Спирането на Zamunda.net, Zamunda.se и Zelka.org* предизвика смут в цялата страна, сякаш някой е дръпнал шалтера на интернет. Във форумите се започнаха се спекулации дали полицията „пак имитира дейност" (ГДБОП отрече да има общо), спирането им се обвърза с DDoS атаката от 21 октомври, но без реални аргументи как точно това може да е вярно.
Каквато и да е причината за спирането на замундите, фактът е, че за всички те са важни.
Независимо дали живееш в София или в Полски Тръмбеш, чудесна е възможността да си един от първите, които гледат нов епизод на любим сериал. Ако не успееш да гледаш филм на кино, рано или късно ще се появи в Арена или в някоя от замундите - най-популярните места за теглене на каквото и да е. Ако случайно пък го няма там - насреща са The Pirate Bay или който и да е от руските сайтове за торенти (там добавяне на PDF след заглавието на книга лесно ви отвежда към нейно пиратско копие и то на български). Искаш игри - торент сайтовете са насреща (Всеки истински геймър обаче знае, че за да си в голямата игра, трябва да си платиш - с пиратски версии не става).
Торент тракерите отдавна се превърнаха във важна част от всекидневието. „Пиратството" днес не е толкова страшно, колкото мнозина многократно се опитваха да го представят. Торент тракерите имат важен културен смисъл. В тях всеки може да намери трудни за откриване филми, дори и да се налага да почака няколко дни, докато успеят да се свалят. Може да намери и такива, които вече са минали по кината и единственият начин да ги гледаш, е ако откриеш отнякъде диск, който евентуално да си поръчаш и да се надяваш филмът да си струва. Те дават възможност за лесно надникване към голямата култура или към културата на големия свят.
Това, че торентите имат важен смисъл за развитието в нашите географски ширини, стана ясно още при срещата на Бил Гейтс с румънския президент Траян Бъсеску през 2007 година, когато държавният глава призна какво огромно значение е имал пиратският Microsoft за развитието на Румъния. И въпреки че тогава борецът срещу пиратско съдържание може и да е останал неприятно изненадан, фактът е, че заради пиратското използване тогава, по-късно легалният Windows се е превърнал в неизменна част от държавната администрация (и вероятно същото е валидно за цяла Източна Европа). Да не говорим и за това, че пиратството кара доставчиците на услуги да стават по-гъвкави и по-бързи.
Редица музиканти отказват да остават верни на музикалните лейбъли, които вокалът на Radiohead Том Йорк нарече „потъващи кораби". През 2014 година той пусна свой албум в BitTorrent. И защо не, след като няколко години по-рано групата му пусна албума си Hail to the Thief за свободно сваляне с идеята, че феновете могат да платят за него, колкото пожелаят. Така средната му цена стигна до близо 3 британски лири.
Варианти бизнесът да се "справи" с пиратството и да спечели от него със сигурност са много, въпросът е да се експериментира с морето от възможности. Затова и сега, когато спряха да работят замундите, никой не каза "така им се пада". Това вече звучи архаично.
*И трите сайта вече са активни.