Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

От Осло до Берген - пътуването с влак дълбоко в красотата на Норвегия

Това е един от най-добрите маршрути в цяла Европа Снимка: iStock
Това е един от най-добрите маршрути в цяла Европа

Норвегия е изключително скъпа и изключително красива страна. Според някои - една от най-красивите в света, особено ако търсиш сурова, недокосната природа.

Това е страна на пейзажи и гледки на планини, долини, водопади и фиорди. В Норвегия трябва да излезеш извън града, да походиш, караш колело, ски или каяк, да усетиш земята, водата и въздуха, за да можеш да кажеш, че наистина си бил там.

Неслучайно железопътният маршрут от столицата Осло до втория по големина град - живописният Берген, се смята за едно от най-добрите влакови пътешествия в Европа. То съчетава изумителни гледки с инженерни постижения и е много добър начин да видиш много от страната за малко време и пари.

За около 200 лв. човек може да се потопи за 6 часа и половина в истинската Норвегия, да премине близо 500 км, да се изкачи по релси на 1200 м височина и да премине през най-голямото високопланинско плато в цяла Европа.

Да гледа в захлас как се сменят бялото, зеленото и синьото на долините, снега по планините и водата на реки и фиорди, и дори да зърне северни елени.

Снимка: iStock

Железницата, която се нарича Bergensbanen, неслучайно се смята за инженерно чудо. Построена е между 1875 и 1909 г., минава през цели 180 тунела, изкопани в скалите и планините, и прекосява изключително негостоприемната среда на планинското плато Хардангервида, където непредсказуемото време значи трудно строителство и тежка поддръжка.

"Релсовият път Осло-Берген разказва типично норвежка история. Винаги нещо се изпречва на пътя, когато трябва да се движиш из Норвегия. Ако оставим планините или фиордите да ни спрат, нямаше да можем да идем никъде", обяснява пред Би Би Си Лисбет Нилсен, специалист по история на транспорта.

Затова и още в края на XIX век, когато страната се издържа от износ на риба и нефтът още не е открит, започват да се строят тунели, пътища и железопътни релси, които биха изглеждали невъзможни на други места.

"Това е част от нещата, които ни правят норвежци", казва Нилсен.

В Норвегия например се намира най-дългият пътен тунел в света - Лердалският тунел, който е дължина 24,5 км. и осигурява връзката отново между Осло и Берген по шосе, но без да се налага прекосяване на фиорд с ферибот.

Връзката между двата града с влак обаче е неповторимо изживяване. След като излезе от Осло, маршрутът на железницата е към близкия град Драмен, а след това през гори и езера се насочва на север и навлиза в по-див пейзаж, през долини и покрай реки.

Снимка: iStock

Постепенно влакът започва да се изкачва покрай китни малки селца и ферми, а на хоризонта се появяват планини. Гледките стават по-алпийски, долините - по-дълбоки. Ако пътешествието се прави през пролетта или есента, има и смяна на сезоните - постепенно влакът навлиза в зимата и покрай все по-дълбоки преспи.

След поредния тунел композицията изведнъж се озовава на 1000 метра надморска височина, на обширното ледниково плато Хардангервида, което заема почти 6500 кв. км.

То е дом и на най-голямото стадо диви северни елени в Норвегия. Смята се, че те наброяват около 10 000 и още бродят свободни из тези обширни и сурови земи.

Ако пътниците имат късмет, могат да видят елените, или пък полярни лисици или снежни сови.

Най-високата гара по пътя е Финсе, на 1222 метра. Въпреки че оттук минава влак, мястото е толкова сурово, че навремето полярните изследователи Фритьоф Нансен и Руал Амундсен са идвали тук, за да тренират в екстремни условия.

Районът около Финсе и на платото Хардангервида са описвани навремето като малката Антарктика и още се смятат за място за тренировки за най-големите приключенци и пътешественици.

Снимка: iStock

Пълно е с езера и потоци, което привлича и хора, които искат да ловят риба или да бродят и правят преходи наоколо с палатки.

Пейзажът е неземен в буквалния смисъл - в района са снимани сцени от "Междузвездни войни Епизод V: Империята отвръща на удара".

Пътят минава и през няколко популярни ски курорта - Йейло, Гол и Вос на запад, и е обичайно през зимата от влака да се изсипват куп норвежци, които още със слизането от платформата слагат писалките за ски бягане и потеглят на някъде.

След Финсе започва спускане и идва следващата забележителна спирка - Мирдал, където влакът прави връзка с линията от Фльом.

Градчето се намира на морското равнище, на брега на едно от разклоненията на могъщия фиорд Согне. Релсовият път от Фльом води към разположения на 867 метра височина Мирдал за само 20 км, което го прави една от най-стръмните железопътни линии в цял свят и с може би едни от най-впечатляващите гледки.

Следва спускането към живописния Вос, а последната част от пътя е доминирана от гледки от дълбоки долини, планини и тесни фиорди.

Постепенно влакът навлиза и в света на мекото, успокояващо зелено и на ефектите от крайбрежния климат, докато накрая стига до разположения на Норвежко море Берген.

Близо 7 часа са минали неусетно.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените