Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Свят без домашни работи, в който неделята е само за игри

Добрият пример на Училище “Дени Дидрò” Снимка: Училище „Дени Дидрò“
Добрият пример на Училище “Дени Дидрò”

Да вдигнат ръка онези пораснали деца, които не харесват неделя, защото тя е била денят за писане на домашни?

Сред многото ръце във въздуха е и моята. Думата "домашна работа" и до днес е в състояние да развали настроението и на ученици, и на родители даже в иначе страхотен почивен ден. И това да се запечата в паметта ни като мъгляв, но лош спомен.

Ех, само ако имаше училище, в което няма домашни работи, колко по-хубаво щеше да е за всички...

Всъщност има! В Училище "Дени Дидрò", където се стремят към утвърждаване на нов модел на образование, прекрояват изцяло значението на израза "домашна работа" и не изпращат децата към дома им с купища задачи.

Споделя ни Ани Чифлигарска, част от директорския екип на Училището, която, за да ни разкрие целия подход на училището към домашните, започва по-отдалеч. "Каква е целта на домашните? Целта е да се даде възможност на децата за самостоятелно упражнение по даден предмет", разказва в началото на разговора ни.

Ани Чифлигарска Снимка: Училище „Дени Дидрò“
Ани Чифлигарска

Тя подчертава огромното значение на самостоятелните упражнения, като бърза да припомни, че в един обикновен учебен час учителят е активната страна - той обяснява новите знания. Децата, на свой ред, рядко са твърде активни в часа, освен ако не се води дискусия и учителят не задава въпроси.

"Ето това е идеята на домашната работа след това - детето самостоятелно да извърши задачите си", продължава директорката. Не крие, че именно тук най-често моделът на образователната ни система трябва да се подобри.

"Учителите започват да вярват, че колкото повече домашна работа дават, толкова по-добри резултати ще постигнат. В точно този момент домашните се превръщат в мъчение", уточнява тя, като неволно ме връща на схващането ми, че неделя е лош ден заради писането на домашни.

Чифлигарска обяснява, че децата днес са изключително ангажирани и това е още една причина домашните работи да се превръщат в тежест.

Тя не си затваря очите за факта, че при следването на консервативния модел на образование тежестта от детето се пренася и върху родителите. "Домашната работа не само натежава, тя става семейно задължение. Обаче родителите не са длъжни да се превръщат в педагози", убедена е директорката.

Ето защо в Училище "Дени Дидрò" са решили да не дават работа за вкъщи.

Подходът, който възприема училището, намиращо се в подножието на Люлин планина в красивия град Банкя, за някои може да изглежда като "обърнат с хастара нагоре", но Чифлигарска и колегите ѝ виждат огромните ползи от него.

Снимка: Училище „Дени Дидрò“

Директорката обяснява, че децата имат възможност за самостоятелно упражнение в рамките на учебните часове. По този начин те свикват сами да извършват определени задачи и затвърждават знанията си, без да е нужно да ги преповтарят вкъщи. Ролята на родителя тук е много по-различна - той трябва да подкрепя детето, като му показва на практика как това, което учи, е полезно в живота.

"Ако едно дете в първи клас е минало тема "Килограм", родителят може да му покаже у дома какво наистина представлява един килограм захар или брашно", дава пример Ани Чифлигарска.

"Детето ще придобие много по-добра представа по въпроса. Защото ролята на родителите е дадат практическото измерение, а не да вършат педагогическа работа и да пишат домашни", посочва отново тя.

Стратегията на "Дени Дидрò" е успешна, защото и ученици, и родители започват да гледат положително на самостоятелните задачи. Наблюденията на екипа са, че когато нямат домашни, децата сами решават да правят упражнения вкъщи. Прибират се и започват да разказват това, което им се е случило в училище.

Чифлигарска с радост описва как родители споделят, че децата сами са поискали да имат бяла дъска в стаята си, да решават задачи или да преиграват ситуации от училище. Когато го няма задължителният елемент на домашните, обсебили не една и две недели, мотивацията е далеч по-силна и децата учат с по-силно желание. И не по-малко важно е, че започват да проявяват естественото си любопитство.

Снимка: Училище „Дени Дидрò“

Директорката на Училище "Дени Дидрò" обобщава, че от задължителни домашни и помагала учениците нямат време да проявят любознателността си и тя закърнява.

"Ние трябва да дадем пространство на децата, за да се поинтересуват от темите, които ги вълнуват. Именно това изземва домашната работа", убедена е Чифлигарска.

Тя наблюдава положителна реакция и сред родителите, които преминават през разяснителни кампании в "Дени Дидрò".

"Обясняваме какъв е подходът ни, свързан с домашните, и имаме пълно доверие. Освен това регулярно през годината издаваме бюлетин с насоки за родителите как да обвържат учебното съдържание с живота и виждаме, че това е успешният модел", казва директорката.

По думите ѝ е достатъчно когато се приберат вкъщи, децата да са мотивирани да говорят за училище и да разказват с интерес какво се е случило през деня им, да покажат, че могат да извършат нещо ново или да поискат да им се купи книга.

И така неусетно децата ще се превърнат в големи хора, за които неделя ще е върховен почивен ден, а не спомен за обременен от задължения следобед над тетрадките. Хора, които ще са започнали образователния си път в училище, което ги е стимулирало да бъдат любопитни, да творят и да имат положителна нагласа към ученето за цял живот.



 

Най-четените