Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Софиянци са сред най-рисковите шофьори у нас

Водачите у нас имат висока самооценка за шофирането си Снимка: Webcafe.bg
Водачите у нас имат висока самооценка за шофирането си

В София карат едни от най-високорисковите шофьори в страната. Средно в столицата водачите с нисък риск са 27% при средно 60% за страната.

Това е един от изводите в Индекса за безопасно шофиране (Safe Drive Index) на SDI Group и социологическа агенция Explica. Яна Спасова, управител на консултантска изследователска агенция "Експлика" представи резултатите от изследването.

На събитието присъства зам.-министърът на транспорта Ангел Попов, Дамян Войновски, зам.-изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената комисия по безопасност на движението по пътищата, Лазар Грогиев, изпълнителен директор на SDI Group, която е инициатор на изследването и Калина Крумова, съветник на вътрешния министър по въпросите на пътната безопасност.

Според данните от изследването софиянци по-често са и разсеяни, и с дефицит на знания и умения, и се отнасят пренебрежително към правилата.

Към рисковите водачи на автомобили могат да бъдат причислени висшистите, водачите със стаж между 4 и 10 години, тези с най-малък и най-голям годишен пробег - 2-5 хил. км и над 50 хил. км., както и шофьорите с мощни автомобили

Изследването показва, че шофьорите у нас подхождат изключително самоуверено към своите собствени умения зад волана, а самоувереността води до подценяване на рисковите ситуации.

Изводът, който изтъкват изследователите, че са необходими мерки за повишаване на уменията и познанията на участниците в движението. Стойността на националния Индекс за безопасно шофиране е 89.6 при максимална стойност 100 (най-безопасно шофиране). Данните показват, че като високорискови се самоопределят едва 9% от водачите те са с индекс от 25 до 74;

Така изследователите правят извод, че мнозинството от българските шофьори са склонни да не разпознават собствените си рискови действия зад волана и изобщо да подценяват рисковите ситуации зад волана.

Самото изследване е проведено през април месец сред 1000 активни водачи на леки и лекотоварни автомобили на възраст между 18 и 75 години. За него е използван метод на самооценка на поведението и реакцията на шофьорите на пътя в рутинни и рискови ситуации.

Методологията на изследването е базирана на международния Въпросник за поведението при шофиране, разработен през 90-те години от психолози от Университета на Манчестър под ръководството на известния изследовател на грешките в човешкото поведение проф. Джеймс Ризън.

Инструментът се прилага и до днес в редица държави за оценка на причините за възникване на катастрофи и пътни произшествия.

Проучването е базирано на оценки за честотата на попадането в 50 стандартни ситуации зад волана в последната една година. Те са разделени в три категории - пропуски, които са резултат от разсеяност, грешки вследствие на непознаване на правилата или липса на умения, и нарушения на законовите правила.

Изследването показва, че най-често срещаните рискови действия по българските пътища са превишаване на позволената скорост, определяно като "неволно" (71% от анкетираните), неправилно планиране на маршрута и попадане в задръстване (56%) и рязко спиране набиване на спирачки, след като превозното средство отпред е намалило (55%).

България е на второ място в Европа по смъртност заради пътно-транспортни произшествия. Според ЕК 93% от ПТП с жертви в ЕС са вследствие на човешка грешка, посочи Янка Спасова, управител на консултантска и изследователна агенция "Експлика", която представи проучването. У нас през 2017 г. от катастрофи са загинали 682 човека, а 8680 са ранени.

Добрата новина е, че относително малко хора са склонни към агресия на пътя.

Спасова акцентира на това, че тяхното изследване е доказало статистически, че няма зависимост между пола и поведението на пътя. Жените и мъжете реагират по еднакъв начин на различните ситуации.

Предстои на 1-ви юли стартирането на SDIndex Quiz - тестов вариант, в който всеки ще може да определи своя индекс.

 

Най-четените