всичкото ТОВА за да се направи "редизайн" на някво сайтче за децки храни,,,,на всичко ОТГОРЕ (прецаках се да им кажа че им трябва "модератор за форума им"). ПОЗНАЙТЕ кого НАЗНАЧИХА

#5 Оня Дето Го Трият 22.03.2011 в 12:35:48

Авторката ни размахва пръст сякаш е не оператор продажби, а оператор на ядрена централа. Минимум! Много са ми смешни такива "специалисти" по продажби, маркетинг мениджърчета и разни подобни. А колко често се сблъсквам с такива - незнам точно тази какво продава точно, но ако звънна да я питам нещо по него сигурно ще ми говори по-големи глупости и от кандидатите си. Току виж се окаже, че знам за нейния продукт повече и от нея и още един клиент е загубен.То не е само като да въртиш телефони ...освен ако не продаваш тиквени семки. Иначе самочувствието е до небесата. Да не стане така да пращаме авторката до Бюрото по труда....е, поне Webcafe ще я приберат

#6 Rowan 22.03.2011 в 12:57:28

@ ( 5 ) Оня Дето Го Трият | 22.03.2011 12:35 Тц, проблема не е в нея, а в този който и е дал тази работа. Самата статия показва, че не става за тази позиция, ако ставаше, трябваше да е чувала за теориите на Дъглас Макгрегър, и нямаше да се чуди.

#7 strawsPulledAtRandom 22.03.2011 в 13:02:31

"Оператор продажби" + звънене по телефон = онези досадници, които тормозят хората, за да им продават разни ненужни услуги/предмети, понякога по няколко пъти за едно и също. Жена ми работи за кратко в такъв "кол-център" и побърза да се изнесе. От гледна точка на обществото, това е някакво паразитно занимание, не мога да го нарека професия.

#8 bianca 22.03.2011 в 13:26:01

Ооо дежурните тук пак са почнали да плюят. Аз съм съгласна с авторката, защото и аз виждам същата тази неграмотност и мързеливост у кандидатите. Истината е, че нивото пада всяка година, и не са виновни заплатите или условията на труд, виновни са университетите, училищата, възпитанието. А хората просто имат нереална преценка за себе си и идват на интервю с огромни претенции и уж възможности, а като им заговориш на езика, който твърдят че владеят отлично, виждаш оцъкления поглед и чуваш едва скалъпените изречения, равняващи се на ниво, не по-високо от А2... какво да им проверявам по-нататък... Но също така забелязвам, че хората, които никога не са стояли от тази страна на процеса (да търсят и подбират хора за работа) плюят тези изказвания. Плюят, защото не са се сблъскали с неграмотността и криво разбраната амбициозност. И аз им завиждам за това!

#11 jeeves 22.03.2011 в 14:01:29

хахахаха... Авторката е много права! Разбира се, че я има и другата гледна точка за другата страна, НО статията е за ТАЗИ страна и от тази гледна точка е много точна ... Това което авторката нарича "мързи ги да мислят" е едно от следствията. Основният проблем е безотговорността премесена с безхаберие. Мотото "Мен какво ме интересува?" е издигнато в култ. Високото самочуствие без покритие е стандарт и защо? Защото! Защото знаят толкова малко, че си мислят, че знаят всичко! Добре, добре, че ги има и другите. Умните, с хъс и отговорност вървящи напред! Жалко само, че са толкова малко ...

#12 Scooby Doo 22.03.2011 в 14:46:36

Сигурно следващата статия ще е за оператор сергия на женския пазар

#14 No name 22.03.2011 в 17:36:55

bianca, jeeves, Искам само и да добавя култовата фраза, няколко коментара по-долу: За толкова пари, толкова работа, даже ако е възможно за 8 часа ПРИСЪСТВИЕ на работа да си взема заплатката.

#15 Ицо 22.03.2011 в 17:50:04

Драга, грешката ти е че си се хванала с компания дето иска да продава боклуци, ама за много пари. А не в хората които търсиш да работят. Що не си потърсиш работа в компания дето нещо произвежда, нещо полезно ? Ама най-вероятно щото теб за нищо не те бива, защото си от онези дето са се научили да приказват глупости облечени в красиви фрази. На всичкото отгоре и пишеш глупостите си тука. Незнам за това дали някой ти дава пари ... може може, защото и ние сме тъпаци дето ги четеме тия глупости.

#18 simo_haihe 22.03.2011 в 21:55:16

Теа, наистина не спираш да ме изумяваш! не ти ли мина през ума, че често - както и В ОПИСВАНИЯ СЛУчАЙ - мислене и работене са едно и също нещо? извинявай, ама ти какво работиш, та можеш да си позволиш да не мислиш? хамал ли си? метчака по улиците ли си? например аз ако не мисля, когато съм на работа, не само ще ме уволнят, ами и ще ме осъдят.

#19 Drone3 23.03.2011 в 00:38:12

Чудя се кое ме дразни повече - дали авторката или коментара на Thea Atanasova. От едната страна е повярвала си напориста девойка (без да е ясно дали има покритието, за което претендира, но това не и пречи да квалифицира всичко останало като мързели), а от другата - ръсеща бисери коментаторка. До колкото съм запознат, в световен мащаб все повече се търсят мислещи хора, а не просто такива, които ще свършат работата. Трябват такива, които могат не само да я свършат, ами и да я подобрят. Това няма как да стане без мислене. Иначе, колкото съм съгласен, че ги има типа: "чакам да ми свършиш работата - та нали си мениджър по някаква причина", то няма как да не се обърна към HR-ите, на които да им припомня, че не са хванали бога за п*шката и да не си мислят, че могат да преценят някой на 100% от 10 минутно интервю. За толкова да свършиш нещо полезно в тоалетната трудно ще успееш. Пък и съм закърмен с убеждението, че не е виновен управлявания, а управляващия. Много хора злоупотребяват с това, но си остава факт. За да има проблем долу, то трябва да е допусната грешка горе. По-смешно става като, вместо да се потърси причината за грешката, почва да се търси виновен. Хоп, намираме виновен, хвърляме трудовата му книжка и ... до следващия път като сгрешим. P.S. Не смятам мнението си за меродавно, тъй че се надявам, ако има мнения с/у моето, то да са аргументирани, така че да науча нещо ... евентуално. Благодаря.

#20 pueblo 23.03.2011 в 01:39:47

Дрон ли си какво си не знам ,но сто процента ,четейки коментара ти,съм сигурен,че никога не си работил навън! ако си -това е някаква невероятна мистификация(имайки в предвид казаното от теб за мислещите работници ) тъй- авторката: оди търкаляй аспирини по околовръстното и не се прави на яката работа

Новините

Най-четените