Омръзна ви от ремонтите в София? Вижте Москва...

Иля Богданов евакуира семейството си от уютния им апартамент в центъра на Москва, след като прекарва две седмици в облаци от прах и шум от строителна техника.

До края на горещото лято Богданови ще живеят на прибалтийското крайбрежие в Латвия.

"Имаме нужда да си отдъхнем от градското благоустройство", казва с безизразно лице 44-годишният застрахователен анализатор.

Москва се е превърнала в огромна строителна площадка заради масивната кампания по реконструкция на града - въпреки икономическата криза, предизвикана от срива на цените на петрола и западните санкции, наложени след руската намеса в Украйна.

Последният голям ремонт в руската столица се случи по времето на съветския лидер Никита Хрушчов през 60-те години, коментира Григорий Ревзин, експерт по градоустройство и защитник на проекта още преди московската община да възложи проекта на архитектурната му фирма.

Тротоарите по всички големи булеварди в центъра на Москва се разширяват и разкрасяват. Около 50 улици се ремонтират всяко лято. Извън центъра се планира построяването на още 70 нови метростанции на приблизителна стойност 15 млрд. долара.

Две допълнителни околовръстни шосета, които пресичат радиусите от центъра на Москва по подобие на устройството на Лондон и Берлин, ще допълнят съществуващата кръгова магистрала, построена през 50-те години.

За последните 4 години властите преобразуваха десетки паркове и индустриални зони, като ги превърнаха в хипстърски убежища с галерии, дизайнерски магазини и офиси на старт-ъп компании. Хаосът с трафика също беше намален, след като въведоха платеното паркиране.

Наред с това върви реконструкция на всички големи футболни стадиони в Москва преди домакинството на Световното първенство по футбол през 2018 г.

Ревзин, който е съдружник в КБ Стрелка и помага за редизайна на улиците, казва, че идеята е градът да стане "по-толерантен към пешеходците" за сметка на автомобилите.

"Искаме да направим приветлив град, в който улиците служат като институции за подобряване на комуникацията между жителите", обяснява Ревзин.

Москва планира да похарчи около 1,9 млрд. долара за уличното благоустройство и още 1,1 млрд. долара за реконструкция на цялото речно корито на Москва река.

Не само хората като Иля Богданов се чувстват толкова раздразнени, че да се преместят да живеят в друга държава. Голяма част от градската средна класа също не е възхитена от разкопаването на Москва и липсата на обществени обсъждания преди багерите да забият зъби в асфалта.

Ремонтът на Москва предизвика скандал в либералната преса и в социалните мрежи, като принуди и Ревзин да се намеси в размяната на хапливи коментари. Протестите срещу специфични градски строителни проекти са все по-чести и нерядко завършват със сблъсъци с полицията и частните охранители.

"Тук е като на война. Хората имат чувството, че градът им е окупиран от чужда сила, която атакува в множество посоки едновременно, без да предупреди", казва общинският съветник Елена Русакова от либералната опозиционна партия Яблоко, която води успешна кампания да се прекрати преустройството на ключовия Ленински проспект.

Говорителят на кмета Сергей Собянин отказа да коментира ремонтите, като пренасочи всички молби за интервю към дирекцията по градоустройство, откъдето казаха, че проектът е "предимно икономически", но и произлиза от "грижата за здравето, образованието, социалното благоустройство и отдиха на гражданите".

На теория, проектът за градско обновяване би трябвало да е нещо чудесно.

Москва е град с 12 млн. души население и бюджет три пъти по-малък от този на Ню Йорк (чието население е 8,4 млн.). Столицата се задушава от ужасяващи задръствания и все още страда от разпадащата се инфраструктура след съветския режим.

Състоянието на градската среда беше един от проблемите, повдигнати по време на мащабните граждански протести срещу Владимир Путин през 2012 г. наред с нечестните избори и корупцията. Излиза, че властите са взели присърце едно от исканията на протестиращите.

Отначало плановете за ремонт в Москва бяха начин за успокояване на средната класа, от която се състоеше масата на протестите, казва архитектът Ревзин.

Собянин дори назначава заместник-кмет, която отговаря за облагородяването на града и за връзките с интелигенцията, който пресата нарича "хипстърският министър".

През 2013 г. обаче идват кметските избори, при които Собянин е атакуван от лидера на протестите Алексей Навални. Навални излиза на второ място с 27 процента от гласовете и оттогава има забрана да се кандидатира за държавна длъжност, след като беше осъден за измама в процес, смятан от мнозина за политически мотивиран.

"Креативната класа гласува масово за Навални", отбелязва Ревзин. Градската власт решава, че към този момент вече няма никаква причина за размяна на любезности с малцинство, което ще остане враждебно настроено във всички случаи, казва той.

Хипстърският министър подава оставка.

Сега общината в Москва "просто не говори с културните и бизнес-елитите, което неизбежно води до превръщането им в критичен проблем за всяка промяна".

Ревзин, който произлиза от същата културна среда като протестиращите срещу Путин, се оплаква, че конфликтът е поставил екипа му в двусмислена роля: "Тогава ние искахме да направим града по-удобен за креативните хора, но сега креативните елити са грубо маргинализирани".

Максим Катс, който е общински съветник, известен с подкрепата си за облагородяването на градската среда в Москва, посочва "президентските амбиции" на Собянин като фактор за разкопаването на града.

Кметството в Москва е идеален трамплин за президентството, а за потенциалната кандидатура на Собянин като наследник на Путин се говори още от 2007 г. Тогава обаче Путин предпочете Дмитрий Медведев като временен заместител.

Оттогава руските медии непрекъснато вадят името на Собянин в прогнозите си за бъдещия президентски фаворит. Собянин твърдо отрича да има какъвто и да било интерес към поста.

Катс казва още, че градските власти не биха пропуснали възможността да се възползват от милиардните обществени поръчки.

Русия отдавна стои в дъното на класациите на Transparency International за корупция, а мегаломанското строителство във Владивоствок преди срещата на върха на Азиатско-Тихоокеанското сътрудничество през 2012 г. предизвика лавина от дела за корупция, които завършиха с ареста на кмета на Владивосток Игор Пушкарьов преди месец.

Проектът за Олимпийските игри в Сочи на стойност 50 млрд. долара беше наречен "най-голямата измама в историята на Русия" от убития опозиционен лидер Борис Немцов.

Катс защитава самата идея за нова инфраструктура на Москва, като казва, че хората са склонни да отричат подобрението, докато не го видят завършено и усетят положителното му влияние. Въпреки това самият той протестираше срещу определени аспекти от проекта, например подмяната на електрическите тролеи от 30-те години с дизелови автобуси.

"Не съм съгласен, че говорим за авторитарна модернизация. Тя е задвижвана от експерти в съответствие с най-добрите модерни тенденции и практики в градоустройството", казва той.

Резултатът от парламентарните избори в Русия през септември ще покаже доколко успешен е бил проектът.

Собянин обяви през юни, че ще води кампанията на управляващата Единна Русия в столицата. Борбата ще бъде тежка, доколкото популярността на Единна Русия спада в национален мащаб, а Москва остава основният генератор на политически протести в държавата.

И все пак реконструкцията може да поуспокои средната класа, казва Кирил Петров, политически експерт в Minchenko Consulting.

"Като няма хляб, поне имаме зрелища", коментира той.

Новините

Най-четените