11 млн. опаковки, събрани за 10 месеца, общо 150 тона материал за рециклиране - това е равносметката след първите 10 месеца от пилотния проект на Лидл България за поставяне на автомати за обратно приемане на пластмасови бутилки и кенове.
На пресконференцията главен изпълнителен директор на компанията за България Милена Драгийска обяви плановете пилотният проект да бъде разширен с още нови 10 магазина, както и да бъде започнато партньорство с фондация "Капачки за бъдеще".
До момента автомати за приемане на пластмасови бутилки и кенове имаше в 10 магазина в 9 града в страната, от 6 декември те се увеличават с още 8 магазина в още 5 града - Ботевград, Перник, Карлово, Стара Загора и Шумен, като останалите нови автомати ще бъдат поставени в София и Варна.
От януари пък ще бъдат добавени още два автомата.
Драгийска беше категорична, че първите 10 месеца от кампанията са показали солиден успех от гледна точка на интереса на хората към автоматите за събиране на бутилки и кенчета.
"Вярваме, че зад този потребителски интерес стои личната мотивация на потребителите за по-чиста природа и готовността за намиране на трайно и устойчиво решение на проблема с пластмасовите отпадъци. Окуражени сме от това отношение на хората. Опитът от тези пилотни проекти е безценен по общия ни път с всички заинтересовани страни, включително с Министерство на околната среда и водите, към въвеждане на национална депозитна система по приемлив начин за всички участници в този процес", коментира тя.
По думите ѝ вече има кметове на общини, които лично са попитали кога пилотният проект на веригата ще достигне и до техните градове.
Главният изпълнителен директор на Лидл България даде за пример за успех град Добрич, където е поставен абсолютен рекорд със събирането на средно 8200 бутилки и кенчета на ден. За сравнение средното за град в Германия, където също върви подобен проект, средно се събират по между 5000 и 5500 бутилки и кенчета.
Събраният материал се предава на две компании за подготовка за рециклиране и същинско рециклиране.
По време на пресконференцията беше представен и резултатът от тези усилия - бутилките от 1,5 л на собствената марка минерална вода на Lidl - Saguaro, които са изработени с 30% рециклиран материал, добит от бутилките, върнати в магазините на веригата.
Така компанията реализира на практика модела "от бутилка в бутилка", който гарантира връщането на ценния материал обратно в хранителната промишленост и конкретно в бутилиращата индустрия, каквато е целта на всички заинтересовани страни за бъдещата депозитна система.
В следващите месеци ще бъдат пуснати в продажба и други продукти в бутилки с 30% рециклирано съдържание.
Ключов момент от пресконференцията беше представянето на новото партньорство на Лидл България с фондация "Капачки за бъдеще".
Към момента във всичките 18 магазина с автомати за обратно приемане на бутилки и кенове са поставени специални контейнери за капачки, брандирани с логото на инициативата.
"Съвсем скоро такива ще бъдат разположени във всички магазини на Lidl в България и по този начин вярваме, че ще улесним допълнително онези много потребители, които подкрепят "Капачки за бъдеще". По всяко време в рамките на работните часове на нашите магазини клиентите ще могат да оставят събраните капачки на обособените места, без да е необходимо да пазаруват. Цялата логистика до предаване на рециклатор в полза на кампанията ще бъде ангажимент на Lidl", поясни Милена Драгийска.
"Благодарение на партньорството с Lidl, ще можем да събираме много повече капачки. А капачките са само началото и само една от дейностите, с които помагаме. Силно вярвам, че едно здраво общество се гради основно от доброволците и целта ни е с времето да вдъхновим все повече българи да доброволстват и да допринасят средата, в който всички живеем, да става по-добра.", каза Лазар Радков, учредител на фондация "Капачки за бъдеще".
Драгийска беше категорична, че пилотният проект за събиране на бутилки и кенове цели преди всичко да набере логистичния опит за това как се случва целият процес по връщането на опаковки за рециклиране.
По този начин, когато в крайна сметка стартира националната депозитна програма за връщане на такива отпадъци, търговците ще разполагат със знанията за логистичната страна на този процес.